پیشگیری و درمان با طب ورزشی؛

با ورزش های تمرکزی بیماری های قلبی را درمان کنیم/ورزش های ارتباط دهنده قلب و روان کدامند؟

اگر امکان انجام دادن ورزش های هوازی را برای بازیابی سلامت قلب خود ندارید ،بهتر است با ورزش های ارتباط دهنده قلب و روان عملکرد قلبتان را بهبود بخشید .در این صورت یوگا و تای چی بهترین گزینه هستند.

به گزارش خبرنگار سایر حوزه های گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان،ورزش برای سلامت قلب و روان مفید است. یعنی اینکه وقتی ذهن مراقب حالت و احساسات فیزیکی بدن است و اجازه می دهد که این احساسات و حالات، تمرکز و دقت ذهن را افزایش دهند، شما وارد چرخه ای می شوید که در آن از قلب و روان خود بازخوردهایی دریافت می کنید که پایه و اساس و ارتباط قلب - روان است.

وقتی قلب و روان بدون هیچ حد و مرزی کنار هم هستند، ممکن است حس کنید که در لحظه هستید. حساب زمان از دست تان در می رود. احساس می کنید بسیار هوشیار هستید و تمرکز حواس خیلی خوبی دارید. در واقع در حالی که بدن تان در خارج در حال تحرک است، ذهن تان به طور کامل در درون شما و در اختیار شماست.

این آرام سازی به وسیله ورزش برای قلب فقط به انجام چند حرکت جسمی محدود نیست. جنب و جوش ها و تنفس های عمیق در ورزش های ایروبیک مانند پیاده روی، دویدن و شنا برای قلب به شما فرصت می دهند که در آن لحظات به آرامش قلبی و روان برسید.

همچنین  انجام تمرینات کششی برای قلب هم با از بین بردن گرفتگی و تنش عضلات همین اثر را دارد. حتی انجام تمرینات قدرتی برای قلب هم اگر با تمرکز حواس روی وزنه ها و بالا و پایین بردن آن ها همراه شود، و قلب متوجه باشد که عضلات چطور به این چالش فیزیکی واکنش نشان می دهند، نیز می تواند چنین اثری روی قلب شما بگذارد.

اما ورزش های خاصی مانند یوگا، تای چی ( ورزش های ارتباط دهنده قلب و روان) برای بهبود عملکرد قلب، حرکاتی را که گرفتگی و تنش عضلات قلب را بر طرف می کنند در خود دارند ولی حین انجام این تمرینات ورزشی برای قلب روی تمرکز حواس و تن آرامی استرس تأکید می شود. افرادی که این تمرینات ورزشی را برای قلب انجام می دهند، علاوه بر اینکه قدرت عضله قلب، انعطاف پذیری و تعادل قلب شان بیشتر می شود، می توانند استرس و دردهای جسمی خود را نیز کاهش دهند و در کل احساس سلامتی و شادابی بیشتری کنند.

هدف از ورزش در بیماران قلبی

در حالت ایده آل برنامه ورزشی برای قلب هر کسی شامل ورزش هوازی برای قلب ، تمرینات قدرتی و نرمش هایی برای قلب است که انعطاف پذیری بدن را افزایش می دهند ولی اجرای این برنامه ورزشی قلب همیشه عملی نیست. شاید شما بخواهید با توجه به میزان فعالیت روزمره و تغییری که می خواهید ورزش در کیفیت سلامتی قلب و زندگی شما ایجاد کند، روی یکی از این سه حوزه تمرکز کنید. به طور مثال اگر قصد شما از ورزش کردن کاهش وزن برای بهبود عملکرد قلب است باید بیشتر ورزش های هوازی را انجام دهید. اگر می خواهید با ورزش انعطاف پذیری و تعادل بدن و قلب تان افزایش یابد، ممکن است بخواهید وقت بیشتری را به انجام تمرینات یوگا یا تای چی برای بهبود عملکرد قلب اختصاص دهید.با این توضیحات بهتر است به عملکرد و تاثیر ورزش یوگا، تای چی که ورزش های ارتباط دهنده قلب و روان هستند بر روی قلب بپردازیم.

اثر ورزش یوگا برقلب

ورزش یوگا ریشه در تمرینات معنوی هندیان باستان دارد. ورزش یوگا انواع مختلف دارد. یوگای هاثا که در کشورهای غربی خیلی آموزش داده می شود، تمرکز روی تنفس (پرانایاما) به همراه حرکات بدن به جلو و عقب (آساناس) از اجزای این نوع یوگاست. حرکات ورزش یوگا ، شامل خم شدن به جلو و عقب، چرخش ها، وارونگی، ایستاده و تمرینات تعادلی هستند. انجام یوگا، تنش و گرفتگی عضلاتی قلبی را برطرف می کند، تعادل قلب و بدن شما را افزایش می دهند و کمک تان می کند به آرامش درونی و خود آگاهی بیشتری برسید. افزایش قدرت عضله قلب و سرزندگی هم از مزایای دیگر یوگاست. ورزش یوگا تمرینات قدرتی و کار با وزنه را هم دارد که به افزایش استحکام استخوان های شما کمک می کند. برداشتن وزنه ها در حالت وارونگی، استحکام استخوان های دست، بازوها و تنه را بالا می برد. برخی انواع ورزش یوگا مانند یوگای آشتانگا (در غرب به آن یوگای قدرتی و ورزشی مناسب برای تقویت عضله قلب می گویند) و یوگای بیکرام تمرینات فیزیکی مشکلی دارند.

اثر ورزش تای چی بر قلب

اصل و ریشه این ورزش در هنرهای رزمی چین در بیش از ۷۰۰ سال قبل است. در ورزش تای چی نیروی متعادل زندگی که به آن چی یا کی می گویند، در بدن جریان دارد و مسئول حفظ سلامتی قلب و بدن است. این ورزش یک سری از حرکات آرام و موزون و نرم و راحت برای بهبود عملکرد قلب در خود دارد و برای انجام این ورزش قلبی لازم است که فرد به طور کامل تمرکز حواس داشته باشد و لحظه ای این تمرکز به هم نخورد. هدف از این ورزش برای قلب این است که چی در بدن فرد قدرت گیرد و با فعال ولی شل نگه داشتن عضلات و برقراری آرامش ذهنی در عین هشیاری، قلب و روان با هم ارتباط برقرار کنند. انجام تمرینات تای چی انعطاف پذیری و قدرت بدن را نیز افزایش می دهد و از این رو می تواند وضعیت فیزیکی بدن و تعادل فرد را بهبود بخشد. پژوهش های نشان داده اند که انجام تای چی بین ۴ تا ۱۲ ماه به کاهش فشار خون و بهبود وضعیت قلب و ریه ها کمک می کند.

(طیبه خزاعلی)

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۰ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
سلام لطفا شماره طيبه خانوم و به من بدين
ايشون هم روانشناس خوبين هم بدنساز خوبي هستن
من يه برنامه لاغري با ويژگي هاي روانشناسي از ايشون مي خوام ممنون مي شم راه نمايي کنين*
آخرین اخبار