شمال کشور در معرض تب سه روزه/ کنترل حشرات محیط راهی برای جلوگیری از تب سه روزه

مدیرکل بیماری های دامی دامپزشکی گفت: بیماری تب سه روزه در مناطق شمال کشور و خوزستان شیوع بیشتری دارد و حشرات نقش مهمی را در انتقال ویروس آن ایفا می کنند.

داریوش جهان پیما مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشکی کشور در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص بیماری تب سه روزه اظهار کرد: تب سه روزه بیماری ویروسی است که از طریق حشرات منتقل می شود و معمولاً شيوع، شدت و منطقه درگير آن سال به سال متفاوت و به صورت دوره ای اپيدمی آن رخ می دهد. 

وی با بیان اینکه تنها تولید کننده واکسن تب سه روزه كشور ژاپن و قیمت آن بسیار گران است، تصریح کرد: نامه ای به استان ها برای بررسی و پایش شیوع این بیماری در سطح کشور ارسال شد تا دامداران با تهیه واکسن برای پیشگیری از این بیماری افدام کنند.

مدیر کل مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشکی در خصوص مناطق شایع این بیماری گفت: بیماری تب سه روزه در مناطقي از کشور که مشابهت آب و هوايي با مناطق استوايي و تحت استوايي دارند، در بهار پر بارش و تابستان هاي مرطوب، و پاییز زودرس که شرایط فعالیت حشرات برای انتقال ویروس مهیا است، شیوع پیدا می کند و اين بيماري در فصل زمستان متوقف مي شود.

وی با اشاره به اینکه بیماری تب سه روزه بیشتر در دام های سنگین مانند گاو و گاومیش بروز می کند، عنوان کرد: بیماری تب سه روزه در گاومیش خفیف تر است و در گاومیش آبی که در آفریقا، خاورمیانه و آسیا زندگی می کند و نیز در حیوانات بز، گوزن و زرافه دیده می شود. 

جهان پیما در زمینه راههای پیشگیری از بیماری تب سه روزه گفت: بهترین راه ممکن برای پیشگیری، کنترل جمعیت حشرات به طرق مختلف از جمله  سم پاشی و بهداشت محيط دامداري است.

وی در رابطه با علائم بیماری تب سه روزه بیان داشت: تب 40 تا 42 درجه، لرزش، بی اشتهایی،افزايش ترشحات بینی، افزایش ضربان قلب، بی تحرکی، التهاب مفاصل، بی تحرکی شکمبه، خشکی حرکت و لنگش که زمین گیر شدن حیوان كه مي تواند در نهایت منجر به مرگ دام شود از علائم این بیماری مي باشند. 

مدیر کل مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشکی در خصوص درمان این بیماری عنوان کرد: سهمي از برنامه كنترلي اين بيماري به بخش درمان باز مي گردد و این عارضه قابل درمان است که معمولاً با در نظر گرفتن يك دوره استراحت يك هفته اي بهبودي حاصل می شود که طي آن تزریق ضدالتهاب ها و استفاده از آنتی بیوتیک ها در صورت استقرار عفونت هاي ثانويه و مصرف کلسیم بروگلوكونات برای جلوگیری از کاهش کلسیم خون به روند درمانی کمک می کند. 

وی در خصوص پيشگيري از بروز بيماري افزود: علاوه بر استفاده از واکسن به عنوان راهي براي پیشگیری از بیماری، كنترل تردد و جابجايي دام نيز بسيار كمك كننده است که البته در شرايط موجود اين امكان در اختیار اتحادیه مرکزی دامداران گذاشته شده تا در مقوله کنترل بیماری با واردات واكسن كافي به كشور اقدامات موثری انجام دهد.  

جهان پیما خاطرنشان کرد: از اهداف بلند مدت سازمان دامپزشکی توسعه آموزش و پیشگیری بر اساس افزايش آگاهي عمومي ذينفعان است تا دامداران بتوانند با مشاركت آگاهانه در زمینه کنترل بیماری ها مانند سایر کشورهای اروپا و آمریکا عمل کنند. 



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار