اویل پرایس: داعش یا نفت؛ کدام یک برای عراق مخرب تر است؟

وبسایت اویل پرایس در گزارشی نوشت: عراق بوسیله تروریستهای داعش و همینطور بر اثر تشدید تنشها بر سر نفت متضرر شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وبسایت اویل پرایس در گزارشی نوشت: همانطور که صادرات نفت عراق از سواحل جنوبی، رکورد ماهانه بالایی را ثبت کرده است و دولت این کشور قصد دارد از طریق مرز خود با ایران سرمایه گذاری های جدیدی آغاز کند، همه چیز آنقدرها هم خوب نیست و کرکوکِ نفت خیز در بخش شمالی به یک نقطه خشونت آمیز تبدیل شده است.

در ظاهر همه چیز در عراق در حال بهبودی و پیشرفت است. عراق هرگز نخواسته تولید نفت خود را فریز کند و حتی در ماه آوریل (ماه جاری میلادی) با افزایش صادرات نفت، بر فشار موجود در بازار طلای سیاه افزوده است.

بر اساس داده های رویترز، عراق در 24 روز نخست آوریل، روزانه 3.43 میلیون بشکه نفت تولید کرد. در ماه نوامبر سال گذشته میلادی (آذر 94) نیز روزانه 3.37 میلیون بشکه نفت تولید کرد.

به نوشته اویل پرایس، کرکوک در منطقه ای حساس واقع شده است. این بخش زمین های نفتی فراوان و بزرگی دارد که در 2 سال گذشته از جانب گروه تروریستی داعش در معرض خطر قرار گرفته است. این بخش همچنین میان مناقشه های دولت مرکزی عراق و حکومت اقلیم کردستان واقع شده است و کنترل منطقه کرکوک به تنش های میان این دو طرف افزوده است.

در ماه مارس (ماه گذشته)، مقامات اقلیم کردستان حمایت رسمی خود را از طرح دولت محلی کرکوک در خصوص ایجاد یک شرکت نفتی مجزا از "شرکت نفت شمال" در کرکوک اعلام کردند. مقامات کرکوک و نیروهای کُرد از یک قانون اساسی عراق تبعیت می کنند. به موجب این قانون در صورتی که تولید داخلی نفت روزانه از 100 هزار بشکه فراتر رود، آنها اجازه دارند یک شرکت نفتی جداگانه تأسیس کنند. گفته می شود تولید روزانه کرکوک پیشتر از 150 هزار بشکه فراتر رفته است. دولت محلی کرکوک قصد دارد کنترل بیشتری بر نفت خود داشته باشد و کردها نیز برای حصول این توافق پذیرفته اند که ماهانه 10 میلیون دلار به کرکوک بپردازند. این درحالیست که بغداد با انعقاد چنین توافقنامه ای مخالف است.

گزارشها حاکی از آن است که شرکت "جنرال الکتریک" نیز توافقنامه ای به منظور افزایش "بهره وری های عملیاتی" دارایی های عراق در حوزه انرژی با وزارت نفت این کشور امضا کرده است. بغداد همچنین به این خوش بین است که با لغو تحریم های اقتصادی ایران بتواند در مرز خود با این کشور، سرمایه گذاری هایی آغاز کند.

به نوشته اویل پرایس، در حال حاضر، گروه تروریستی داعش یک معضل و تهدید بی ثبات کننده برای عراق محسوب می شود. تنش ها میان بغداد و کردستان نیز رو به افزایش است. در چنین وضعی، ایران یک برگ برنده برای هر دو طرف محسوب می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار