در حاشیه نشست سران مجالس اوراسیا

گسترش روابط محور مذاكرات لاریجانی با همتایان پاكستانی و آذربایجانی در مسكو

رییس مجلس در حاشیه نشست سران پارلمان های كشورهای اورآسیا با رییسان مجالس پاكستان و جمهوری آذربایجان گفت وگو كرد.

گسترش روابط محور مذاكرات لاریجانی با همتایان پاكستانی و آذربایجانی در مسكو
به گزارش حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، در این مذاكرات كه امروز (سه شنبه) در مسكو با حضور مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه برگزار شد، لاریجانی در دیدار با سردار ایاز رییس مجلس ملی پاكستان گفت: سفر رییس جمهوری ایران به اسلام آباد، نتایج بسیار خوبی داشته است و دو كشور مهم اسلامی منطقه فرهنگ و منافع مشترك دارند.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اجرای بخش ایرانی خط لوله انتقال گاز ایران به پاكستان اظهار كرد: اگر قسمت دیگر این خط نیز اجرا شود ، نتایج بسیار خوبی خواهد داشت و می تواند زمینه توسعه اقتصادی را فراهم كند.

لاریجانی گفت: مذاكره برای فروش نفت نیز انجام شده است و رییس جمهوری ایران تاكید كرده كه با اسلام آباد همكاری های گسترده ای صورت گیرد و از سوی دیگر با توجه به بحران های موجود رایزنی های دو كشور برای بهبود اوضاع بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین با بیان اینكه بین تهران و اسلام آباد مذاكراتی در باره اوضاع یمن صورت گرفته است، مواضع اسلام آباد را در این زمینه كه مبتنی بر جلوگیری از تشدید اوضاع بود، ارزشمند خواند.

ایاز صادق نیز در این دیدار گفت: ایران و پاكستان فرهنگ و منافع مشترك دارند و زبان فارسی در كشور ما مورد اقبال گسترده قرار دارد.

وی همچنین بر توجه ویژه اسلام آباد برای گسترش روابط با تهران در زمینه های مختلف تاكید كرد.
لاریجانی همچنین امروز در دیدار با اكتای اسداف همتای آذربایجانی خود گفت: جمهوری آذربایجان كشور دوست و برادر ایران است كه نهایت احترام و مودت را با دولت و ملت این كشور داریم و خوشبختانه روابط دو جانبه در زمینه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی رو به گسترش است.

وی با بیان اینكه اجلاس ایران، روسیه و آذربایجان و اجلاس ایران، آذربایجان و تركیه دو رویداد خوب و مثبت بود كه اخیرا برگزار شد، گفت: توافق اتصال خط آهن رشت آستارا- باكو طرح مهمی برای دو كشور محسوب می شود.

لاریجانی در ادامه با اشاره به اینكه زمینه های توسعه روابط تجاری و اقتصادی دو كشور فراهم شده است، اظهار كرد: تحریم های ایران برداشته شده است و روابط بانكی برای تجار دو كشور باید تسهیل شود.

رییس مجلس ایران همچنین بر ضرورت حل و فصل موضوع قره باغ تاكید كرد.

رییس مجلس ملی جمهوری آذربایجان نیز در دیدار با همتای ایرانی خود ضمن تاكید بر اینكه باكو خواستار توسعه روابط با ایران است، بر اهمیت روابط دو كشور تاكید كرد.

اكتای اسد اف درباره بحران قره باغ با انتقاد از عملكرد میانجیگران بین المللی و گروه مینسك گفت كه این بحران 25 سال ادامه دارد و تا كنون گام مثبتی از طرف آنها برای حل بحران برداشته نشده است.

رئیس مجلس جمهوری آذربایجان با اشاره به درگیری های منطقه قره باغ گفت: اگر این درگیری ها ادامه یافته بود، تلفات انسانی زیادی برجای می گذاشت. با این حال شش منطقه از قره باغ به ما بازگردانده شد، اما مذاكرات حقوقی باید آغاز شود.

رییس مجلس شورای اسلامی صبح امروز نیز با رییسان مجالس قزاقستان و تاجیكستان دیدار و مذاكره كرد.

در نشست پارلمانی اوراسیا كه با پیام های ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه و بان كی مون دبیركل سازمان ملل گشایش یافتر سران مجالس 19 كشور حضور دارند.

لاریجانی بنا به دعوت «سرگئی ناریشكین» رئیس دومای روسیه در راس یك هیات برای شركت در این نشست و مذاكره بین رییسان مجالس دو كشور به مسكو سفر كرده است.

بنا به اعلام بخش دیپلماسی رسانه ای سفارت ایران در روسیه، رییس مجلس شورای اسلامی ایران در این سفر افزون بر شركت اجلاس اورآسیا با رئیسان مجالس دوما و شورای فدراسیون (مجلس سنای روسیه) و همچنین سران مجالس چند كشور شركت كننده در نشست دیدار خواهد كرد و به پرسش های خبرنگاران نیز پاسخ خواهد داد.

اجلاس سران مجالس اوراسیا با حضور كشورهای همچون ایران، افغانستان، ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، ویتنام، هند، اندونزی، قزاقستان، قرقیزستان، چین، مغولستان، پاكستان، كره جنوبی، روسیه، تایلند، فلیپین و جمهوری چك برگزار می‌شود.

از سوی دیگر، مذاكرات دو روزه رییس مجلس شورای اسلامی در مسكو می تواند دستاوردهای بسیاری برای دو كشور داشته باشد كه در سه سال گذشته بر ارتقای همكاری های تهران و مسكو در سطح بین المللی تاكید شده است.

همكاری نزدیك تر ایران با كشور عضو اوراسیا همچنین می تواند ضمن ارتقای جایگاه بین المللی جمهوری اسلامی، به ثبات و توسعه كشورهای منطقه كمك كند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار