سی‌ان‌بی‌سی: رویارویی ایران و عربستان در نشست دوحه

به اعتقاد تحلیلگران بازار نفت، ایران و عربستان سعودی مهمترین بازیگران نفتی نشست دوحه به شمار می‌روند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، ایران به تازگی اعلام کرده است که وزیر نفت این کشور در نشست دوحه شرکت نخواهد کرد و بجای وی، یک نماینده دیگر را به این نشست خواهد فرستاد.

عده‌ای از تحلیلگران نفتی غیبت وزیر نفت ایران در نشست دوحه را "رویارویی جدید این کشور با عربستان سعودی" می‌دانند. به اعتقاد آنها، غیبت وزیر نفت ایران باعث تشدید تنش‌های ژئوپلتیک میان ایران و عربستان سعودی خواهد شد که ممکن است در آینده به زیان بازار نفت تمام شود.

در واقع، در حال حاضر بسیاری از کشورهای تولیدکننده نفت از جمله روسیه، قطر و کویت برخلاف مواضع گذشته خود خواهان حفظ سقف تولید نفت خود در سطح ماه ژانویه هستند. اما در این مقطع زمانی خاص، ایران و عربستان سعودی را شاید بتوان از بسیاری جهات تنها بازیگران تعیین‌کننده این مناقشه نفتی به شمار آورد.

به اعتقاد کارشناسان، تلاش ایران برای بدست آوردن سهم از دست رفته خود در بازار نفت و رساندن سطح تولید نفت خود به بازه زمانی پیش از تحریم‌های بین المللی غرب، با توجه به عرضه مازاد بر نیاز نفت از سوی کشورهای صادرکننده، خبر خوبی برای بازار بی‌ثبات نفت نیست.

بر همین اساس، حتی اگر کشورهای صادرکننده نفت در نشست روز یکشنبه خود در دوحه با تولید روزانه 100 هزار بشکه نفت مازاد یا بیشتر از سوی ایران فراتر از سقف تعیین‌شده موافقت کنند، در حال حاضر واقعیات بازار نفت به گونه‌ای است که  برای افزایش یا دست‌کم حفظ بهای کنونی نفت خام، عرضه مازاد بر نیاز آن را در هیچ سطحی نمی‌توان تحمل کرد.

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار