یونسکو خسارات وارده به تدمر را ارزیابی می کند

سازمان یونسکو وظیفه ارزیابی خسارات وارده شده به شهر تاریخی تدمر در سوریه را بر عهده گرفته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از تلویزیون المیادین، هیاتی از یونسکو وظیفه ارزیابی خسارات وارد شده به شهر تاریخی تدمر براثر تجاوزات گروه تکفیری صهیونیستی داعش را برعهده گرفته است.

این هیئت علاوه بر بازدید از تدمر، در دیدار با افراد متخصص در زمینه آثار باستانی سوریه، راههای هماهنگی تلاش ها برای آغاز عملیات ترمیم آثار باستانی تخریب شده در این شهر را بررسی کرده است.

بر اساس این گزارش، ارزیابی خسارات وارد شده به موزه و سایت عمومی تدمر، موضوع ماموریت هیئت بلندپایه اعزامی یونسکو به سوریه در یک سفر کوتاه به این کشور بود. دمشق در تلاش برای حفظ آثار و میراث بشری که سالهای جنگ آن را در معرض نابودی قرار داده است، با اهتمام بسیار از این ماموریت استقبال کرد.

عصام خلیل، وزیر فرهنگ سوریه گفت ما هم اکنون در مرحله پایش و ارزیابی این خسارات هستیم تا مقدمات تنظیم یک برنامه کاری کامل را با هماهنگی یونسکو برای بازسازی این شهر فراهم کنیم.

 وی افزود ما با رضایت کامل به ابراز تمایل مقامات یونسکو برای ارائه هرنوع کمک مادی و فنی ممکن به منظور بازسازی این شهر بزرگ و مهم که در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است، گوش دادیم و از آن استقبال کردیم.

این گزارش هم چنین خاطر نشان کرد هیئت ارزیابی یونسکو  در جریان واقعیات این شهر که ارتش سوریه آن را چند هفته پیش آزاد کرد، قرار گرفت. براساس ارزیابی ها، هشتاد درصد آثار باستانی تدمر سالم است. این هیئت گزارشی مفصل از مشاهدات و ارزیابی های خود به کمیته میراث جهانی یونسکو ارائه خواهد کرد.

کریستینا منگازی مسئول پروژه اضطراری حفظ و نگهداری میراث فرهنگی سوریه گفت یونسکو با همکاری دولت سوریه، تمام تلاش خود را برای بازسازی آثار باستانی تدمر به رغم ویرانی گسترده ای که در آن صورت گرفته است و با وجود دشواری ترمیم و بازسازی آنها همه تلاش خود را به کار خواهد بست. چرا که ترمیم، بازسازی آنها امکان پذیر است.

این گزارش در ادامه افزود کارشناسان سوری آثار باستانی، دیدگاه های خود را درباره سازوکار اقدام برای حفظ و بازسازی آثار خسارت دیده ارائه کردند. آنها منتظر تحرک جدی بین المللی در کمک به خود برای بازسازی این گنج های باستانی جهانی در سوریه هستند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار