طالبی نژاد: کار با کارگردان‌های برجسته سینما خیلی سخت بود

نسل جوان آنطور که باید و شاید با تحولی که در سینمای ایران اتفاق افتاد، آشنا نیست.

احمد طالبی‌نژاد منتقد سینما و کارگردان مستند «موج نو» در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص دلیل تولید این مستند گفت: این تصمیم ابتدا به ساکن نبوده است؛ چرا که من حدود 20 سال پیش یک کتاب در مورد موج نو سینمای ایران منتشر کردم؛ ولی آن کتاب نایاب شد. در نتیجه احساس کردم نسل جوان آنطور که باید و شاید با تحولی که در سینمای ایران اتفاق افتاد، آشنا نیست.

وی تصریح کرد: به همین دلیل تصمیم گرفتم یک کاری انجام دهم که مثل فیلم‌های متعارف دیگر به شکل مصاحبه پشت مصاحبه نباشد و این فیلم را به صورت یک مهمانی درآوردم.

وی ادامه داد: من به عنوان یک منتقد برای ساخت چنین فیلمی موجه‌ترم؛ چرا که کارم به نوعی پژوهش است و «موج نو» یک بخش پژوهشی دارد که البته سعی کردم خیلی آکادمیک نباشد و مثل پژوهش‌های نخواندنی یا ندیدنی نشود؛ به هر حال کار من همین بوده است و سال‌ها راجع به همین قضیه نوشته‌ام.

طالبی‌نژاد در خصوص کار با کارگردان‌های برجسته سینمای ایران اظهار داشت: خیلی سخت بود؛ چون این عزیزان خودشان کارگردانند. در عمل خیلی میزانسن بردار نیستند و من کوشیدم با ایجاد موقعیت‌هایی واکنش‌هایشان را ببینم.

وی که تجربه کارگردانی یک فیلم بلند سینمایی به اسم «من بن لادن نیستم» را در کارنامه کاری خود دارد، در بخش پایانی صحبت‌هایش عنوان کرد: این مستند نسبت به فیلم سینمایی که ساختم خیلی سخت‌تر بود؛ چرا که از یک طرف باید از کسانی بازی می‌گرفتم که بازیگر نبودند و از طرف دیگر موضوع دارای  حساسیت خیلی زیادی بود.

گفتنی است؛ در مستند «موج نو» برخی از کارگردانان قدیمی و امروز سینمای ایران از جمله داریوش مهرجویی، بهمن فرمان‌آرا، کیانوش عیاری، اصغر فرهادی، پرویز شهبازی و شهرام مکری حضور پیدا کرده‌اند؛ این مستند در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تولید شده و برای اولین بار در سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به نمایش درآمده است.


انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار