رحمانی فضلی در مراسم روز ملی پاکستان مطرح کرد؛

ارتقای سطح روابط تجاری تهران و اسلام‌آباد به 5 میلیارد دلار

وزیر کشور گفت: ایران آمادگی دارد در کوتاه‌ترین زمان و مسیر ممکن صادرات گاز و برق به اسلام‌آباد را آغاز کند.

به گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "عبدالرضا رحمانی‌فضلی" وزیر کشور عصر امروز (سه‌شنبه) در مراسم بزرگداشت روز ملی پاکستان با تبریک این روز به دولت، ملت و سفیر پاکستان اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان با بیش از 900 کیلومتر مرز مشترک از مهم‌ترین کشورهای همسایه هستند که در طول تاریخ همواره با صلح و ثبات در کنار هم زندگی کرده‌اند.

وی افزود: فرهنگ مشترک، دین مشترک، زبان یکسان مردم بسیاری از مناطق 2 کشور و مواضع مشترک 2 کشور در عرصه بین‌المللی به عمق روابط همسایگی افزوده و دو ملت را به برادران و خواهرانی جدانشدنی تبدیل کرده است.

وزیر کشور با تاکید بر اهتمام به توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران با همسایگان که از راهبردهای سیاست خارجی دولت یازدهم است، تصریح کرد: علاقه رئیس‌جمهور به تعمیق روابط با کشور پاکستان را نیز باید به عنوان موتور محرکه توسعه روابط قلمداد کرد.

رحمانی فضلی با اشاره به سفر روحانی به پاکستان عنوان کرد: سفر رئیس‌جمهور و هیأت همراه به پاکستان فارغ از جنبه‌های دیپلماتیک آن نشانه اوج همدلی و قرابت و روابط حسنه 2 کشور بوده که دستاوردهای بسیار زیادی در همه زمینه‌ها و سطوح مختلف مناسبات فی‌مابین داشته است.

وی ادامه داد: با ترسیم نقشه راه آینده روابط دو کشور برای 3 سال آینده که جزئیات و مراحل عملیاتی آن در قالب کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی 2 کشور تعریف شده است، می‌توانیم امید بسیاری به تحقق اراده مقامات عالیه 2 کشور و توسعه روزافزودن روابط داشته باشیم.

وزیر کشور با بیان اینکه پیش‌بینی ارتقای سطح روابط تجاری موجود تا 5 میلیارد دلار ظرف 3 سال آینده از اهداف راهبردی رهبران 2 کشور است، اظهار داشت: ایران مایل است از امتیاز همسایگی برخوردار شده و بسیاری از نیازهای اقتصادی و تجاری خود را در تعامل سازنده و دوسویه با پاکستان تأمین کند.

رحمانی‌فضلی با تاکید بر اینکه ایران آماده است تا تمام نیازهای پاکستان را به خصوص در زمینه انرژی و فناوری‌های نوین برطرف کند، تصریح کرد: امیدوارم در بیستمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی 2 کشور که در مرداد ماه امسال در تهران برگزار خواهد شد، گام‌های عملی و مشهودی را در راستای تحقق این اهداف برداریم.

وی با اشاره به اینکه انرژی مهم‌ترین نیاز پاکستان است، افزود: همانطور که رئیس‌جمهور ایران در سفر به پاکستان مکرر اعلام کردند، آمادگی داریم این نعمت الهی را در کوتاه‌ترین زمان و مسیر در اختیار مردم پاکستان قرار دهیم.

وزیر کشور با تاکید براینکه ایران می‌تواند و آمادگی کامل دارد تا مهم‌ترین منبع تأمین انرژی پاکستان اعم از گاز، نفت، برق و فرآورده‌های نفتی باشد، گفت: ما خط لوله انتقال گاز IP را که کمک مهمی به حل این بحران خواهد کرد تا نزدیکی مرز رسانده و آماده اتصال کرده‌ایم.

رحمانی‌فضلی با اعلام آمادگی ایران برای صادرات برق به پاکستان عنوان کرد: برای صادرات برق به میزان هزار تا 3 هزار مگاوات نیز اعلام آمادگی کرده و منتظر اقدامات عاجل دولت پاکستان در این زمینه هستیم. ما آماده‌ایم تا با کمک یکدیگر بحران انرژی در پاکستان را حل کنیم.

وی با بیان اینکه امنیت مرزی و توسعه اقتصادی مناطق و استان‌های هم‌مرز در 2 کشور نیز از دیگر اهداف راهبردی ما است، تصریح کرد: بازگشایی گذرگاه‌های مرزی جدید، افزایش ظرفیت بازارچه‌های مرزی کنونی، جلوگیری از ترددهای غیرقانونی، مبارزه جدی با قاچاق مواد مخدر، کالا و انسان و همکاری نزدیک 2 کشور برای مبارزه مشترک با گروه‌های تروریستی و اشرار از مهم‌ترین راهکارهای همکاری در این زمینه است.

وزیر کشور افزود: 2 کشور برای همکاری در امنیت مرزی نیز به نقاط مشترک خوبی رسیده و ساختارهای لازم برای چنین هدفی فعال‌تر از گذشته به کار گرفته خواهد شد.

رحمانی‌فضلی با اشاره به دیدار خود با مقامات پاکستانی اظهار داشت: در آخرین توافقی هم که در جریان ملاقات 2 هفته قبل با وزیر کشور پاکستان داشتم، تفاهم شده است تا نشست مشترک مقامات ارشد حوزه‌های مختلف امنیتی، اطلاعاتی، مرزی و استانی حداکثر تا 3 هفته بعد در تهران برگزار شود.

وی با بیان اینکه روابط پارلمانی 2 کشور در حوزه روابط دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌الملی و به‌ویژه مسائل جهان اسلام در سطح بسیار خوبی قرار دارد، عنوان کرد: مواضع پارلمان پاکستان در خصوص موضوع فلسطین، غزه، سوریه و تصمیم قاطع مجامع ملی و سنا در مخالفت با مشارکت پاکستان در جنگ یمن قابل تقدیر و در راستای منافع امت اسلامی است.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: به راه انداختن جنگ‌های منطقه‌ای و دامن زدن به این بحران‌ها که بدون تردید به خواست و اراده برخی از دولت‌های غربی و رژیم‌ صهیونیستی و کشورهای متهجر و مرتجع منطقه صورت می‌گیرد، در راستای تسلط سیاسی و اقتصادی بر مناطق مهم خاورمیانه است.

رحمانی‌فضلی در پایان مشارکت در راستای افزایش بحران‌های منطقه را به مثابه شعله‌ور ساختن آتشی دانست که تمام منطقه از عراق و سوریه تا افغانستان و پاکستان را فرا خواهد گرفت و تصریح کرد: دولت‌های منطقه با برخورداری از منابع انسانی، طبیعی و قدرت کافی توانایی اداره و هدایت مسائل داخلی و خارجی خود را داشته و باید مانع از مداخله قدرت‌های بیرونی در تنظیم و مدیریت سیاست کشورهای خود شوند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار