مؤسسه هادسون: سیاست آل سعود به شدت کوته‌بینانه است

مؤسسه هادسون در گزارشی نفت را تنها حربه آل سعود بر ضد ایران دانست که آن هم با شکست مواجه شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از الخلیج الجدید، "مؤسسه هادسون" گزارشی را درباره ناکارآمدی سیاست های ریاض منتشر کرد. 

نویسنده گزارش در ابتدا با اشاره به تیرگی روابط آمریکا و عربستان در ماه های اخیر نوشت: "مشکل رژیم آل سعود با "باراک اوباما" – رئیس جمهور آمریکا-- همراهی و هم پیمانی غیر علنی وی با تهران است.  اوباما از زمانی که سکان ریاست جمهوری را در آمریکا به دست گرفت در صدد کاهش نفوذ عربستان در خاورمیانه بود. توافق هسته ای با ایران پیامد همین سیاست رئیس جمهور آمریکا بود.”

در ادامه این مطلب ادعا شده است: "این سیاست اوباما به نابه سامانی ها در خاورمیانه دامن زد و  عربستان، مصر و حتی اردن را بر آن داشت برای دستیابی به سلاح های هسته ای تلاش کنند."

بر همین اساس، عربستان سعودی مجبور شد یک جنگ اقتصادی را بر ضد تهران راه اندازی کند. نفت تنها حربه آل سعود بود. عربستان  با کاهش ندادن تولید نفت از سال 2014 و حتی افزایش آن در برخی مواقع موجب سقوط بهای طلای سیاه شد. با لغو  تحریم های غرب بر ضد ایران، این کشور به تولید کننده عمده نفت تبدیل شد. در این حین عربستان امیدوار بود در گرداب کاهش مداوم بهای نفت غرق نشود.

مؤسسه هادسون در ادامه نوشت: "طرح عربستان نه تنها بازار نفت و گاز را در این کشور ویران کرد بلکه بازار های جهانی را نیز دستخوش دگرگونی کرد. شرکت های بزرگ و کوچک نفتی در آمریکا تولید خود را متوقف کردند و بسیاری از آنها با ورشکستگی مواجه شدند. در همین حین تمام اقتصادهای بین المللی که نفت گرداننده آنها بود دچار بحران شدند. عربستان و کویت و کشورهای همسایه نیز از این بحران بی نصیب نماندند."

آخرین امیدهای باقی مانده نیز در نشست دوحه با شکست مواجه شد. "محمد بن سلمان" --جانشین ولیعهد عربستان-- اعلام کرد چنانچه ایران تولید نفت را کاهش ندهد دستیابی به توافق غیر ممکن است. بسیاری از کشورهای عضو اوپک نیز برای نجات کشورشان از بحران های اقتصادی ناچار از "صندوق بین المللی پول" در خواست کمک های مالی کردند.

این گزارش می افزاید: "محمد بن سلمان، 30 ساله، یکی دیگر از مشکلات اوباما در عربستان است. او کسی است که خط مشی عربستان و پادشاهی این کشور را تعیین می کند. بحران فعلی نفت پیامدهای سیاست های بن سلمان است. او طراح تجاوز عربستان به یمن بود. هر دو طرح وی از همان ابتدا با ناامیدی و شکست مواجه شد. این درحالی است که گسترش نفوذ شیعه در یمن عربستان را بیش از پیش نگران کرده است. این دو سیاست بن سلمان به شدت کوته بینانه و سطحی نگر هستند. آنها آینده پادشاهی را در عربستان در هاله ای از ابهام قرار داده‌اند. این یعنی امیدها برای رسیدن به صلح در خاورمیانه نقش برآب شده اند."

تحلیلگر مؤسسه هادسون در پایان نوشت: "مشکل اوباما در عربستان سعودی خودِ اوباما است. وی  از سویی عربستان، مصر و رژیم صهیونیستی را مسلح میکند  و از سوی دیگر از رقیب سرسخت آنها یعنی ایران و جنبش "اخوان المسلمین" حمایت می کند. سیاست اوباما ممکن است به سقوط آل سعود بیانجامد. اوباما مهندس واقعی یک خاورمیانه جدید، ولی ویران است."



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Turkmenistan
ناشناس
۲۳:۴۲ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵
در مورد دشمنان به این اجتهاد قائلم که اسرائیلی عاقل ،افضل است بر پادشاه مسلمان جاهل و ظالم! این قضیه را از سید بن طاووس در باب هلاگوی مغول یافتم. اکنون واجب است تا در مورد سلاطینی که به مرگ بخشی از مسلمانان،فتوای اجتهادی از سرزمین شان بلند می شود ولی آنان منع و مجاراتی بر این گونه مفتیان اعمال نمی کنند،همان مجازات را اعمال نمود .البته با تدبیر زیرکانه و غیر ستیزجویانه! چون حدیث از پیامبر (ص) داریم که :چیزی را به زور از کسی نگیرید!راستی اگر بعد از این همه ایثار ملت ایران برای مردم مظلوم فلسطین، مردمان فلسطین نیز به تاسی از پادشاهان عرب،پس از کسب استقلال از اسرائیل،از درچنگ با شیعیان درآیند ،آنگاه تکلیف چیست؟همان کازی که حماس اکنون در سوریه و حمایت پادشاه سعودی در یمن دارد؟ چون دور از ذهن نیست! به نظرم کوروش کبیر،جامعه شناس خوبی بوده است
آخرین اخبار