نت‌هایی که با اسکناس نواخته می‌شوند/ آوازهای پولکی در دستان دلالان موسیقی!

دلال‌ها به طور وسیعی در موسیقی كشور ما ریشه دوانده‌اند كه حتی در موسیقی زیر زمینی و سایت‌های دانلود موسیقی هم دلالی جریان دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تب و تاب خوانندگی و برگزاری كنسرت و در یك كلام شهرت باعث می شود كه افراد علاقه مند و مشتاق به موسیقی و خوانندگی برای رسیدن به آمال و آرزوهای خود هزینه های هنگفت و سرسام آوری را پرداخت كنند.

در واقع آنها یكی از راههای رسیدن به خواسته های خود را پرداخت های میلیونی به دلالانی می‌‍دانند كه در كار تولید آلبوم و یا تك قطعه هستند. دلالها با دریافت مبلغی سنگین و با در اختیار گذاشتن ترانه ، ملودی و سپس ضبط و پخش آن اثر راه جدیدی را پیش روی آنها می گذارند، به علاوه در برخی موارد آموزش سطحی خوانندگی و یا صداسازی های مرسوم جزء فاكتورهای تضمینی دلالان می شود.

حال سوال اصلی این است كه از كجا آمده اند و آیا به صورت قانونی به فعالیت مشغول هستند و یا اینكه از علاقه و سرمایه آن افراد علاقه مند به خوانندگی سوء استفاده می كنند؟

واضح و مشخص است كه این فعالیت ها غیر قانونی انجام می شود كه اگر اینگونه باشد، پس چرا به راحتی نبض بازار را در دست گرفته اند و هیچ اقدام و برخوردی در این زمینه انجام نمی شود و هر روز به تعداد این خواننده ها ، آلبوم ها و قطعات اضافه می شود.

در این میان كسانی كه به دنبال این هستند كه در عرصه خوانندگی برای خود جایگاهی پیدا كنند دو دسته هستند. دسته اول كسانی هستند كه استعداد خوانندگی دارند اما راه اشتباهی را برای بالا رفتن از این پله ها انتخاب كرده اند،دسته دوم افرادی هستند كه به صرف علاقه و سرمایه ای كه دارند و زمینه ای را كه دلالان برایشان فراهم می كنند به این سمت و سو كشیده می شوند و نتیجه آن تولید یك آلبوم و یا قطعاتی می شود كه عمر آن بسیار كوتاه است.

در همین راستا "علی تفرشی" كه سالهاست در زمینه خوانندگی فعالیت دارد در گفتگو با خبرنگار موسیقی باشگاه خبرنگاران گفت: این كار بسیار غیر حرفه ای است و صد در صد آن اثر ماندگار نخواهد شد و فقط سرمایه آن كسی كه جویای خوانندگی است به یغما می رود و مخاطب را نیز جذب نخواهد كرد و فقط هزینه ای رد و بدل می شود.

وی ادامه داد: بزرگترین لطمه ای كه این جریان به كار ما وارد می كند این است كه سلیقه مخاطب تنزل پیدا می كند و زمانیكه سلیقه مخاطب پایین بیاید و نتواند خوب و بد را از هم تشخیص دهد، هرچقدر هم كه ما تلاش كنیم بی فایده خواهد بود و مردم برای كار ما نیز وقتی نخواهند گذاشت.

تفرشی خاطر نشان كرد: دلالهای كنسرت به دلیل نفوذی كه دارند با عده ای خاص و محدود كنسرت برگزار می كنند كه كیفیت موسیقی هم ملاك نیست و مهم این است كه فقط بتواند در كنار آنها به سود و منفعت خود برسند و تا زمانیكه موسیقی ما با صداسازی و نرم افزارها انجام می شود اوضاع به همین منوال باقی خواهد ماند و همین افراد بدون هیچ تخصص و علمی نام خودشان را آهنگساز و خواننده می گذارند.

این خواننده بیان كرد: این اشخاص به دنبال سودجویی خودشان هستند و فقط به پولی كه گرفته اند فكر می كنند، چه در قالب جمع آوری آلبوم یا برگزاری كنسرت باشد.

وی در پایان صحبت های خود عنوان كرد: امروزه بازار موسیقی ما همین وضع را دارد و پر از افرادی است كه تخصصی در این زمینه ندارند و فقط از روی سرگرمی و یا شهرت كه برای جوانان حرف اول را می زند، بدنبال این هنر آمده اند كه همین موضوع زمینه را برای نفوذ دلال ها فراهم می كند، البته اغلب این جوان ها ناآگاه هستند و هیچ اطلاعی از راهی كه در آن قدم گذاشته اند، ندارند.

بنا براین اگر واقع بینانه نگاه كنیم، می شود گفت چیزی كه امروزه در موسیقی ما به جا مانده است آن چیزی نیست كه باید می‌بود و ما وامدار سلایق دلال های موسیقی شده‌ایم.

دلال ها به طور وسیعی در موسیقی كشور ما ریشه دوانده اند كه حتی در موسیقی زیر زمینی و سایت های دانلود موسیقی هم دلالی جریان دارد كه هنوز برای اصلاح این وضع هیچ اقدام عملی صورت نگرفته است.




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار