مشکلی در ورود محصولات کشاورزی نداریم/ افزایش بهره وری در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی گفت: مشکلی در مورد واردات گندم و شکر ندرایم اما با واردات محصولاتی که پس از ورود به کشور به جای قرار گرفتن در چرخه اقتصاد رسوب می‌شوند به شدت جلوگیری خواهیم کرد.

مشکلی در ورود محصولات کشاورزی نداریم/ افزایش بهره وری در دستور کار وزارت جهاد کشاورزیبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حجتی وزیر جهاد کشاورزی در جلسه امروز هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: برای کشت کنجد در کشور مناطق کویری،خشک و ضعیف را در نظر گرفته‌ایم اما با توجه به اینکه افغانستان هزینه تولیدات کشاورزی پایین‌تری نسبت به کشور ما را دارد در بحث این محصول کاهش تعرفه‌ها را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

وی در ادامه در خصوص بازار مرغ کشور اذعان داشت: ظرفیت تولید بیش از ظرفیت مصرف است و در ارتباط با صادرات مرغ و لبنیات باید حمایت های اساسیصورت گیرد و ما تمام تلاش خود را برای کاهش قیمت تمام شده مرغ به کار بسته‌ایم در دو سال اخیر خرید مرغ در بازار را جهت حمایت از تولید داخل در دستور کار قرار داده‌ایم تا جاییکه هم اکنون در خصوص ذخیره‌سازی مرغ در سردخانه‌ها با مشکل روبرو نیستیم.

حجتی تصریح کرد: در بحث کشاورزی افزایش تقاضا وجود دارد اما با توجه به دانش تکنولوژی که در اختیار ما قرار داده شده بسیار بیشتر از افزایش تقاضا می‌توان افزایش بهره‌وری داشته باشیم.

وی اذعان داشت: طی برنامه‌ریزی صورت گرفته تلاش می‌کنیم در یک دوره ده ساله تعادل در بحث ذخایر آب و زراعت را به طور قابل قبولی داشته باشیم.

وزیر کشاورزی اظهار داشت: دولت یازدهم علی رغم همه محدودیت‌هایی که وجود داشت بیشترین توجه را به حفظ منابع آب و خاک داشته و حتی مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهور در این مباحث ورود پیدا کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه افزایش بهره‎وری مهمترین برنامه جهاد کشاورزی است گفت: حدود یک میلیون متر مکعب معادل چهار برابر سد کرج با زیر کشت بردن خیار در گلخانه تلاش کردیم تا صرفه جویی در بحث آب را در دستور کار خود قرار دادیم.

حجتی در ادامه افزود: توسعه کشت گلخانه‎ای علاوه بر صرفه‎جویی در زمان سی درصد کاهش مصرف آب را دربردارد.

وی عنوان کرد: سالانه حدود 1300 میلیارد سرمایه در زمینه ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی از جانب دولت تخصیص پیدا می‌کند و در این خصوص محدودیتی وجود ندارد.

وزیر کشاورزی اذعان داشت: گیاهان دارویی ارزش افزوده قابل توجهی به همراه دارد که ما سعی در توسعه آن داریم.

وی در خصوص عملکرد وزارتخانه در سال اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: تمام تلاش خود را برای افزایش ذخایر راهبردی به کار می‌بریم و در دو سال گذشته کمترین نوسان را در قیمت ها شاهد بودیم.

حجتی بیان کرد: سال گذشته حدود 85 هزار هکتار زمین شوره‌زار با استفاده از تجهیزات مدرن آب‌رسانی شده و دولت وجود 85 درصد در این زمینه کمک بلاعوض داشته است.

وی در ادامه در خصوص بحث صادرات محصولات کشاورزی عنوان کرد: محصولاتی در این بخش وجود دارد که به دنبال صادرات آن نیستیم برای نمونه صادرات سیب زمینی خام از لحاظ اقتصاد کلان صرفه اقتصادی ندارد و به نفع ما نیست بلکه آمادگی لازم برای فرآوری سیب زمینی و عرضه آن با ارزش افزوده را داریم.

وی در مورد ورود جهاد کشاورزی با بازرگانی اذعان داشت: ما در این سازمان بازرگان نیستیم بلکه سیاست‌های بازرگانی در بخش کشاورزی را اعمال می کنیم و باید در مورد واردات گندم و شکر به این نکته اشاره کنیم که مشکلی در ورود موقت این محصولات را نداریم.

وی در پایان با اشاره به بدهی 500 میلیارد تومانی صنعتگران به چغندرکاران از پاییز گذشته اظهار داشت: با واردات محصولاتی که پس از ورود به کشور به جای قرار گرفتن در چرخه اقتصاد رسوب می‌کند به شدت جلوگیری و پیگیری می کنیم.

انتهای پیام/
برچسب ها: کنجد ، بازار ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار