تقویم روزانه فوتبال

آغاز نمادی که دیروز تسخیر شد

تقویم امروز فوتبال به مهمترین اتفاقات فوتبالی که در تاریخ 28 فروردین (16 آوریل ) اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان در تقویم امروز به مهمترین اتفاقات فوتبالی که در چنین روزی رخ داده است می پردازیم.
 
*آغاز نمادی که فقط 4 سال دوام داشت
 
فردا 29 فروردین 1391 ، تیم پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا در حضور 96 هزار تماشاگر ورزشگاه آزادی به مصاف یاران فرهاد مجیدی در تیم الغرافه رفت و در نهایت با تساوی یک بر یک به پایان رسید. این مسابقه به دلیل حضور مجیدی در الغرافه  حرکات او بعد از اخراج مسابقه پرحاشیه ای بود.
گل پرسپولیس را در این دیدار علی کریمی دقیقه 85 به ثمر رساند ولی الغرفه دقیقه 91 کار را به تساوی کشاند.

اما مهمترین اتفاق این دیدار دقیقه 74 رقم خورد و فرهاد مجیدی مهاجم تیم الغرافه قطر به دلیل تمارض در محوطه جریمه با دریافت کارت زرد دوم اخراج شد.

وی پس از اخراج پیراهن خود را از تن بیرون آورد. مجیدی که در زیر پیراهن الغرافه پیراهنی به رنگ آبی برتن کرده بود با این کار هواداران پرسپولیس را تحریک کرد. هواداران این تیم علیه مجیدی شعار داده و به او فحاشی هم کردند. مجیدی هم به سمت آنها عدد 4 را نشان داد. از این عدد 4 تعبیرهای مختلفی پس از مسابقه شد و عده ای از جمله برادرش فرزاد آن را به دلیل 4 گل فرهاد مجیدی در دربی ها به پرسپولیس می دانستند و عده ای هم آن را به دلیل پیروزی در چهار پشت سر هم استقلال در دربی می دانستند(دربی های 69 ، 70 ، 71 و 73 . دربی 72 مساوی تمام شد ). در هرصورت استقلالی ها این عدد 4 را به نشانه چهار پیروزی پشت هم در دربی نماد خود کردند و در مقابل عدد 6 پرسپولیسی ها قرار دادند. نمادی که روز گذشته و در دربی 82 تسخیر شد و در اختیار پرسپولیسی ها قرار گرفت.
 
*رکورد شکنی مک دونالد در انگلیس
 
16 آوریل 1975 ، تیم ملی انگلیس با نتیجه پنج بر صفر قبرس را در مسابقات مقدماتی جام ملتهای اروپا شکست داد. این مسابقه در حضور 68 هزار و 245 تماشاگر ورزشگاه ویبملی برگزار شد و هر پنج گل انگلیس را در این دیدار مهاجم این تیم ، مالکوم مک دونالد به ثمر رساند و از این لحاظ یک رکورد را در تیم ملی انگلیس به ثبت رساند. رکوردی که تا به امروز هم پابرجاست و کسی نتوانسته آن را بشکند.

این مسابقه سومین بازی انگلیس در این مسابقات بود و آنها در دو بازی اول ، ابتدا چکسلواکی را شکست داده بودند و سپس با پرتغال مساوی کردند . انگلیس بازی را سریع آغاز کرد و دقیقه دو مک دونالد گل اول مسابقه را به ثمر رساند. مک دونالد سپس در دقایق 35 ، 48 ، 53 و 86 دروازه قبرس را باز کرد تا بازی با نتیجه پنج بر صفر به پایان رسد. 

مک دونالد در مجموع 14 بازی ملی برای انگلیس انجام داد اما تنها یک گل دیگر به ثمر رساند. او آن زمان در نیوکاسل بازی می کرد ولی در سال 1976 این تیم را ترک کرد و به آرسنال رفت . جایی که دو فصل بهترین گلزن توپچی ها شد.

مک دونالد در ابتدای فصل 1978-1979 از ناحیه زانو مصدوم شد و دیگر نتوانست بهبودی خود را به دست آورد و در اوت 1979 بازنشسته شد.
 
*تولد بنیتز
 
16 آوریل 1960 رافائل بنیتز سرمربی سابق رئال مادرید و فعلی نیوکاسل در شهر مادردید متولد شد.

او فوتبالش را از سال 1974 در تیم جوانان رئال مادرید آغاز کرد و تا سال 1981 در این تیم بازی کرد. او سپس در چند تیم دسته دومی اسپانیا بازی کرد ولی در سن 26 سالگی به دلیل مصدومیت مجبور به خداحافظی از فوتبال شد.

او در سال 1993 مربیگری را آغاز کرد وهدایت تیم دوم رئال مادرید را به عهده گرفت. او سپس در تیم های وایادولید ، اوساسونا ، اکسترمادورا ، تنریف و والنسیا را به عهده گرفت. او در تیم وانسیا بسیار موفق بود و همراه با این تیم دو بار قهرمان لالیگا و یک بار قهرمان جام یوفا شد. پس از این موفقیت او در سال 2004 هدایت لیورپول را بر عهده گرفت.

او شش سال سرمربی لیورپول بود و در فصل 2004-2005 این تیم را قهرمان لیگ قهرمانان اروپا کرد.آنها در فینال برابر میلان قرار گرفتند و در حالی که سه بر صفر عقب بودند ، بازی را به تساوی کشاندندو در ضربات پنالتی این تیم را شکست دادند و قهرمان شدند.
 
او در سال 2010 لیورپول را ترک کرد و جانشین مورینیو در تیم اینترمیلان شد. البته او اصلا نتوانست موفقیت های مورینیو را در این تیم تکرار کند و اخراج شد. 

بنیتز در سال 2012 سرمربی چلسی شد و با این تیم فقط قهرمانی لیگ اروپا را به دست آورد. چسلی در سال فبل از آن با روبرتو دی متئو قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شده بود. بعد از چلسی او به ناپولی رفت و در این تیم هم فقط یک قهرمانی جام حذفی ایتالیا را به دست آورد. 

در سال 2015 بنیتز با انتخابی عجیب سرمربی رئال مادرید شد ولی اصلا در این تیم موفق نبود و اخراج شد.

او در اواسط این فصل هدایت تیم نیوکاسل را به عهده گرفت و اکنون تیم او در رده نوزدهم لیگ برتر انگلیس است.
 
*تولد بازیکن سابق تیم ملی آلمان
 
16 آوریل 1960 ، پیر مایکل لیتبارسکی بازیکن سابق تیم ملی آلمان متولد شد. او در پست وینگر و هافبک تهاجمی بازی می کرد و تکنیک بالایی داشت.

لیتبارسکی فوتبال حرفه ای خود را از سال 1978 در تیم کلن آغاز کرد و تا سال 1986 در این تیم ماند. وی سپس یک سال به فوتبال فرانسه رفت ولی دوباره به کلن بازگشت و اینبار نیز تا سال 1993 در کلن بازی کرد. او سپس به لیگ ‍ژاپن رفت و پس از چهار سال بازی درآنجا در سال 1997 بازنشسته شد.

لیتبارسکی  از سال 1981 تا 1990 در تیم ملی آلمان غربی بازی کرد و همراه با این تیم در جام جهانی 1990 قهرمان شد. 73 بازی ملی و 18 گل در کارنامه وی ثبت شده است.
 
او پس از بازنشستگی به مربیگری روی آورد و هدایت چندین تیم را در کشورهای مختلف بر عهده گرفت. او در سال 2008 نیز در ایران مشغول به کار شد و هدایت تیم سایپا را یک فصل بر عهده داشت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار