خاطرات مردم عادی از دفاع مقدس بی‌نهایت باارزش است

حتما نباید خاطرات افراد مهم و دانشگاهی را بشنویم، خاطرات مردم عادی از دفاع مقدس بی‌نهایت باارزش است.

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ اكبر عالمی، نویسنده، مترجم، كارگردان و كارشناس سینما، با اشاره به رواج خاطره نویسی از انقلاب و دفاع مقدس، بیان كرد: خاطره نویسی را باید به عنوان یك قالب جدید در نظر بگیریم. به آن به صورت یک مقوله جدی نگاه كرده و از ارزش هایی كه دارد غافل نشویم؛ مخصوصا وقتی خاطرات افراد عادی و معمولی كه تجربه زیستن در شرایط جنگ را دارند، بازگو می‌شود.

وی با تاكید بر اینكه ادبیات با زندگی آدم ها گره خورده است، گفت: جنگ نابرابر ایران و عراق كه هشت سال طول كشید، قصه های ناگفته زیادی دارد و باید خاطرات ناب افراد معمولی را بشنویم. عده‌ای می گویند خاطراتی كه از طرف اشخاص عادی نقل می شود، ارزش چندانی ندارد. باید بگویم به عقیده من این خاطرات بسیار مهم و بی نهایت باارزش است؛ چرا كه افراد عادی، صادقانه و با خلوص نیت هرچه تجربه كرده اند را بازگو می كنند.

عالمی ضمن اشاره به اینكه مهم نیست حتما افراد تحصیلات دانشگاهی داشته باشند تا منتظر شنیدن حرف مهمی از آن ها باشیم، گفت: هنرمندانی داریم كه به اندازه كوه البرز كتاب خوانده اند و نگاه عمیقی به جهان اطرافشان دارند، ولی لیسانس و تحصیلات دانشگاهی ندارند. بسیاری از اندیشمندان جهان كه امروز قبله انسان شناسی محسوب می شوند، اصلا دانشگاه نرفته اند، آن‌ها خواسته‌اند عمیقا به هستی نگاه كنند و نگاه ارزشمندشان برای سایر مردم راه‌گشا بوده است. مگر مولانا و شمس تبریزی و ... دانشگاه رفتند و دكترا گرفتند؟ آن ها با كشف و شهود به درجاتی رسیدند كه هنوز نامشان در تاریخ ماندگار است.  

وی همچنین در ادامه، با اشاره به اینكه كتاب های زیادی در زمینه دفاع مقدس منتشر شده اند، گفت: به نظر می رسد جای خالی نقد و بررسی این كتاب ها احساس می شود و حالا دیگر وقتش رسیده كه به نقد آن ها بپردازیم.

عالمی افزود: اما آنچه در زمینه نقد این كتاب ها مهم است این است كه فرد تحلیلگر، هم باید موضوع جنگ را بشناسد، هم شیوه های نقد را بداند و هم اینكه دچار نگاه متعصبانه نباشد. آنچه امروز به آن نیاز داریم این است كه با روحی پالایش شده و به دور از غل و غش به نقد این ادبیات بپردازیم. هیچ‌كدام از ما نباید بگوییم حقیقت نزد من است. باید منصفانه و عادلانه به موضوع بپردازیم و به مخاطب این حق را بدهیم كه از  جنبه های مختلف بتواند به موضوع نگاه كند.

این نویسنده با اشاره به اینكه نباید از نقد هراس داشته باشیم، اظهار كرد: یكی از مختصات نقد، ترویج یك موضوع است. وقتی مطلبی را تجزیه و تحلیل می كنیم به معنای این است كه آن موضوع ارزش داشته است كه به آن پرداخته ایم. ضمن اینكه از این طریق نسل جدید به آن موضوع علاقه مند می‌شود و می‌رود خودش پیدا كند ببیند حق و باطل كدام است.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار