جروزالم پست: تلاش ترکیه برای حفظ تعادل در روابط با ایران و عربستان

ترکیه علی‌رغم میلش، برای حفظ منافع خود ناچار است رابطه با هر دو رقیب بزرگ منطقه را حفظ کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه سعودی جروزالم پست در گزارشی نوشت: تلاش دولت ترکیه برای برقراری رابطه با ایران، عربستان و رژیم صهیونیستی، مانند راه رفتن با ظرافت تمام بر روی یک طناب است. زیرا به دلیل بحران در روابط ترکیه با روسیه، جنگ با کردها و حمایت از معارضان سوری، به نظر می‌رسد میان آنکارا و ایران اختلافات بسیاری وجود داشته باشد.

بنابر این گزارش، به رغم این واقعیت که ترکیه و عربستان حامی معارضان سوری برای براندازی حکومت بشار اسد هستند و ایران یکی از متحدان نزدیک دولت سوریه است، آنکارا و تهران با یکدیگر روابط اقتصادی محکمی دارند. 

ترکیه برای گسترش قدرت در خاورمیانه، نیازمند برقراری رابطه نزدیک با تهران است. آنکارا از این طریق می‌تواند تجارت و نفوذ سیاسی خود را در کشورهایی مانند عراق نیز بسط دهد.

«افرائیم اینبار،» مدیر مرکز «بگین سدات» که در امر مطالعات استراتژیک فعالیت دارد، معتقد است ترکیه هر روز بیش از گذشته به منابع انرژی ایران وابسته می‌شود. بخشی از این مسئله به دلیل تیرگی روابط آنکارا و مسکو به دنبال سرنگونی جنگنده روس است. ترکیه همچنین به طور قطع نگران خیزش ایران در منطقه است و به همین دلیل می‌کوشد روابطش را با سعودی‌ها بهبود بخشد.

وی افزود: از طرف دیگر ترکیه باید برای مقابله با نفوذ ایران، به اسرائیل نزدیک شود. مسئله‌ای که رنگ اسلامی حزب عدالت و توسعه (حزب اردوغان) مانع آن می‌شود.

رئیس‌جمهور ترکیه روز شنبه در نشست خبری مشترک با همتای ایرانی خود گفت تهران و آنکارا به عنوان دو همسایه باید بکوشند اختلافات را کاهش دهند تا بتوانند تروریسم و فرقه‌گرایی را در منطقه مهار کنند.

در ادامه این گزارش آمده است: این مسئله که ترکیه تا چه زمان می‌تواند تعادل میان این روابط را حفظ کند، خود پرسشی است که جای بحث دارد. زیرا متحدان طبیعی حزب عدالت و توسعه مانند «اخوان‌المسلمین،» نیروهایی هستند که در حال حاضر قدرت محسوب نمی‌شوند.

عربستان سعودی به عنوان قدرت منطقه با اخوان‌المسلمین و گروه‌های دیگری که قصد براندازی آل سعود را دارند مخالف است. بخشی از علت نزدیک شدن عربستان به مصر نیز به همین خاطر است. زیرا حکومت کنونی مصر پس از ساقط کردن یک رئیس‌جمهور از گروه اخوان‌المسلمین روی کار آمد.

در پایان این گزارش آمده است: با وجود آن که ترکیه می‌کوشد در روابطش با ایران و عربستان تعادل برقرار کند؛ با هیچ یک از آن دو احساس نزدیکی نمی‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار