جان آلن: برای شکست داعش باید با رسالت آن مبارزه کنیم

نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا در ائتلاف بین‌المللی ضمن تاکید بر ضرورت حمله همه جانبه به داعش، گفت برای شکست این گروه تروریستی باید با «رسالت» آن مبارزه کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه خبری یورونیوز، ژنرال جان آلن، هماهنگ کننده پیشین ائتلاف بین المللی به اصطلاح ضد داعش، گفت: «چالش اصلی ما شکست زمینی (گروه تروریستی) داعش نیست بلکه شکست رسالت آن است که در این کار هم تاکنون ناکام مانده‌ایم.» 

جان آلن در گفتگو با یورونیوز درباره اینکه چه چالش‌هایی پیش روی مبارزه با داعش قرار دارد گفت: مبارزه با داعش طولانی مدت خواهد بود، اما من به شما اطمینان خاطر می‌دهم که مناطق و جاهایی هستند که دولت اسلامی (گروه تروریستی داعش) پیشرفت و بردی ندارد و حتی متحمل شکست‌های سنگینی می‌شود. 

وی افزود: اما در اینجا بین اینکه این گروه امروز نسبت به گذشته یعنی حدود ۱۸ ماه پیش چه وضعی دارد تفاوت وجود دارد. مجموعه‌ای از آنچه استان‌های دور افتاده موسوم ولایات است به یکباره سر برآوردند و از شمال آفریقا تا جنوب شرقی آسیا امتداد یافت. این توسعه‌ای دردسر ساز است که باید از نزدیک آن را زیر نظر بگیریم تا بتوانیم در گستره‌ای منطقه‌ای با داعش مبارزه کنیم. اما چالش اصلی به باور من از شبکه جهانی می‌آید که این استان‌ها را در مرکز عراق و سوریه به هم وصل می‌کند. این واقعا چیزی است که باید از نزدیک بر آن نظارت داشته باشیم. 

گزارشگر یورونیوز پرسید آیا اگر حملات به پایگاه‌های داعش در سوریه و عراق شدید‌تر شود، آنگاه این گروه از طریق شبکه جهانی‌اش اقدام نخواهد کرد؛ همچنان که عملیات تروریستی در اروپا نشان داد؟ 

ژنرال آلن، که در سال ۲۰۱۳ بازنشسته شد، اما همچنان به عنوان مشاور ارتش آمریکا به کار ادامه می‌دهد، در پاسخ به این پرسش گفت این چیزی است که ما اکنون شاهد آن هستیم. یعنی هرچه ما فشار بر داعش را بیشتر کنیم به‌‌ همان اندازه تلاش می‌کند با عملیات تروریستی در دیگر مناطق جهان از زیر بار این فشار خارج شود. 

به عنوان مثال، اگر داعش عملیات تروریستی در اروپا انجام می‌دهد هدفش این است که مردم کشورهای عضو ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش را بترساند و در ‌‌نهایت نیز در صفوف کشورهای عضو این ائتلاف شکاف ایجاد کند. البته باید انتظار چنین کاری از آن‌ها را داشته باشیم. به همین علت است که باید شبکه عملیاتی آن‌ها را شناسایی کنیم. 

مصاحبه کننده یورونیوز با اشاره به  آنچه «خلاء قدرت» در عراق و سوریه خواند، پرسید آیا این امر باعث قدرت گیری این گروه در این دو کشور نشده است و آیا ناکارآمدی دستگاه‌های امنیتی در بروکسل علت حمله این گروه به آن نبوده است؟ 

ژنرال آلن در اینباره گفت موضوع صرفا خلاء قدرت نیست. به باور من این گروه تلاش می‌کند میان کشور‌ها شکاف ایجاد کند. این گروه حتی تلاش می‌کند بین دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی کشور‌ها شکاف ایجاد کند. زمانی که موفق شد چنین شکافی ایجاد کند، از آن به عنوان نقطه ضعف برای انجام عملیات تروریستی استفاده می‌کند. 

جان آلن در پاسخ به پرسشی با این مضمون که با در نظر گرفتن شکل جنگ سنتی، اگر حمله گسترده‌ای به  داعش انجام گیرد چه اثری می‌تواند بر شبکه جهانی آن بگذارد، گفت حمله باید ریشه‌ای و گسترده باشد. این حمله قاطع باید ضمن فشار آوردن بر هسته داعش، شبکه آن را نیز مختل کند. 

مجری یورونیوز پرسید چنین حمله گسترده‌ای به قول شما چگونه ممکن است وقتی ما با گروهی سر و کار داریم که پنهان است و به عبارت دیگر، با دشمنی مواجه هستیم که نادیدنی است؟ 

وی، که در سال ۲۰۱۴ به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا در ائتلاف بین المللی انتخاب شد، در پاسخ گفت: واقعیت آن است که ما می‌توانیم بفهمیم چه نکات کلیدی برای آن‌ها مهم هستند و برای آنکه موثر واقع شوند به چه شیوه‌هایی متوسل می‌شوند. در حال حاضر عناصر تروریستی می‌توانند نامرئی باشند. به نظر می‌رسد آن‌ها در همه جا هستند. این حمله همه جانبه که به آن اشاره کردیم تلاشی بی‌وقفه برای مختل کردن و نابود کردن همین شبکه نامرئی است

آلن افزود: رویکرد سازمانی در برخورد با داعش مستلزم آن است که ما شکاف‌ها و نقطه ضعف‌ها خود را بشناسیم. باید شکاف و نطقه ضعف‌ها میان عملکردمان و سازمان‌ها را شناسایی کنیم. باید کاری کنیم که این حمله گسترده و همه جانبه باشد. 

وی افزود: در سالهای گذشته ما در برخورد با داعش مشکل نبود تبادل اطلاعات داشتیم، اما اکنون این مشکل حل شده است و کشورهای منطقه و غربی درباره چگونگی برخورد موثر‌تر با داعش اطلاعات و داده‌های خود را مبادله می‌کنند. 

مجری یورونیز با اشاره به تلاش‌هایی که برای گفتگو با طالبان صورت گرفت این پرسشی را مطرح کرد که آیا این امکان وجود ندارد که با داعش نیز روزی وارد مذاکره شویم؟ 

جان آلن در پاسخ گفت چنین کاری با داعش ممکن نیست. آن‌ها در نبرد بی‌امان با غرب هستند. گفتگو در آموزه‌های آن‌ها اصلا وجود ندارد. 

وی با اشاره به ضرورت حمله همه جانبه و گسترده به داعش و اینکه چنین کاری، در کوتاه مدت بسیار دشوار است، در توصیه به فرماندهان نظامی گفت: مشکل داعش در کوتاه به وجود نیامده است که بخواهد در کوتاه مدت هم از بین برود. یکی از دلایل فلسفه وجودی داعش، نارضایتی هزاران نفر از مردم منطقه است که در نتیجه بی‌توجهی به مطالبات آن‌ها، به تندروی روی آورده‌اند. 

این ژنرال سر‌شناس آمریکا در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد که شکست داعش امکان پذیر است. اما چالش ما شکست زمینی داعش نیست، بلکه شکست آن در جبهه رسانه‌ای و اطلاعاتی است. این گروه رسالتی بسیار قوی دارد. ما در سال نخست مبارزه با داعش تلاش کردیم از این رسالت جلوگیری کنیم. کار ما در این خصوص دشوار است زیرا از یک سو باید عوامل زیر بنایی پیدایش چنین گروهی را شناسایی کنیم و به آن‌ها پاسخ دهیم و از سوی دیگر به طور مستقیم با این گروه مبارزه کنیم. اما اگر بتوانیم با رسالت داعش مبارزه کنیم و این رسالت را شکست دهیم، آنگاه ما بر داعش پیروز خواهیم شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار