در نشست مطبوعاتی ظریف با پوپوسکی مطرح شد

فصل جدید روابط ایران و مقدونیه/ پوپوسکی خواستار بازگشایی سفارت مقدونیه در تهران شد

محمدجواد ظریف صبح امروز در نشست مطبوعاتی با همتای مقدونیه‌ای خود حضور نیکولاپوپوسکی در تهران را فصل جدیدی از ارتباطات دو کشور عنوان کرد.

فصل جدید روابط ایران و مقدونیه/ پوپوسکی خواستار بازگشایی سفارت مقدونیه در تهران شد
به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در نشست مشترک مطبوعاتی با همتای مقدونیه‌ای خود "نیکولا پوپوسکی" ضمن خوشامدگویی به همتای مقدونیه‌ای خود و هیئت همراه، اظهار داشت: ما امروز برای اولین بار میزبان وزیر محترم امور خارجه کشور مقدونیه هستیم و نیز این نخستین بار است که از کشور مقدونیه یک میهمان رسمی در ایران داریم.

وی گفت: ما از ابتدای استقلال مقدونیه با جمهوری این کشور رابطه سیاسی برقرار کردیم ولی در سالهای گذشته به دلیل وضعیت تحریم‌ها روابط محدودتری را با این کشور دوست و دولتش داشتیم.

ظریف گفت: با سفر وزیر خارجه مقدونیه به تهران ما زمینه ‌ای را برای روابط گسترده‌تر آغاز کرده‌ایم.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به جلسات و گفتگوهای دیروز و امروز وزیر خارجه مقدونیه و هیئت همراه در تهران، ادامه داد: بعدازظهر امروز نیز بخش خصوصی و اتاق بازرگانی جلسه‌ای را در راستای گسترش روابط دو کشور برگزار خواهد کرد.

ظریف با اشاره به برقراری ارتباطات دو کشور در سه حوزه مهم فرهنگی، سیاسی و اقتصادی بیان داشت: در حوزه ارتباطات فرهنگی یادداشت تفاهمی از سوی وزیر کشور مقدونیه با وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی امضاء شد.

وی در ادامه گفت: بنابراین زمینه‌های مختلف همفکری و تبادل نظر در حوزه سیاسی بین دو کشور مدنظر داریم.

ظریف افزود: اما در حوزه دوم روابط با کشور مقدونیه اولویت ما در روابط اقتصادی است.

وی ادامه داد: با تمرکز بر بخش خصوصی به ویژه برای حضور بخش خصوصی ایران و ارائه خدمات فنی و مهندسی در پروژه‌های زیرساختی مقدونیه تبادل نظرهایی صورت پذیرفته است.

ظریف گفت: همچنین بحث‌های خوبی در طی روز گذشته و امروز پیرامون حوزه‌های مختلف تجارت و بازرگانی دو کشور صورت گرفت.

وزیر امور خارجه کشورمان ضمن ابراز امیدواری از گشایش صفحه جدیدی در روابط دو کشور، بیان داشت: روابط دو کشور ایران و مقدونیه به نفع مردمان آنها و نیز به سود صلح و ثبات در منطقه ما و همچنین منطقه بالکان در اروپا خواهد بود، لذا ما اطمینان داریم که با گفتگوها و همکاری‌هایی که صورت گرفته زمینه‌های گسترده‌ای برای تبادل نظر حاصل شود.

ظریف در پایان صحبت‌های خود بار دیگر ضمن خوشامدگویی به وزیر خارجه مقدونیه و هیئت همراه تصریح کرد: امیدوارم سفر وزیر امور خارجه مقدونیه سفر خوبی بوده و این سفر شروع خوبی برای گسترش همکاری‌های دو کشور باشد.

در ادامه این نشست مطبوعاتی مشترک، نیکولا پوپوسکی وزیر امور خارجه مقدونیه نیز ضمن تشکر از ظریف اظهار داشت: این اولین سفر ما از کشور مقدونیه به ایران است و نیز این سفر به عنوان معیاری جهت توسعه روابط در آینده خواهد بود.

وی ضمن تقدیر از مهمان‌نوازی جمهوری اسلامی ایران به روند مذاکرات شکل گرفته اشاره و اظهار داشت: در این سفر مذاکرات خوبی داشتیم و باید گفت پتانسیل‌های دوجانبه فراوانی برای گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های گردشگری، اقتصادی و مبادلات تجاری وجود دارد.

وی ضمن اشاره به امکان نشست‌های تجاری و اتاق بازرگانی ایران با کشورش، اضافه کرد: در این زمینه‌ها نیز پتانسیل‌های زیادی جهت ایجاد آشنایی و توسعه ارتباطات میان ملت‌های دو کشور وجود دارد.

وزیر خارجه مقدونیه گفت: ما به دنبال آن هستیم که با توسعه همکاری‌ها و افزایش آشنایی دو ملت مردم ایران به مقدونیه و بالکان سفر کرده و در مقابل از کشور مقدونیه نیز به ایران سفرهایی شکل گیرد.

وی افزود: ما امروز قراردادهایی را برای همکاری در طول 4 سال آینده امضاء کردیم و من پیش از امضای این قراردادها نیز گفتم که تصمیم ما بر این است که روزهای فرهنگی ایران را در کشور مقدونیه جشن بگیریم و همچنین سفارت خود را نیز در جمهوری اسلامی ایران بازگشایی کنیم.

پوپوسکی خاطرنشان کرد: در جلسات امروز به تبادل‌نظرهایی پیرامون مسائل خاورمیانه و چالش‌های منطقه بالکان پرداختیم و باید بگویم امروز تغییرات زیادی در مناسبات دو کشور اتفاق خواهد افتاد و معتقدم با انجام این سفر امکان همکاری‌های بیشتری در آینده برقرار خواهد شد.

انتهای پیام/
برچسب ها: ظریف ، وزیر ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار