از مخدر تا محرك؛ راه رفتن بر لبه تیغ

جوان 21 ساله روستایی پدر و مادر پیرش را به دنبال توهم ناشی از مصرف مواد محرك صنعتی با داس به قتل رسانده و حالا در زندان سعی دارد خودش را از عذاب این جنایت خلاص كند.

از مخدر تا محرك؛ راه رفتن بر لبه تیغبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جوان 21 ساله روستایی پدر و مادر پیرش را به دنبال توهم ناشی از مصرف مواد محرك صنعتی با داس به قتل رسانده و حالا در زندان سعی دارد خودش را از عذاب این جنایت خلاص كند.

این روایت واقعی یك جنایت فجیع حاصل از مصرف محركها و داروهای روانگردان است.

مشكل اعتیاد تا چند سال گذشته مصرف موادی بود كه از آن به عنوان مخدر یاد می شد ، موادی كه فرد را پس از مصرف به عالم هپروت و بی خیالی می برد .

اما كارشناسان هشدار می دهند كه استفاده از مخدرهای نشئگی اكنون جای خود را به مصرف مخدرهای صنعتی داده كه توهم و خشونت ناشی از مصرف این مواد تهدید كننده جامعه شده است.

موارد تعرض به محارم، همسرآزاری و كودك آزاری، قتل ،خودكشی ، سرقت و انواع جرم و جنایت از عواقب سوء ، مصرف مواد صنعتی جدید است كه تحت عنوان مخدر یا نیروزا به فروش می رسد.

كارشناس مشاوره زندان انزلی مصرف محركها و مخدرها به ویژه مواد مخدر صنعتی را عامل 63 درصد جرایم و بزهكاری ها از جمله قتل عنوان كرد.

امین حق ره متذكر شد: آسیبهای بسیاری در اثر مصرف مواد محرك و مخدر زیر پوست شهر به خانواده ها وارد می شود اما بسیاری از آنها به خاطر سنتها و باورها ، شرم و تابوهای اجتماعی مطرح نمی شود.

وی از كور كردن مادر به دست فرزند معتاد و یا تعرض به خواهر یا كودك از جمله این موارد اشاره كرد.

این كارشناس تصریح كرد : افرادی كه از این مواد محرك و توهم زا استفاده می كنند تعادل روانی ندارند و گاهی تا پای چوبه دار هم جرمشان را به یاد نمی آورند.

به گفته وی از یكهزار و 636 مرتكبین جرایم مختلف در زندان انزلی یكهزار و 22 نفر دچار اعتیاد و سوء مصرف مواد هستند .

وی تصریح كرد: از 293 ورودی به جرم سرقت 250 نفر ، از 389 نفر ورودی مرتبط با جرایم منافی عفت و اخلاق 195نفر، از 84 مجرم ورودی اقدام علیه آسایش عمومی 75 نفر و از 207 جرایم علیه اشخاص 63 نفر معتاد به مواد مخدر هستند.


دو هزار گونه مواد محرك و توهم زا

بر اساس تحقیقات صورت گرفته حدود دو هزار گونه انواع مواد صنعتی و شیمیایی از جنس محرك‌ها و توهم‌زا در سطح كشورهای مختلف، تولید و عرضه می شود و حداقل 42 میلیون نفر از جمعیت جهان گرفتار سوءمصرف مواد آمفتامین ـ متاآمفتامین و اكستاسی هستند.

اما آیا تنها قشر خاصی گرفتار این مواد می شوند، تحقیقات نشان داده كه مصرف این مواد در طبقات اجتماعی ، سنین، افراد دارای تحصیلات مختلف و حتی بین هر دو جنس مرد و زن وجود دارد و با توجه به سهولت مصرف ، ارزان بودن و باورهای نادرست در حال شیوع است.

هیچكس در امان نیست

در بین مصرف كنندگان مواد متاسفانه از سنین و اقشار مختلف اجتماعی دیده می شود.

كارشناس ارشد آموزش بهداشت دانشگاه علوم پزشكی همدان در پژوهشی به منظور بررسی میزان شیوع و عوامل سوء مصرف مواد محرك و توهم زا در بین دانشجویان دانشگاه های شهر همدان دریافته كه 18 درصد دانشجویان مصرف شیشه ( مت آمفتامین) ، 8.5 درصد مصرف اكستازی و 4.8 درصد مصرف ال اس دی را تجربه كرده اند.

مجید براتی اظهار كرد : نتایج تحقیق حاكی از تاثیر محل سكونت، داشتن دوستان مصرف كننده مواد و مصرف سایر مواد اعتیادآور بعنوان اصلی ترین عوامل مصرف مواد محرك و توهم زا است.

اما چگونه است كه با وجود هشدارها و اخبار نه تنها افراد ناآگاه بلكه قشر تحصیلكرده جامعه نیز به دام مصرف این مواد می افتند.

باور غلط

به گفته كارشناس مشاوره زندان انزلی بسیاری از افراد تصور می كنند كه این مواد اعتیاد آور نبوده و برای كسب لذت ، تفریح ، افزایش قوای جسمی و جنسی ، هنجارشكنی ، لاغری و باورهای غلط دیگر به آن روی می آورند.

حق ره با تاكید بر نقش مسائل جنسی بر گرایش افراد تصریح كرد : اختلال و كمبود آموزشهای مناسب در این زمینه و تبلیغات نادرست در خصوص اثرات این مواد در تمایل افراد به مواد محرك موثر است.

وی با تاكید بر این كه حل یا كنترل مواد مخدر موجب كاهش بسیاری از جرایم می شود متذكر شد: برای مقابله با مشكل باید اطلاعاتمان در مورد محركها و مخدرهای صنعتی جدید را به روز نگه داریم .

این كارشناس خاطرنشان كرد: اگر واقعگرایانه به قضایا نگاه كنیم می توانیم بسیاری از مشكلات و مسائل اخلاقی را با آموزش مستمر ، علمی و مناسب و فرهنگسازی كاهش دهیم .

خطر اعتیاددر كمین نوجوانان و جوانان

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدرگیلان با تاكید بر لزوم آموزش والدین در خصوص تاثیرات مواد مخدر و عوامل و عواقب آن تصریح كرد: براساس آمار سازمان ملل متحد ، حدود 25 میلیون نفر در دنیا حداقل یكبار ، مصرف مواد مخدرصنعتی و روانگردان ها را تجربه كرده اند.

شاهكویی با اشاره به اینكه بالغ بر 46 هزار نفر از معتادان گیلان تحت پوشش درمان بهزیستی و بهداشت قرار دارند افزود: متاسفانه اعتیاد تا پشت در مدارس و خوابگاه های دانشجویان و سایر مراكز هدف دشمنان رسیده است.

وی با اشاره به فعالیت 10 میلیون قاچاقچی در توزیع و تولید مواد مخدر متذكر شد: استان گیلان 375 هزار دانش آموزی دارد كه خطری پنهان در كمین آنها نشسته و باید از این آینده سازان مملكت مراقبت شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گیلان، مشاركت اجتماعی را لازمه موفقیت در مبارزه با این پدیده خانمان سوز خواند.

چه باید كرد؟

بی شك در مورد بیماری اعتیاد نیز همانند سایر بیماری های جسمی و روحی پیشگیری مقدم بر درمان و بسیار حائز اهمیت است.

مدیركل برنامه ریزی ستاد مبارزه با مواد مخدر كشور اهم فعالیت‌های فرهنگی مورد نیاز برای مقابله با اعتیاد جوانان را افزایش آگاهی نوجوانان و جوانان با هدف تغییر نگرش و تقویت رفتارهای محافظت‌كننده و كسب مهارت‌های زندگی برای عدم گرایش به مصرف مواد روانگردان بصورت علمی ، مبنایی ،مستمر و واقع ‌بینانه و بدور از ایجاد هرگونه ترس، وحشت و اغراق در جامعه اعلام كرد.

دكتر سعید قاسمیان اظهار كرد : این كار باید از طریق مدارس، دانشگاهها، رسانه‌ها اعم از دیداری ، شنیداری، الكترونیكی و نوشتاری، مساجد، ائمه جمعه و جماعات، مراكز و خانه‌های بهداشت در شهر و روستا انجام پذیرد.

وی ، ترویج فرهنگ سلامت و غنی‌سازی اوقات فراغت از طریق تقویت فعالیتهای جایگزین ورزشی، هنری با هدف، ایجاد تحرك، نشاط و شادمانی ،تقویت احساس رضایتمندی از زندگی، خوش‌بینی، امید،‌ ایجاد هویت، تسلط برخود نیز در پیشگیری از اعتیاد موثر است .

به گفته وی توسعه و تقویت مراكز مشاوره حضوری ، تلفنی و گفت و گو در تالارهای مجازی برای كاهش مشكلات روحی نوجوانان و جوانان الزامی است.

مدیركل برنامه ریزی ستاد مبارزه با مواد مخدر كشور تاكید كرد: وضع و تصویب قوانین شفاف برای مقابله و مجازات سوداگران مواد صنعتی و شیمیایی در كنار اقدامات فرهنگی ضرورت دارد.

علایم مصرف مواد مخدر

اما چه علایمی برای مصرف مواد مخدر و محرك صنعتی وجود دارد .

برخی نشانه های بارز برای اعتیاد به مواد محركی نظیر شیشه عبارت است از نامنظم شدن ساعات خواب و بیداری، تغییر رفتار ناگهانی و بی‌علت، گشاد شدن شدید مردمك‌های چشم ،خونریزی یا خشكی یا پوسته پوسته شدن لب‌ها و بینی ، بدبو شدن دهان ، به وجود آمدن زخم‌هایی در دست‌ها و صورت ، پوسیدگی و ریختن سریع دندان‌ها، كاهش شدید وزن و بی‌اشتهایی مرضی، ظهور مشكلات مزمن بینی یا سینوس‌ها ، افت تحصیلی یا پیشرفت تحصیلی غیرمنتظره، تغییر ناگهانی جمع دوستان از افراد معمولی به معتادان مواد مخدر یا توزیع‌كنندگان آن.

عوارض جسمی و اجتماعی

گرچه مصرف این مواد در ابتدا موجب سرخوشی ،شادابی ،افزایش انرژی به صورت كاذب می شود اما وابستگی به آن كه حتی می تواند بعد از یك بار مصرف ایجاد شود عوارضی چون ابتلا به بیماری هایی نظیر ایدز و هپاتیت ناشی از مصرف مواد ، رفتارهای پرخطر از خودكشی گرفته تا قتل و تجاوز ، اختلال روانی و جنون ، صدمه به رگهای مغز ، مشكلات روانی ، فراموشی ، لاغری ،‌ بی‌خوابی ، سرگیجه و بیماریهای گوارشی و بسیاری مشكلات جسمی ، روحی و اجتماعی نظیر طلاق، فحشاء ، سرقت ، ناهنجاری های اجتماعی دیگر به همراه دارد.

همچنین نتایج بررسی‌های صورت پذیرفته حكایت از این دارد كه بر خلاف آنچه عوام تصور می كنند در بلند مدت همزمان با وابستگی روانی به مواد مخدر و محركهای صنعتی، مصرف كننده دچار كاهش میل و قوای جنسی خواهد شد.

دردكشیدگان طبیب

اعضای انجمن معتادان گمنام NA ،درد كشیدگان طبیب می گویند اعتیاد یعنی تباهی ، پس از ابتدا نباید به این گرداب پا نهاد.

آنان به افراد گرفتار و مبتلای سوء مصرف مواد می گویند هنوز نور امیدی هست و الان در تمام شهرها این انجمن ها فعالند و می توانند به دوستان خود برای رهایی از این بلا كمك كنند.

نیاز به واكنش سریع و پدافند غیرعامل

از یاد نبریم با توجه به وجود دو هزار گونه مواد مخدر و فعالیت بالغ بر 10 میلیون قاچاقچی در جهان باید برای پیشگیری از اعتیاد جمعیت كشور برنامه ای علمی ، مستمر و جدی داشته باشیم .

افزایش فشارهای اجتماعی ، بی توجهی به كرامت انسانی و هویت انسانها، بیكاری و اختلاف طبقاتی ، فقدان نشاط اجتماعی ،مشكلات خانوادگی و كمبود اموزش مهارتهای زندگی از عوامل بسیار موثر بر گرایش افراد به اعتیاد و نیازمند توجه و برنامه ریزی جدی مسئولان برای رفع مشكلات است.

كاهش سن مصرف مواد محرك و مخدر به 12 سال ، گرایش بانوان و گسترش مواد در بین اقشار مختلف به ویژه نیروهای تحصیلكرده زنگ خطر سوء مصرف مواد را به صدا در آورده است .

دیر بجنبیم با افزایش ناهنجاری ها و جرایم ، ازدیاد جمعیت زندانی ، كاهش قدرت كار و خلاقیت اجتماعی ، افزایش هزینه های اجتماعی و فروریختن ستونهای خانواده مواجه خواهیم شد.

اعتیاد بزرگترین تهدید و تهاجم برای مردم یك كشور است برای مقابله با آن باید به فكر دفاع و یك برنامه جدی و موثر بعنوان پدافند غیرعامل بود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.