تشکیل اولین کرسی فقه تخصصی زکات در کشور

مدیرکل اجرایی زکات کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: اولین کرسی فقه تخصصی زکات طی گفتگو با فرزند مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی مدیر مدرسه آل البیت قم و موافقت ایشان در سال جاری ایجاد می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی، حجت الاسلام مهدی دهقان در حاشیه برگزاری گردهمایی مشاورین مناطق پنجگانه زکات کشور در مشهد مقدس، هدف از برگزاری این گردهمایی را اخذ تصمیمات برای چگونگی کار اداره زکات در استانها در بخشهای تبلیغ، ترویج و اطلاع رسانی و امور رسانه ای برشمرد و اظهار داشت: در راستای قدم برداشتن در منویات رهبری که تاکید موکد بر اقتصاد مقاومتی شده است سعی شده صرفه جویی در هزینه ها صورت گیرد به گونه ای که فعالیتهای تبلیغی تحت نظارت دبیرخانه مرکزی زکات و به صورت منسجم انجام شود.
وی، زکات را یکی از پایه های اقتصادی کشورهای مسلمان و بویژه ایران مطرح کرد و گفت: با توجه به نامگذاری امسال از سوی رهبر مبنی بر سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل، اهمیت دادن و جامعه عمل پوشاندن به فرامین رهبری بر همه امری لازم و واجب است.
حجت الاسلام دهقان از تاکید خاص مرجع تقلید آیت الله مکارم شیرازی در خصوص زکات و ایراد تذکرات ایشان گفت و ادامه داد: طی گفتگو با فرزند مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی مدیر مدرسه آل البیت قم و موافقت ایشان، از سال جاری اولین کرسی فقه تخصصی زکات ایجاد می شود.
مدیرکل اجرایی زکات کشور، هزینه زکات جذب شده هر محلی را در همان محل عنوان کرد و ادامه داد: برای فرهنگسازی زکات در جامعه با آموزش و پرورش و مراکز علمی وارد تعامل شدیم تا برای دانش آموزان مقطع راهنمایی و متوسطه و دانشجویان، درس یا فصلی به عنوان زکات تدریس شود.
وی از ایجاد دفاتر تبلیغ زکات در حرم امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) و در آینده حرم حضرت شاهچراغ(ع) خبر داد و خاطرنشان کرد: شهرهای مذهبی کشور به ویژه مشهد مقدس که پایتخت معنوی کشور محسوب می شود پتانسیل و امکان خوبی برای شناساندن زکات به مردم  دارد.
حجت الاسلام دهقان، برگزاری اولین سیمنار تخصصی زکات کشور در دهه اول مردادماه سال جاری را اشاره و خاطرنشان کرد: در سال جاری همایش زکات با عنوان «زکات؛ طلوع سخاوت – طلیعه برکت» با 5 کمیته تخصصی  در بخشهای حوزه و دانشگاه، هنر، حکومت صالحین، انتشارات و اقتصاد مقاومتی نیز برگزار می شود.
مدیرکل اجرایی زکات کشور، دریافت اولین زکات در کشور به صورت همزمان را در عید فطر و برای زکات فطریه عنوان کرد و گفت: برای جذب زکات فطریه از امور تبلیغی و ترویجی استفاده خواهیم کرد که ارتباطات مستمر با ائمه جمعه و جماعات از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وی سال 95 را سالی همراه با برکت  دانست و هزینه کرد زکات به صورت 60 درصد امور محرومین و 40 درصد در امور پروژه ها را بیان کرد و افزود: در سال جاری بیشترین تمرکز بر بخش جذب زکات واقعی به صورت نقدی و کالاست و کمتر به زکات انتظامی پرداخته می شود.
حجت الاسلام دهقان، تعیین میزان جذب زکات برای هر استان در سال جاری را با توجه به جمعیت، مساحت، شرایط آب و هوایی، میزان زکات جذب شده در سال گذشته و پتانسیلهای استان عنوان کرد.
وی، از برگزاری جلسات شورای زکات با حضور تمام اعضای آن در استانها با حساسیت ویژه ای گفت و اینکه تاکنون در سال جاری در 3 استان این جلسه برگزار شده است، اعلام کرد: در سال جاری جلسات شورای مرکزی زکات در استانها همراه با مصوبات برگزار می شود که الزام به اجرای مصوبات تا برگزاری جلسه بعدی برای اعضاء ضروریست.
حجت الاسلام دهقان، به مقوله شجره و ثمره طیبه که در سالهای گذشته توسط کمیته امداد پلاک گذاری می شد، پرداخت و تصریح کرد: قرار بر این شده است تا طرح پلاکهای این طرح به صورت منسجم در نیمه دوم امسال انجام شود.
وی بهره گیری از امکانات برای تسهیل اخذ زکات و مشارکتهای مردمی و استفاده از سیستم آنی پرداخت با شماره گیری #8877* از تلفن های همراه را راهی برای پرداخت زکات در اسرع وقت دانست.
لازم به ذکر است: گردهمایی مشاورین مناطق پنجگانه زکات کشور از استانهای گلستان، اصفهان، آذربایجان شرقی، اردبیل و فارس و قم به عنوان مهمان افتخاری و میزبانی مشهد مقدس به مدت 2 روز برگزار شد.
انتهای پیام//س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار