مراکز آموزشی باید محور پایدار سازی اقتصاد مقاومتی باشند/فعالیت کلینیک‌های خدماتی آزمایشگاه‌ها خدمتی نوین

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با بیان محورهای اقتصاد مقاومتی گفت: مراکز آموزشی باید محور و پیشران پایدارسازی اقتصاد باشند.

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناری در اولین همایش روسای آزمایشگاه های مرکزی دانشگاهها، مراکز پژوهشی و فناوری که به مناسبت گرامیداشت روز آزمایشگاه امروز در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران در حال برگزاری است، عنوان کرد: امسال که به عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری شده است، باید فقدان عملیاتی را دنبال کرده و آنها را به مرحله ظهور برسانیم.

وی با بیان اینکه زیرساخت های لازم برای تحقق این شعار، اقتصاد دانش بنیان است، ادامه داد: این ذهنیت که اقتصاد مقاومتی، اقتصادی ریاضتی است، صحیح نیست و درواقع اقتصادی است که در مقابل شغل ها و تلاطمات بیرونی بتواند اقتصادی مقاوم و پایدار باشد.

احمدی درباره پایداری اقتصاد اظهار داشت: علاوه بر دانش بر مبنای علم و فناوری و تحقیق که از لوازم اقتصاد است، باید نیروی انسانی، مدیریت توانمند و زیرساختهای لازم برای این فرآیند را مهیا کنیم و مراکز و موسسات آموزشی باید پیشران و محور این حرکت پایدارسازی باشند. طبیعی است، غیر این تفکر برای اقتصاد مقاومتی، حلقه بسته دوران گذشته مجدد ظهور می کند و نشانی از رشد و شکوفایی نمی بینیم.
 
وی ادامه داد: در دنیای رقابتی امروز که بر مبنای اقتصاد دانش محور حرکت می‌کند، به کارگیری فناوری و تحقیق مبنای توسعه قرار گرفته‌اند به طوری که شرکت‌های بزرگی که در محور خلاقیت و نوآوری حرکت کنند می‌توانند موفق به جلو حرکت کنند و در این رقابت شدید علمی در برخی موارد شرکت‌های بزرگ جای خود را به دیگر شرکت‌های موفق داده‌اند. 

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم اظهار داشت: با سیاست‌هایی که در وزارت علوم داریم و با ارزیابی و تحلیل روی مبانی توسعه محورهایی را تعیین کرده‌ایم که طبیعتا برای رسیدن به مرجعیت علمی و نقش‌آفرینی در اقتصاد رو به جلو عواملی را لازم دارد؛ از جمله این عوامل می‌توان به افزایش بهره‌وری در نظام علمی و دانشگاهی و مجموعه‌ اجزای مرتبط علمی و متقاضی کشور،‌ به روزآوری توسعه زیرساخت ها و تجهیزات و شبکه ارتباطی، تربیت نیروی انسانی و توانمند کردن آنها،‌ ورود بخش خصوصی در مقابل نظام صرفا دولتی، شبکه سازی و ساختار سازی داخلی و پیوند خارجی را اشاره کرد. 

120 آزمایشگاه مرکزی در سطح کشور فعال شده است 
احمدی با اشاره به پیگیری توسعه و تکمیل بانک تجهیزات تصریح کرد: 120 آزمایشگاه مرکزی فعال شده است و نظام ارزیابی و رتبه بندی شرکت‌های خدماتی و وارداتی و سازنده را در حال پیگیری هستیم، چراکه این یکی از کارهای اساسی است که باید سنجش شود. 

وی افزود: خدمات آزمایشگاهی هم برای عرضه دهنده و هم برای سرمایه گذار می‌تواند سودآوری داشته باشد. از این رو علاوه بر رتبه بندی آزمایشگاه‌ها رتبه بندی شرکت‌های سرمایه گذار را در دستور کار خود قرار داده‌ایم تا آزمایشگاه‌ها بتوانند با شناخت کامل از سرمایه گذار خود وارد کار شوند.
 
احمدی با بیان اینکه نظام‌نامه‌هایی را برای حفاظت آزمایشگاه‌ها تدوین کرده‌اند، عنوان کرد: باید به سمتی حرکت کنیم که کارشناسان ما در حوزه خود کارآمدتر از قبل شوند، چون بسیاری از دستگاه‌های ما به سرویس دهندگان خود وابسته هستند.
 
معاون پژوهش و فناوری همچنین در نشست تخصصی که در حاشیه این همایش در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی برگزار شد در خصوص هدف از بزرگداشت روز آزمایشگاه بیان کرد: تقدیر از زحمات کارشناسان و تلاشگران در حوزه‌های آزمایشگاهی و پرداختن به مسائل و مشکلات این حوزه از اهداف گرامیداشت این روز است.
 
وی بیان کرد: با توجه به سیاست‌هایی که در وزارت علوم بر مبنای سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه علم و فناوری، حرکت‌های خود را پیش بینی کرده‌ایم و محور را اقتصاد دانش بنیان قرار دادیم. این اقتصاد نیازمند توسعه آزمایشگاه ها است چرا که آزمایشگاه‌ها به عنوان محوریت اصلی تقویت بنیه علمی در دانشگاه‌ها ، مراکز آموزشی و غیره است. 

هماهنگ سازی بین دانشگاه ها با شاعا 
احمدی با بیان اینکه محورهای متعددی در برنامه ریزی‌ها در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: یکی از این برنامه‌ها مجموعه نظام آزمایشگاهی، مدیریت ساختار و در نهایت ایجاد شبکه است که سامانه‌ای را به نام شبکه شاعا، برای هماهنگ‌سازی بین دانشگا‌ه ها را فعال کردیم و تقریبا تمامی مراکز دانشگاه ها به این شبکه متصل شده اند. این کار بدین منظور است که هم از موازی کاری، جلوگیری شود و هم بهره‌وری افزایش پیدا کند.
 
وی در خصوص نحوه کار این شبکه افزود: هر کسی که وارد این شبکه شود، می‌تواند مکان،‌قابلیت، توانمندی دستگاه مورد نظر خود را پیدا کند و همچنین سابقه را در نظر بگیرد. از این رو زمینه رقابتی بین دانشگاه ها  فراهم می‌کند و با امتیاز بندی دانشگاه‌ها نسبت به فعالیت‌هایی که در شبکه انجام می‌دهند اعتبار و بودجه مناسب به آنها تعلق می‌گیرد. 

استاندارد سازی لازمه فعالیت‌های بهتر آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها 
احمدی گفت: با توجه به اینکه بیش از 120 آزمایشگاه مرکزی به عنوان کاری عظیم در سطح کشور فعال شده است با موسسه استاندارد زمینه همکاری را فراهم کرده‌ایم تا علاوه بر توسعه استاندارد سازی آزمایشگاه ها را نیز داشته باشیم و بتوانیم نظام ایمنی آزمایشگاه‌ها را که بسیار حیاتی هستند فعال کنیم. چرا که برای ما بسیار مهم است که دانشجو،‌استاد، و حتی محیط زیست با فعالیت‌های آزمایشگاهی آسیبی نبیند. 

وی افزود: بنابراین با همکاری موسسه استاندارد، محیط زیست و غیره به تدریج آزمایشگاه ها را کنترل می‌کنیم و در مجموعه شبکه شاعا باید به سمتی حرکت کنیم که خدمات ارائه شده به متقاضیان تا حد ممکن برای دسترسی،‌انتخاب، سفارش، پرداخت و تحویل، کاملا آنلاین صورت گیرد و کارها سریعتر و راحت‌تر جلو رود به امید آنکه روزی بتوانیم علاوه بر رفع نیازهای خود نیازهای منطقه و نیازهای کشورهای مختلف را نیز برطرف کنیم. 

فعالیت کلینیک‌های خدماتی آزمایشگاه‌ها خدمتی نوین
احمدی بیان کرد: کلینیک‌های خدماتی آزمایشگاه‌ها را به منظور تعمیر و تامین تجهیزات، مورد نیاز آزمایشگاه ها فعال کرده‌ایم تا آزمایشگاهی در بحث تعمیرات لوازم خود معطل نماند. برای این کلینیک‌ها، بودجه متناسبی را در نظر گرفته‌ایم که با تحقق آن در سال جدید می‌توانیم استفاده موثری از آنها داشته باشیم.
 
وی افزود: پیگیر رتبه بندی شرکت‌های خدمات رسانی و خرید و تعمیر و تجهیزات هستیم تا دانشگاه‌های ما در قالب آن رتبه بندی ها بتوانند شرکت سرمایه گذار خود را با مراجعه به سامانه بهتر بشناسند و متناسب با هدف خود شرکت های مفید و مناسب را انتخاب کنند. همچنین با هماهنگی با وزارت بهداشت بنا را بر این قرار دادیم که اگر شرکتی در لیست سیاه ما بود نه تنها وزارت علوم بلکه وزارت بهداشت و سایر نهادها نیز از این شرکت برای خدمات رسانی و سرمایه گذاری استفاده نکنند. 

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اشاره به مهمترین بحث عنوان کرد: آموزش کارشناسان که مهمترین نقش را دارند از مهمترین مباحث است، بنابراین کارشناسان با کمک مشاوران و مراکز موجود کارگاه های علمی باید برای ارتقای مرتبه خود تلاش کنند. 

 شرکتهای خصوصی، شرکتهای خدماتی دانش بنیان می شوند
احمدی با اشاره به ورود بخش خصوصی اظهار داشت: شرکتهای خصوصی معمولا تجهیزاتی که دانشگاه ها به دلیل هزینه بالا نمی توانند خریداری کنند، تهیه کرده و در اختیار دانشگاه می گذارند و از آنجاکه با تقاضای زیاد روبه رو می شوند، سود زیادی نصیبشان می شود. همچنین با صندوق نوآوری و شکوفایی صحبت شده تا این شرکت ها بعنوان شرکت های خدماتی دانش بنیان ثبت شوند تا بتوانند از تسهیلات شرکتهای دانش بنیان استفاده و وام دریافت کنند.

وی با اشاره به توافق نامه برای خرید منابع علمی گفت: این توافق نامه را با وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد داشتیم که به علت منابع محدود در بودجه وزارت علوم این امر تحقق نیافت، اما درصدد هستیم امسال این امر را محقق کنیم و این کار صورت گیرد.

عدم استاندارسازی آزمایشگاهها را به تعطیلی می کشاند
معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم بیان کرد: آزمایشگاه ها باید در قالب استانداردهای مطرح شده برنامه های خود را انجام دهند ( بطور مثال برای فاضلابهای جداگانه برای پساب ها طراحی کنند) و درصورتی که طی بازدیدهای ما دیده شود که این استانداردها رعایت نمی شود ممکن است کار آن آزمایشگاه را کاملا تعطیل کنیم.

پیشنهاد 400 میلیون دلاری نوسازی آزمایشگاهها حذف شد
احمدی بیان کرد: در لایحه بودجه پیشنهادی دولت، 400 میلیون دلار برای نوسازی و بهسازی تجهیزات آزمایشگاهی درنظر گرفته شد که متاسفانه در کمیسیون تلفیق بنا به ملاحظاتی قانونی، به طور کامل حذف شد. درحال پیگیری هستیم که این پیشنهاد پایدار شود.

وی درخصوص رشد فرصتهای مطالعاتی درسالهای جاری اظهار کرد: در سال 93 نزدیک به هزار و در سال 94 حدود هزار و400 دانشجوی دکتری در سطح کشور از فرصت مطالعاتی خود استفاده کردند که این نشان از رشد روند بهره گیری از این خدمت بخصوص در سال 95 است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار