حوزه هنری سردمدار قافله هنر دینی است

در شرایط فعلی به شدت به هنر انقلاب اسلامی نیاز داریم كه از این طریق بتوانیم با جهانیان تشنه دانستن درباره انقلاب و اسلام ارتباط برقرار كنیم.

به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ محمود گبرلو، كارشناس و منتقد سینما، در جریان برگزاری هفته هنر انقلاب اسلامی، گفت: حوزه هنری به عنوان نهادی كه همواره در ترویج هنر انقلابی و ارزشی پیشگام بوده، می تواند بیشتر از این در عرصه تلفیق هنر و مضامین دینی نقش داشته باشد. اكنون در شرایطی هستیم كه جهان اسلام مورد توجه مردم كشورهای مختلف قرار گرفته و آن ها مشتاقند درباره این دین آسمانی بیشتر بدانند. در چنین موقعیتی، لازم است اندیشه های اسلامی را در قالب هنر و ازجمله هنر سینما كه مخاطب زیادی دارد، به آن ها عرضه كنیم.

محمود گبرلو ادامه داد: اگر ما نتوانیم از این فضا به خوبی استفاده كنیم، دیگران در این اندیشه های دینی انحراف ایجاد می كنند و با زبان هنر به مخاطبان تشنه عرضه می كنند و بر جهان مسلط می‌شوند. از آنجا كه حوزه هنری همیشه سردمدار این قافله بوده، حالا هم باید به حمایت و تقویت این جریان بشتابد.

وی با اشاره به برگزاری برنامه‌ای برای پاسداشت یاد زنده‌یاد سلحشور به نام «راوی حقیقت» از سوی حوزه هنری نیز گفت: با توجه به اینكه پیش از انقلاب، سینما فضای مطمئن و مذهبی نداشت و به فضای فسادانگیز نزدیك بود، فاصله شدیدی بین هنر و علمای دینی و افراد مذهبی ایجاد شده بود. پس از انقلاب نیاز داشتیم دین را به هنر و هنر را به دین نزدیك كنیم و افرادی مانند مرحوم سلحشور كه اعتقادات دینی قوی داشتند، توانستند عامل وحدت و صمیمیت بین هنر و دین شوند.

وی همچنین افزود: خوشحالم كه آقای سلحشور وارد این جریان شد و توانست این آشتی افراد مذهبی و هنر را به وجود بیاورد. زنده یاد سلحشور در سینما چندان ورود پیدا نكرد اما در عرصه تلویزیون توانست با سریال «یوسف پیامبر» به جایگاه خوبی برسد و حتی از مرزهای كشور هم فراتر برود.

گبرلو با اشاره به ویژگی های شخصیتی مرحوم سلحشور كه می تواند به عنوان الگو محسوب شود، گفت: از خصوصیات فردی و شخصی خوب او می توان به این اشاره كرد كه او هنرمندی بود كه به آنچه می گفت عمل می كرد و مبنای كار و زندگی اش اعتقادات مذهبی بود نه اینكه بین این موارد فاصله‌ای وجود داشته باشد.

این كارشناس سینما تاكید كرد: اكنون در سینما بحث گنگ و نامفهومی ایجاد شده كه هنوز نمی توان تعریفی از هنر دینی ارائه داد. در مورد هر اثر عده ای می گویند هنر دینی است و عده دیگری نظر مخالف دارند. مرحوم سلحشور در این فضا، الگویی ایجاد كرد كه می تواند مورد توجه قرار بگیرد و آن این است كه اگر فیلم سازی می خواهد فیلم دینی بسازد، لازم است خودش اعتقاد دینی داشته باشد تا آنچه می سازد اثرگذار باشد.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار