سادات رضوی:

کار مداح فقط روضه‌خوانی و گریه انداختن مستمع نیست

ذاکر اهل بیت(ع) گفت: مداح باید به اصل مداحی بپردازد و با ارائه اشعار و هنرخود به مستمع پیام عاشورا را برساند، آگاهی بخش و دارای تذهیب نفس باشد.

سید علی سادات رضوی، مداح اهل بیت(ع) در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با مادحین بر امر پژوهش و تحقیق در مداحی اظهار کرد: در هر زمینه و صنفی نیاز به مطالعه، بررسی، ابتکار و خلاقیت است، لذا در کار ستایشگری نیز مطالبی که یک ذاکر باید به مستمعش ارائه دهد، نیاز به مطالعه و تحقیق دارد.

وی افزود: مداحی و ستایشگری شامل مباحث تاریخی اعم از تاریخ اسلام، وقایع کربلا و زندگانی امامان معصوم(ع) از ابعاد سیاسی، اجتماعی و اخلاقی است، بنابراین پژوهش و تفحص می تواند مداح را به این ابعاد برساند و تصور می‌کنم که مقام معظم رهبری بر روی بعد سیاسی واقعه عاشورا در زمان کنونی ما تاکید خاصی دارند. 

سادات رضوی خاطرنشان کرد: هرکسی باید آگاه به حیطه کاری خود باشد همان طور که یک پزشک موظف است با علم روز پیش برود، در کار ما هم نیاز مبرم این پژوهش احساس می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه ارائه مطالب صحیح و مستند به مستمع از اولویت‌های مداحان است، گفت: البته در این روزها مداح را به دو شکل می‌شناسند، یکی مداحی جدید با سبک های پر جنب و جوش و کی هم بحث مرثیه خوانی و روضه خوانی است. 

ذاکر اهل بیت(ع) افزود: مداحی یک رسالت است و کار او صرفاً روضه خواندن و گریه انداختن مستمع  نیست، بلکه مداح باید به اصل مداحی بپردازد و با ارائه اشعار و هنرخود به مستمع پیام عاشورا را برساند، آگاهی بخش و دارای تذهیب نفس باشد. 

وی عنوان کرد: برخی از نهادها همچون موسسه دعبل خزاعی در راستای ارائه کتب تخصصی مداحی برای ذاکران اهل بیت(ع) و پژوهش در این خصوص آثاری را تدوین کرده‌اند و یک منشور ستایشگری هم مربوط به بیانات مقام معظم رهبری در اختیار مداحان قرار دارد که می تواند راهگشای امر مداحی باشد. 

سادات رضوی افزود: منابع شعری مداحان خیلی قوی است و اشعار عقیدتی بسیاری برای اهل بیت(ع) از قدیم تا کنون موجود بوده و منابع مقتل هم بسیار گسترده است.

سادات رضوی در پایان خاطر نشان کرد:  هم اکنون نهاد های مخلتفی مانند بنیاد دعبل خزاعی، کانون مداحان سازمان تبلیغات اسلامی، خانه مداحان، جامعه مداحان، هیئت رزمندگان و بسیج رزمندگان در این عرصه ورود پیدا کرده‌اند که اگر همه اینها تبدیل به یک نهاد مستقل شده و در کنار هم کار و فعالیت کنند، ثمر بخش خواهند شد.





انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار