نتایج 50 سال پژوهش: تنبیه کودکان 13 پیامد منفی دارد

نتایج 5 دهه پژوهش محققان بیانگر این است که تنبیه بدنی کودکان بر سلامت روانی، رشد و مهارت‌های زندگی و اجتماعی آن‌ها تأثیر منفی دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی سی بی اس نیوز؛ نتایج پژوهش‌های 50 ساله محققان دانشگاه تگزاس در آستین و دانشگاه میشیگان در آمریکا نشان می‌دهد تنبیه کودکان و ضربه زدن با کف دست به باسن یا دیگر اعضای آن‌ها، 13 پیامد منفی در کودک ایجاد می‌کند و تا بزرگ‌سالی آن‌ها را عذاب می‌دهد.

بر این اساس، پژوهش‌های طولانی‌مدت محققان روی بیش از 160 هزار کودک در طول 5 دهه، حاکی از آن است که تنبیه بدنی کودکان نه‌ تنها تأثیر مثبتی بر تربیت آن‌ها ندارد، بلکه منجر به تشدید بیماری‌های روحی شده و برخوردهای ضداجتماعی را در آن‌ها دامن می‌زند.

پژوهشگران در تحقیقات طولانی‌مدت خود به این نتیجه رسیده‌اند که تنبیه بدنی (ضربه زدن با کف دست به باسن یا دیگر اعضای بدن کودکان)، موجب اختلال در سلامت روانی شده و آن‌ها را از رشد و موفقیت در مهارت‌های زندگی و اجتماعی باز می‌دارد.

دکتر الیزابت گرشاف یکی از محققان ارشد این پژوهش در این باره می‌گوید: تنبیه کردن کودکان، کتک زدن آن‌ها با کف دست و ضربه زدن به باسن آن‌ها، 13 پیامد منفی در کودک ایجاد می‌کند. این پیامدها شامل خشونت، رفتار ضداجتماعی، ناهنجاری‌های برونی، اختلال‌های درونی، مشکلات روحی و روانی، ارتباط منفی با والدین و بی‌اعتمادی، پایین آمدن اعتمادبه‌نفس و اختلال در ارتقای ارزش‌های اخلاقی است که در کودکی شکل گرفته و تا بزرگ‌سالی در کودکان رشد و پرورش میابد.

وی در ادامه می‌افزاید: والدینی که از این نوع تنبیه بدنی برای تربیت فرزندان خود استفاده می‌کنند باید به این امر واقف باشند که در طول پژوهش‌های 50 ساله ما، هیچ مدرکی مبنی بر مفید بودن تنبیه بدنی کودکان ارائه نشده است و تمام شواهد حاکی از افزایش آسیب‌های روانی ادامه‌دار و درمان‌ناپذیر کودکان است.

مطالعات صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) بیانگر این است که حدود 80 درصد کودکان در سراسر جهان به اشکال مختلف تنبیه می‌شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار