معضل کتابخوانی در جهان فراگیر است

تعداد کشورهای دارای سرانه پایین مطالعه کم نیستند و این مسئله در تمام جهان فراگیر است.

ابراهیم حسن‌بیگی، نویسنده در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به وضعیت کتابخوانی امروز گفت: کتاب و کتابخوانی امروز همان شرایط گذشته را دارد و ما همواره از آن گله‌مند بودیم. به نظر نمی‌رسد در سال 95 یا 96 تحولی جدی در زمینه میزان سرانه مطالعه کشور داشته باشیم. البته باید گفت در جهان تعداد کشورهایی که سرانه مطالعه پایینی دارند، کم نیست و به نوعی این مسئله در همه جهان فراگیر است.

وی افزود: در برخی کشورهای پیشرفته اروپایی و شرق آسیا، از جمله کره و ژاپن سرانه مطالعه بالایی را مشاهده می‌کنیم. اما ما با وجود آنکه بارها پیرامون مسئله کتابخوانی در کشور سخن گفته‌ایم؛ یک متولی و پاسخگو در این باره وجود ندارد. با این حال برای بهبود این اوضاع، ارگان‌ها و نهادهای مختلفی از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کتابخانه ملی و سازمان تبلیغات اسلامی تلاش خود را در زمینه کتابخوانی می‌کنند. از طرف دیگر بخش خصوصی نیز در این زمینه فعالیت می‌کنند.

این نویسنده با اشاره به نبود یک متولی و انسجام بین نهادهای دولتی و خصوصی در زمینه کتابخوانی اظهار داشت: باید در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکلی در زمینه کتابخوانی ایجاد شود تا نهادهای فعال در این زمینه را با یکدیگر هماهنگ کند. بهتر این است، برای این تشکل برنامه کاری نوشته شود و تشکل، مسئولیت مدیریت اجرای آن را برعهده بگیرد. هم اکنون نهادهای گوناگون فرهنگی به صورت پراکنده در زمینه کتابخوانی فعالیت می‌کنند.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار