زیباکلام در دانشگاه شریف مطرح کرد:

عقب‌ماندگی سیاسی دلیل توهم توطئه در ایران است

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: توهم توطئه در کشور ما به دلیل عقب‌ماندگی سیاسی است.

عقب‌ماندگی سیاسی دلیل توهم توطئه در ایران است
به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، صادق زیباکلام  عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و تحلیل‌گر سیاسی در مناظره‌ای که عصر امروز در دانشگاه شریف برگزار شد اظهار داشت: توهم توطئه در کشور ما ریشه در تاریخ دارد و این توهم بخاطر کمبود علوم مختلف بخصوص علوم سیاسی در کشور است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: نکته قابل توجه در توهم توطئه و پذیرش آن این است که این توهم نه تنها در قشر کم سواد جامعه بلکه در میان قشر تحصیل‌کرده نیز وجود دارد و به شدت خودنمایی می‌کند. توهم توطئه در کشور ما هم قبل از انقلاب و هم بعد از انقلاب وجود داشته است.

وی افزود: توطئه‌های در قبل از انقلاب اساس کار رژیم پهلوی بود و این رژیم هیچکس را بعنوان منتقد و مخالف نمی‌پذیرفت. رژیم پهلوی همیشه توطئه‌های علیه خودش را از خارج می‌دانست.

این استاد دانشگاه درباره نمونه توطئه بعد از پیروزی انقلاب خاطر نشان کرد: نمونه بارز توطئه توهم در حین و بعد از پیروزی انقلاب این بود که شاه بعد از خروج از کشور می‌گفت که حکومت های خارجی باعث سرنگونی حکومت او شدند و مردم در این سرنگونی هیچ نقشی ندارند.

زیباکلام با اشاره به انگیزه‌های دولت‌های غربی در سرنگونی رژیم پهلوی اظهار داشت: انگیزه دولت‌های غربی در زمان رژیم پهلوی برای سرنگون کردن این رژیم بسیار زیاد بود که این انگیزه را خود حکومت پهلوی فراهم کرد و دلایل عمده این کار این بود که اولا دولت‌های غربی نمی خواستند ایران بصورت یک کشور مستقل درآید و دوم اینکه شاه مانع خروج نفت با قیمت پایین از ایران شد. اما سوالی که اکنون مطرح است این است که باید ببینیم چه شده که طی این 37 سال باز هم توهم توطئه با ما مانده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: توهم توطئه‌ای که ما امروز با آن روبرو هستیم فقط بینش ما از ظاهر آن است و اگر بخواهیم این نوع توهم را حل کنیم باید با دقت به باطن آن بیاندیشیم. ما تاکنون در کشور ظرف 37 سال گذشته هیچ اتفاق خودجوش سیاسی را ندیدیم.

زیبا کلام ادامه داد: همه اتفاقاتی که امروزه در دنیا رخ می‌دهد به نحوه دیگری در ایران تعبیر می‌شود و این مشکل تنها حکومت نیست بلکه مردم نیز بخاطر نداشتن سواد کافی به آن دامن می‌زنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: بخشی از علت به وجود آمدن توهم توطئه عقب‌ماندگی علمی است. به طور مثال در رابطه با داعش چون نمی‌دانیم داعش چگونه به وجود آمده است، مجبوریم بگوییم آمریکایی‌ها داعش را به وجود آورده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار