گزارش؛

آیا "رژیم سعودی" امنیت "کشتی‌های اسرائیل" را در "تنگه تیران" تامین می‌کند؟ + نقشه و تصاویر

پای یک ضمانت کتبی در توافق مصر و رژیم سعودی در میان است.

به گزارش خبرنگار  دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  با سفر "ملک سلمان" پادشاه عربستان به مصر توافقی صورت گرفت  که به موجب آن دو جزیره "تیران" و "صنافیر" به خاک عربستان الحاق و قرار بر احداث یک پل برای ارتباط مستقیم دو کشور تاکید شد.



**جغرافیای دو جزیره "تیران" و "صنافیر"

جزیره تیران" با وسعت 80 کیلومتر مربع در ورودی تنگه  "تیران"  قرار دارد و  "خلیج عقبه"  را از  "دریای سرخ" جدا می‌کند. " جزیره صنافیر" با مساحت حدود 33 کیلومتر مربع  در منطقه مذکور قرار گرفته است.

آیا



اما چه لزومی داشت که دو کشور مصر و عربستان چنین قانونی را نهایی و عملیاتی کنند. با توجه به اینکه عربستان سعودی در حال جنگیدن در یمن بوده و ضمنا از طرف دیگر با جمهوری اسلامی قطع رابطه کرده ، تحرکات اخیر "ملک سلمان"  نشان می دهد وی به دنبال یارگیری منطقه ای ضد ایران بوده  و سفر وی به برخی کشورهای منطقه در همین راستا است.



** ائتلاف سه گانه "مصر-اسرائیل-عربستان سعودی" ضد جمهوری اسلامی ایران

البته همپیمانی برخی مقامات ارشد منطقه ای  نشان از ائتلاف سه گانه "مصر-اسرائیل-عربستان سعودی" ضد جمهوری اسلامی ایران دارد و اقدامات اخیر عربستان هم در همین مسیر صورت می گیرد. 

"عمرو موسی " دبیرکل سابق اتحادیه عرب با استقبال از واگذاری جزایر "تیران" و "صنافیر" به عربستان، آن را خدمت به امنیت و صلح جهانی و امنیت ملی اعراب دانست. عمرو موسی درباره موضع رژیم صهیونیستی نیز گفت: اسرائیل از واگذاری جزایر " تیران" و "صنافیر"  به عربستان سعودی نگرانی ندارد.

دبیر کل سابق اتحادیه عرب  در گفتگو با روزنامه  "الجریده" افزود: «تصور نمی کنم اسرائیل نیز مخالفتی با این موضوع داشته باشد. 

وی  نگرانی اسرائیل را به سبب توافق مصر و عربستان سعودی درباره این دو جزیره بعید ندانست به ویژه آنکه تنگه  "تیران" میان جزیره "تیران" و "ساحل سینا" شاهراه آبی بین المللی محسوب می شود و حضور نظامی سعودی و  مصر ابعاد گسترده ای دارد.

موسی افزود:" مصر به اسرائیل اطلاع داده است ؛  "محمد بن سلمان" جانشین ولیعهد عربستان به "شریف اسماعیل" نخست وزیر مصر اعلام کرده است که عربستان سعودی به تعهدات مصر در توافقنامه  "کمپ دیوید"  احترام می گذارد."



***آیا کشتی های تجاری اسرائیل در امنیت کامل از "تنگه تیران" عبور خواهند کرد

اما سوال اینجاست که در صورت واگذاری این دو جزیره به رژیم سعودی آیا کشتی های تجاری اسرائیل در امنیت کامل عبور خواهند کرد و آیا مصر و عربستان سعودی برای این کار مشکلی ایجاد نمی کنند؟


آیا

آیا



شبکه خبری "سی ان ان" در این زمینه گزارش داد طرف‌های مرتبط با  معاهده صلح سال 1979، درباره ادامه آزادی رفت وآمد کشتی‌های اسرائیلی در "دریای سرخ"  توافق کرده‌اند و این سند در واقع پایبندی عربستان سعودی به این آزادی را نیز دربر می گیرد.

"موشه یعلون"  از مقامات ارشد رژیم صهیونیستی  در این زمینه  گفت: اسرائیل از "قاهره"، "ریاض" و آمریکا به عنوان طرفی‌هایی که توافق صلح  "تل آویو" و "قاهره" را امضا کرده‌اند، تضمین‌هایی درخصوص ادامه وضعیت کنونی در "دریای سرخ"  دریافت کرده و توافق  "قاهره" و "ریاض" برای انتقال حاکمیت دو جزیره  "صنافیر" و "تیران" به  "عربستان" و ساخت پل، با موافقت اسرائیل صورت گرفته است.



آیا


وی افزود: ما به یک تفاهم چهارجانبه سعودی، مصری، اسرائیلی و آمریکایی در خصوص انتقال مسئولیت این دو جزیره دست یافتیم به شرط آنکه سعودی‌ها به تعهدات مصری‌ها در الحاقیه نظامی توافقنامه صلح پایبند باشند.

در حقیقت اسرائیل به دنبال استفاده از یک فرصت طلایی برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران و تشکیل ائتلاف سه گانه "تل آویو-قاهره-ریاض" است تا از این طریق هم امنیت کشتی های تجاری رژیم صهیونیستی تامین شود و هم از طرفی ارتباط سه جانبه گسترش یابد.

"تزاکی هانگبی"  رئیس کمیته امور خارجی و جنگی کنست رژیم صهیونیستی  عنوان داشت: "عربستان به آزادی حمل‌ونقل و قوانین بین‌المللی متعهد است. ما از گسترش محور غیرشیعی و مقابله آن با محور رادیکال‌ها به رهبری ایران حمایت می‌کنیم و درصورتیکه این اتحاد زمینه‌ساز اختلاف اسرائیل با کشورهای عربی هم‌پیمانش نشود."


"دیوید اندرو واینبرگ "  کارشناس امور خلیج‌فارس  درباره واگذاری دو جزیره "تیران" و "صنافیر" به عربستان اظهار داشت: راه‌اندازی ائتلاف ضد تروریسم اسلامی به‌وسیله عربستان در اوایل سال جاری خود جای بحث و تفکر دارد.

وی ادامه داد: طرح عربستان و مصر برای تأسیس یک ارتش مشترک علیه تروریسم و تحت لوای اتحادیه عرب وعلیه ایران، فاقد ویژگی خاص و حمایت گسترده بوده و بنابراین به سرانجام رسیدن آن کمی بعید به نظر می‌رسد.


**رژیم سعودی ضمانت کرده کشتی های اسرائیلی با امنیت کامل از "تنگه تیران" عبور کنند

در حقیقت رژیم سعودی هم  ضمانت کرده کشتی های تجاری و جنگی اسرائیلی به راحتی و با امنیت کامل از "تنگه تیران" عبور کنند ؛ چرا که یکی از شاهراه های اقتصادی رژیم صهیونیستی تنگه مذکور است.

"تنگه تیران"  موقعیت راهبردی و بسیار مهمی برای  اسرائیل  دارد، زیرا این دو جزیره، تنها منفذ و ورودی اسرائیل به دریای سرخ است و "تل آویو"   در این دو جزیره، ایستگاه بزرگی برای واکنش سریع به وجود آورده است.

به عبارت بهتر هدف از واگذاری این دو جزیره به رژیم سعودی گسترش محور ضد ایرانی در منطقه ، امنیت خطوط کشتیرانی اسرائیل و گسترش دایره همپیمانی با ایالات متحده آمریکاست که کلید همه این ها در "تنگه استراتژیک تیران" است.



گزارش از محمد زرچینی


انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۱:۱۴ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
چیزی از عمرشان باقی نمانده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۵ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
خداوند هر دو رژیم رو نابود کنه، سعودی و صهیونیستی.
آخرین اخبار