ادعای عجیب نیوزویک: آیا تجارت با ایران اخلاقی است؟/ شباهت ایرانِ کنونی به آلمان نازی

یک نشریه آمریکایی برای جلوگیری از بازگشت سرمایه‌گذاران غربی به ایران، در ادعا‌هایی بی‌اساس پای مباحث اخلاقی را وسط کشید.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نیوزویک در مطلبی با انتقاد از روابط تجاری روزافزون شرکت‌های غربی با ایران نوشت: در ماه ژوئیه سال جاری شرکت هواپیمایی «بریتیش ایرویز» شش پرواز هفتگی مستقیم خود از لندن به تهران را از سر خواهد گرفت و اگر شما در هواپیماهای "درجه یک" به ایران سفر کنید، احتمالا با تجار خوش‌نامی روبرو خواهید شد که می روند تا محصولات و فناوری های روز خود را در یکی از بکرترین بازارهای باقیمانده جهان به فروش برسانند.

درست هفته گذشته، نوبت «ماتئو رنتسی» - رئیس جمهور ایتالیا - بود تا حدود دویست بازرگان ایتالیایی را با خود به ایران ببرد. غول صنعت هوانوردی یعنی بوئینگ نیز به تازگی به امید انجام بزرگترین معامله دهه اخیر با ایران وارد مذاکره شده است.

تمامی این تکاپوها پس از آن آغاز شد که ایران و غرب با امضای یک توافق چندجانبه در دوم آوریل 2015 (13 فروردین 1394) به مناقشه هسته‌ای طولانی مدت خود پایان دادند و متعاقب آن، تحریم های چندجانبه بین المللی علیه ایران نیز از 16 ژانویه 2016 (26 دی 1394) برداشته شد.

ایران دارای ذخایر نفتی و معدنی فوق‌العاده‌ای است و بنابراین، در شرایطی که بخش اعظمی از اقتصاد جهان با رکود مواجه است، می‌تواند به زودی به یک بازار بزرگ با رشد بسیار سریع تبدیل شود.

اما تجارت با ایران یک پرسش اخلاقی را برای ما مطرح می کند. شرکت هایی که در هر زمینه‌ای وارد عرصه تجارت می شوند اغلب با این پرسش‌های نهادهای نظارتی مواجه می شوند که آیا تجارت آنها به محیط زیست آسیب نمی‌زند؟ آیا آنها در تجارت خود صادق و منصف هستند؟ آیا به فکر کارمندانی که برای آنها کار می کنند یا سهامداران یا افرادی که محصولات و خدمات آنها را خریداری می‌کنند، هستند؟ اما هیچکس از آنها نمی پرسد که آیا روابط تجاری شما با ایران حمایت از نقض حقوق بشر به شمار نمی رود؟ 

این نشریه در ادامه اتهامات بی اساس غرب علیه جمهوری اسلامی ایران مدعی شد: «ایران در حال حاضر از سوی نهادهای بین المللی متهم به نقض حقوق بشر و پاکسازی قومی و فرهنگی، شکنجه و نقض حقوق زنان، روزنامه‌نگاران و وکلا و اعمال تبعیض علیه اقلیت‌های قومی و مذهبی است.»

در چنین شرایطی این پرسش مطرح می شود که آیا تجارت با ایران بدون تقویت رفتار کنونی این کشور امکان‌پذیر است؟ مطمئنا برای کسانی که دغدغه اخلاق دارند، تجارت با ایران مشکل‌ساز است و تاریخ، افراد و نهادهایی که با دولتهای ناقض حقوق بشر همکاری می کنند را نخواهد بخشید.

این نشریه در ادامه ادعا‌های مضحک خود، کوشید کشورمان را در قالب یک مقایسه عجیب، به «آلمان نازی» شبیه نشان دهد و نوشت: روابط تجاری با آلمان نازی را به یاد بیاورید. آنها از منافع اقتصادی ناشی از روابط تجاری خود با دنیا اردوگاه‌های کار اجباری ساختند. شرکت هایی که در آن زمان با آلمان نازی داد و ستد کردند و شرکت هایی که با دولت آپارتاید آفریقای جنوبی همکاری تجاری برقرار کردند، حتی امروز هم پس از گذشت سالها از برداشت های منفی گسترده‌ای که درمورد آنها وجود دارند رنج می برند.

در پایان ادعا‌های مطرح‌شده در این گزارش، نگارنده نتیجه می‌گیرد: شرکت هایی که با چالش همکاری با چنین دولت هایی مواجهند اغلب برای اقناع دیگران چنین استدلال می کنند که فعالیت‌های تجاری آنها می تواند تغییرات مثبتی در این کشورها ایجاد کند. اما این استدلال تنها زمانی صدق می کند که این شرکت ها به ضوابط اخلاقی خود پایبند بوده و خود را در اقدامات تبعیض آمیز دولت ها شریک نکنند.

حال اگر تجارت با ایران به بهبود این شرایط کمک کند، می توان گفت که شرکت ها در کنار تجارت به تعهدات اخلاقی خود نیز عمل کرده‌اند؛ در غیر این صورت، بهتر است در مورد روابط تجاری خود با ایران تجدید نظر کنند.


انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۸ ۲۹ فروردين ۱۳۹۵
متاسفانه وقتی در دانشگاه های ما کتب مارکسیسم و فلسفه ها و ادبیات غربی تدریس میشه در حالی که کتابهای داریم که تمام دنیا تشنه خواندنش هستند و هر اهل علم و روشنفکر واقعی فارغ از مذهب و قوم با یکبار خواندن ایمان میاره ( نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، قرآن و ...) ودر مبانی اقتصادی ایران مکتب نیو کنزی جای اقتصاد اسلامی رو بگیره ، خود بخود بشریت از بین میره چه برسه به حقوقش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۸ ۲۹ فروردين ۱۳۹۵
کدوم حقوق بشر؟چرازمانیکه امریکاهواپیمای مسافربری ماروبهمراه اونهمه زن وبچه وانسانهای بی گناه تیکه پاره کردحقوق بشرصداش درنیومدومرده بود!؟زمانیکه اطلاعات غواصهای ماروبطور مستقیم ولحظه به لحظه ومشاهده سلاخی اون جوونای نازنین ازطرف امریکابدست صدام ,حقوق بشرکجابود, اینهمه تروردانشمندای عزیزمون روچراکسی ندید!؟من نمی گم ایران گلستانه وحق وحقوق کسی ضایع نمی شه!درواقع من به عنوان یک شهروندایرانی درموردرعایت حقوق بشردرایران درخیلی ازمواردیکی ازمنتقدینم,اماانصاف حکم می کنه در زمانیکه دشمن بابیان چندحقیقت وکاستی,آنرادست آویزقرارداده وبین ملت ومسئولین فاصله ایجادکنه وخدای ناکرده انقلاب ماروکه اینهمه جوون براش جانفشانی کردن روبه نابودی بکشونه آگاهانه ترومسئولانه تربرخوردکنیم...!(خداونداکشور وملت عزیزم راازهمه دسیسه هاوکینه هادوربدار...آمین)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۹ ۲۸ فروردين ۱۳۹۵
با سلام
به نظرم مشکل از اینجا نشات میگیره که هر روزنامه آمریکایی هر چی دلش می خواد علیه کشور ما می نویسه یه روزنامه ایرانی اینقدر جرات نداره اینها رو به نسلشون که بهش افتخار می کنند {میمونها هر چند بهتر از اینها هستند} وصل کنه . این از اینجا که زبان عربی داره ولی انگلیسی نداره که باهاش جواب دندان شکنی بده . {این جرات خبرنگاری که میگن کوش} متن می خواید پره، گفتن و نوشتن که مالیات نداره براتون.
وقتی یه خبرنگار یا نویسنده یه مطلب هنوز پاش رو تو ایران نذاشته {مثلا اعضای احمق و کودن سنای آمریکا یا برخی کشورهای دیگه یا حتی یکی از وزرا یا معاونین یا حتی مشاورینشون} خب چه انتظاری ازشون دارید ، انتظار دارید بگن حقوق بشر رعایت میشه {اصلا این حقوق بشر چی هست که همه ازش حرف میزنن ولی هنوز به جمع بندی کلی براش نرسیدن این همه آدم هم براش کشته شدن یا میشن کسی هم ککش نمیگذه } .
وقتی سازمانی که ملل هستش {که به نظرم درش تخته بشه بهتره یا حداقل نوای جدای از امریکا رو براش سر بدن} حقوق بشری رو رعایت نمیکنه کسی شکایتی نمیکنه {مثلا دادگاه لاهه داریم} خب انتظاری هم نیست .
البته ایران هم وضعیت گل و بلبل نیست ولی حداقل چیزی رو که ما لمس می کنیم قابل درکه ولی اونا چی رو باید درک کنند.
وقتی هنوز با یه ایرانی چاق سلامتی نکردن دعوت نشدن بهشون خوش نگذشته، نیومدن ببینن این همه انسان از سایر نقاط میاد ایران آیا نظرش همونه که اینها می گن اصلا چرا تا حالا صدا و سیما و این خبرگزاری و یا سایر خبرگزاری ها یه فیلم چند هزار دقیقه ای از نوع رفتار ایرانی ها با خارجی ها و لذت سفرشون به ایران به صورت بین المللی رو ضبط و پخش نمیکنه اونم با تکرار هر روزه و مدلهای مختلف شبکش رو هم که داریم نت هم که هست شبکه های مجازی هم که فراوان شمام که سرعت نتتون عالی فیل میل هم که ندارید پس چرا اینقدر کندید .
جرات چاپ دارید بسم الله
موفق باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۱ ۲۸ فروردين ۱۳۹۵
همین نازیها اگه شکست نمیخوردند.الان صهیونیستی تو دنیا نبود.همشون ریشه کن میشدن.... ولی آمریکاییها نزاشتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۹ ۲۸ فروردين ۱۳۹۵
دوستان نازیهای آلمان اون جنایتکارایی نیستن که اونا تبلیغ میکنن.اتفاقا برعکس. اسنادی و تصاویری وجود دارند که نشون میده خیلی نزد مردمش محبوبه. که اگه کسی علاقه داشته باشه میتونه تحقیق کنه.تا الانش هم با تبلیغاتشون اونارو بدنام کردن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۵ ۲۸ فروردين ۱۳۹۵
ما هرگز نازی های هیتلر نمی شویم،آنها کافر بودند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۲ ۲۸ فروردين ۱۳۹۵
پس آموزش زبان تورکی کی رسمی اعلام میشه؟ این یکی از کارهای نازی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۴ ۲۸ فروردين ۱۳۹۵
ما هم جنيفر و آنجلا جولی و اینا و تیلور داشتیم خیلی خوش اخلاق می شدیم ;-) خخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۸ ۲۸ فروردين ۱۳۹۵
واقعا آمریکا غیر قابل اعتماده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۹ ۲۸ فروردين ۱۳۹۵
این غربی ها چقدر حرف های قشنگ قشنگ می زنند و چقدر بلدند ماهیت و اهداف شیطانی خودر را در پشت این حرف های عوام فریبانه مخفی کنند و یا بزک کرده به خورد ملت ها بدهند یک نمونه کوچک و دم دستی اش همین جریان سوریه و عراق و یمن و راه اندازی جریان ضد انسانی و شرم آوری بنام داعشه که اگر بوجود آورندگان و حامیان این جریان حیا داشته باشند باید تا ابد از شرم سر زیر خاک کرده و به خود اجازه صحبت کردن از اخلاق و انسانیت و حقوق بشر و........... به زبان نیاورند اما این بی شرم ها به تصور اینکه مردم نادانند و چیزی از ماهیت این حوادث نمی فهمند اینگونه لفاظی می کنند اما بدانند ملت های حق طلب حقایق را می فهمند و کسانی هم که هنوز تردید دارند مدت زمان زیادی طول نخواهد کشید که خواهند فهمید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۰ ۲۸ فروردين ۱۳۹۵
نویسنده این مقاله نیویورک تایمز:
1.آیا این قدر از حرف خود مطمئن هستید؟وقتی به حکومت ها در تاریخ دور و نزدیک نگاه می کنیم,می بینیم حکومت هایی که با سرکوب و کشتار می خواستند حکومت کنند ,روزی نابود شدند.
آیا مطمئنید آمریکا استثناء است؟
2.ایران حکومتی است که 37 سال با شعار دین به قدرت نشسته است.آیا این قدرت روز به روز قوی تر نشده است؟توجه کنید که حکومت های غربی از اول مخالف این نظام بودند و در مخالف و ضدیت خود ثابت قدمند.
آیا رفتار با آلمان نازی این گونه بود؟
3.زمانی در کتابی خواندم(یونانی ها خود را آدم می دانستند ولی بردگان و دیگر انسان ها را در حد حیوان می دانستند و مثل حیوان با انها رفتار می کردند)
آیا حقوق بشر نزد شما همان معنی را دارد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۰ ۲۸ فروردين ۱۳۹۵
نازی رو عشقه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۰ ۲۸ فروردين ۱۳۹۵
حقوق بشر و میخوای یکجا به گند بکشی ال سعود و اسرائیل و امریکا . !!! اندلس . هیروشیما تجاوز سربازان امریکایی به زنان ژاپنی و ........ . افریقا . قتل عام سرخ پوستان قاره امریکا جنایت در . ویتنام . دعوای بین کره ها ی شمالی و جنوبی . هشت سال دفاع خونین ایران اسلامی . افغانستان . یک میلیون کشته!!!در عراق در حضور سگ هار امریکا . سوریه . یمن. فلسطین . لبنان . حمله یازده سپتامبر به خود مردم امریکا توسط دولت امریکا با همکاری تروریست های سعودی برای بدست اوردن بهانه برای حمله به عراق و افغانستان . حملات پاریس و بلژیک توسط تروریس های ال سعود با سلاح های امریکایی و در مان شدن تروریست ها در بیمارستان های اسرائیل با حضور نتانیاهو . و........ هرجا سخن از جنایت و قتل عام است نام اسرائیل و نوکراش امریکا و ال سعود می درخشد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۳ ۲۸ فروردين ۱۳۹۵
نازی ها به شدت مورد حمایت مردم آلمان بودند تصاویر جمعیت های میلیونی برای شنیدن سخنرانی هیتلر وجود داره
چون آمریکا و انگلیس و شوروی مخالفش بودند نازی ها شدند جنایت کار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۲۸ فروردين ۱۳۹۵
نخست وزیر ایتالیا!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۲۸ فروردين ۱۳۹۵
لندهورای عوضی آنچه که جنایته تو تاریخ بشریت انجام دادن از نسل کشی با بمب هسته ای تا بیخانمان کردن میلیون ها نفر با جنگ های داخلی روی چنگیز خان مغل رو سفید کردن بعد مارو با آلمان نازی مقایسه میکنن .تف به این دنیای بی عدالت جنگلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۹ ۲۸ فروردين ۱۳۹۵
اخلاق یعنی دارویی که برای نجات جان بیمار ضروریه رو تحریم کنی... فرهنگ گوناگون و اقلیت قومی و مذهبی از جون مهمتر شده...!
حالا بعضا بدوند دنبال کشورهای خارجی، با این امید که از اینها به ما خیر میرسه...
-
ناشناس
۱۳:۱۶ ۲۸ فروردين ۱۳۹۵
مقاله تامل برانگیزی بود!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۹ ۲۸ فروردين ۱۳۹۵
بله
واین است برجام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۲۸ فروردين ۱۳۹۵
نازی از صحیونیست بهتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۸ ۲۸ فروردين ۱۳۹۵
شما خودتو کنترل کن
صهیونیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۶ ۲۸ فروردين ۱۳۹۵
چه ربطی داشت اینی که گفتی / چیو کنترل کنم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۶ ۲۸ فروردين ۱۳۹۵
زیاد هم فرقی نداریم ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۲۸ فروردين ۱۳۹۵
المان نازی باشیم بهتر از کد خدا پرستی و کودک کشی و بمباران یمن و سکوت و سکوت و سکو و هولوکاست هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۲۸ فروردين ۱۳۹۵
نازی ها به شدت مورد حمایت مردم آلمان بودند تصاویر جمعیت های میلیونی برای شنیدن سخنرانی هیتلر وجود داره
چون آمریکا و انگلیس و شوروی مخالفش بودند نازی ها شدند جنایت کار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۸ ۲۸ فروردين ۱۳۹۵
این انگلیس جنایتکار بود که از اپارتاید حمایت میکرد ..چقدر وقیحانه داره سعی میکنه اپارتاید را به دیگران وصل کنه
Iran (Islamic Republic of)
persian gulf
۱۴:۴۰ ۲۸ فروردين ۱۳۹۵
لعنت به آمریکا عربستان انگلیس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۶ ۲۸ فروردين ۱۳۹۵
شاید درست بگن چون متاسفانه وضعیت اخلاق در جامعه ایران اصلا خوب نیست .
آخرین اخبار