در نشست خبری سخنگوی ارشاد؛

اظهار نظر درباره وضعیت محمدرضا شجریان/ برکناری مدیر عامل رودکی شایعه است/هیچ کس اجازه مداخله در محدوده اختیارات علی رهبری را ندارد

نشست خبری سخنگوی ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بیست و پنجمین نشست خبری حسین نوش‌آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صبح امروز در ساختمان شورای فرهنگی عمومی برگزار شد.

سخنگوی وزارت ارشاد با تبریک سال نو و تسلیت به مناسبت شهادت امام هادی (ع) گفت: سال 95 به فرموده و بنا به نامگذاری مقام معظم رهبری، سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل است و سیاست‌های کلی در این خصوص در بندهای 19، 20 و 21 ابلاغیه مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری، به نهادها و وزارتخانه‌ها رسیده است. در این ابلاغیه سیاست گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی در حوزه اقتصاد مقاومتی توصیه شده است.

در این راستا تقویت فرهنگ جهادی در تولید ثروت و بهره‌وری و سرمایه‌گذاری با استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی- هنری و رسانه‌ای و همچنین اعطای نشان اقتصاد مقاومتی به افراد و نهادهای فعال در این حوزه و گفتمان‌سازی در این زمینه انجام شده است. در این بحث حمایت از آثار سینمایی، نمایشی، رسانه‌ای و تبلیغاتی در راستای گفتمان‌سازی و همچنین ترویج فرهنگ کارآفرینی در بخش اقتصاد مقاومتی مورد تأیید و نظر است.

وی افزود: ترویج الگو و سبک زندگی ایرانی- اسلامی و اصلاح الگوی مصرف، بهره‌گیری از ظرفیت‌های شبکه‌های اجتماعی، مجازی و دیجیتال و بهره‌گیری از فضاها و رخدادهای فرهنگی با هدف مقابله با تهدیدات خارجی مورد نظر است. همچنین همکاری با سایر نهادها و سازمان‌های فرهنگی کشور در راستای هم‌افزایی و کاستن از فعالیت‌های موازی در خارج از کشور مورد تأیید است. با هدف لبیک به ابلاغیه مقام معظم رهبری و رئیس جمهور در وزارت ارشاد، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سال 95 را سال گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی اقتصاد مقاومتی می‌نامد و از همه ظرفیت‌ها، امکانات و تجهیزات و نیروهای انسانی خود در جهت تحقق این امر استفاده می‌کند. این وزارتخانه تصمیم دارد با عزم راسخ به مطالبات رهبر معظم انقلاب در حوزه فرهنگ و هنر و اقتصاد مقاومتی پاسخ گوید.


نقض گسترده حق مؤلف شدت گرفته است

نوش‌آبادی در ادامه و با اشاره به حق مالکیت ادبی و هنری بیان کرد: خبر بعدی برگزاری سومین همایش حق مالکیت ادبی و هنری در فضای مجازی و الزامات ملی و بین‌المللی آن است که در 13 اردیبهشت سال 95 در کتابخانه ملی ایران و با مشارکت این نهاد فرهنگی برگزار خواهد شد. در کنار تلاش‌هایی که از سوی وزارت فرهنگ و  ارشاد اسلامی، به منظور حق مالکیت ادبی و هنری در سال گذشته انجام گرفت و لایحه آن تسلیم دولت شد، امیدواریم با تصویب آن این گام مهم در عرصه فرهنگ و هنر برداشته شود. هدف از برگزاری این همایش در وهله اول فرهنگ‌سازی است. اینکه حقوق پدیدآورندگان آثار ادبی و هنری محفوظ باشد و خواسته‌های آن‌ها اجرا شود و پیوند بدنه نخبگان و جامعه دانشگاهی و تثبیت جایگاه حوزه تصمیم‌ساز انجام شود.

نوش‌آبادی با بیان این مطلب اظهار داشت: یکی از نگرانی‌های جدی خالقان آثار ادبی و هنری این است که آثار آن‌ها به صورت گسترده و به اشکال مختلف در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی مورد سوء‌استفاده قرار می‌گیرد و این نقض گسترده حق مؤلف شدت گرفته که باید در مورد آن تصمیم‌گیری شود. 


*قطع رابطه با عربستان سعودی و سرانجام حج تمتع

نوش‌آبادی در خصوص عدم حضور ویزا برای حج تمتع حجاج ایرانی و همکاری نکردن دولت عربستان در این خصوص گفت: بحث اعزام زائران ایرانی برای حج تمتع سال 95، مسئله مهمی است. حوادث تلخ و دلخراش سال گذشته و قطع روابط سیاسی و دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی مسئله حج تمتع را تحت‌الشعاع قرار داده است. متأسفانه از سال گذشته تاکنون نه عذرخواهی رسمی برای این فاجعه انجام شده و نه دیه شهدا و جانباختگان حج تمتع پرداخت شده. ضمن اینکه هیچ اقدام تنبیهی علیه مقصران و هتاکان انجام نشده است. وقتی قطع رابطه بین دو کشور صورت می‌گیرد، به معنی این است که مسائل به سختی صورت می‌گیرد و به دلیل اینکه سفارت عربستان در کشور ما تعطیل است، پیگیری‌ها با دشواری انجام می‌شود.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه بیان کرد: هیچ تضمینی برای حفظ جان و کرامت حجاج ایرانی وجود ندارد و عموم مراجع و مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور تأکید دارند که باید حرمت و کرامت حجاج ایرانی حفظ شود و چون این حرمت حفظ نمی‌شود، اصراری به اعزام حجاج نیست. ضمن اینکه علی‌رغم تلاش‌ها برای رزرو مسکن و هتل و قرارداد و تفاهم‌نامه برای اسکان زائران و ایاب و ذهاب آنان و پروازها، تعاملی صورت نگرفته و ماه گذشته نیز شاهد ممنوعیت پروازهای ماهان به سمت عربستان بودیم. سعودی‌ها صداقت در گفتار و عمل نداشتند و به دلیل این مسائل قرار است هیأتی با همراهی رئیس سازمان حج و زیارت از ایران به عربستان اعزام شود تا با رئیس حج و زیارت عربستان مذاکره کند. 462 تن از حجاج ایرانی در حادثه منا و 11 نفر در حادثه سقوط جرثقیل به شهادت رسیدند که حتی نسبت به آن نه عذرخواهی رسمی صورت گرفته و نه دیه آنها پرداخت شد. ضمن اینکه اقدام دو مأمور عربستانی در فرودگاه جده نیز همچنان بدون مجازات و عذرخواهی باقی مانده است.


*نشریه یالثارات مجدد باید مجوز بگیرد

وی همچنین در خصوص تخلف نمایشگاه کتاب در سال 94، اظهار داشت: طبق قانون نمایشگاه کتاب اگر ناشری در این نمایشگاه تخلف کند، از حضور و فعالیت در نمایشگاه کتاب سال بعد محروم می‌شود. تخلفات ناشران در نمایشگاه کتاب سال گذشته تخلف صنفی و بی‌انضباطی بود که موجب جلوگیری از فعالیت آن ناشران در نمایشگاه امسال خواهد شد. قوانین و مقررات و ضوابط نمایشگاه کتاب برای ناشران داخلی و خارجی روشن است و هیچ ناشری نمی‌تواند ادعا کند از آنها مطلع نیست. امیدواریم ناشران عزیز قدر این نمایشگاه و رخداد بزرگ را بدانند و موجب محروم شدن از این فرصت فرهنگی بزرگ نشوند. ناشرانی که در نمایشگاه کتاب شرکت می‌کنند، باید حرمت ناشران دیگر و مراجعه‌کنندگان را حفظ کنند.

وی همچنین در خصوص مسائل جانبی برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب گفت: ایاب و ذهاب و منتقل کردن کتاب‌ها به شهر آفتاب و تجهیزات و امکانات و تأمین زیرساخت‌ها کار دشواری بود که به لطف خدا خوشبختانه انجام شده و در صورت موفقیت این نمایشگاه، نمایشگاه قرآن در ماه رمضان نیز در شهر آفتاب برگزار خواهد شد.

وی در پاسخ به فعالیت مجدد نشریه یالثارات بیان کرد: نشریه یالثارات که پروانه نشر آن از سوی هیات نظارت بر مطبوعات لغو شده برای ادامه فعالیت باید مجوز جدید دریافت کند. برای این کار باید مراحل اداری و قانونی را مجدد طی کند.

وی با اشاره به حواشی واگذاری موزه هنرهای معاصر بیان کرد: طرح واسپاری موزه هنرهای معاصر به بخش غیردولتی یک طرح خام بود که هیچ تصمیمی راجع به آن گرفته نشده و این انتقال تکذیب شد.


*کسی در محدوده اختیارات علی رهبری حق دخالت ندارد

نوش‌آبادی در خصوص استعفای علی رهبری سرپرست ارکستر سمفونیک گفت: استعفای علی رهبری توسط وزیر ارشاد پذیرفته نشده است. ایشان از چهره‌های مطرح در حوزه موسیقی است و اختلافات و مسائل مالی که در این زمینه وجود دارد در حال رفع شدن است. وی همچنان سرپرست این گروه موسیقی خواهد بود و خودشان تمایل به فعالیت در ایران دارند. کسی حق دخالت در حوزه اختیارات ایشان را ندارد و علی رهبری هم بهتر است بدون نگرانی و دغدغه به کار خود ادامه دهد.


*برکناری مدیر عامل رودکی شایعه است

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص اتفاقات دفتر موسیقی و حواشی آن اظهار داشت: وقتی عملکرد همه نهاد و دستگاه مورد نقد قرار بگیرد، برخی اتفاقات نیز موجب ایجاد شائبه و حاشیه می‌شود. خانه موسیقی طبق ضوابطی که بر آن حاکم است، جایگاه روشن و پذیرفته‌شده‌ای دارد. ما تلاش می‌کنیم برخی از نگاه‌های بدبینانه برطرف شود و تعامل و تبادل بیشتری صورت بگیرد و مسائل ریز و جزئی موجب بدبینی و اختلاف نشود. ضمن اینکه هر نهاد باید جایگاه و نقش خود و دیگران را بپذیرد و تعامل داشته باشد. بحث نگران‌کننده‌ای در این زمینه وجود ندارد.

نوش‌آبادی در خصوص تدوین سند موسیقی اظهار داشت: این سند می‌تواند راه و نقشه موسیقی کشور باشد و راهنمای مسائل مختلف این حوزه تاکنون بوده و پس از این نیز خواهد بود. امیدواریم این سند هر چه سریع‌تر تدوین شود و موجب پیشرفت موسیقی کشور باشد.

وی در خصوص برکناری مدیرعامل بنیاد رودکی بیان کرد: بحث برکناری را من هم شنیده‌ام اما در حد شایعه است و این موضوع صحت ندارد. مسائل بین آقای رهبری و خانه موسیقی نیز جزئی و کوچک است و توصیه ما این است که رسانه‌ها به جای بزرگ کردن قضیه و اختلاف انداختن بین آدم‌ها، سعی کنند دل‌ها و آ‌دم‌ها را به هم نزدیک کنند و در پی ایجاد یا بزرگ کردن اختلافات نباشند.


* آزادی بیان مورد حمایت است اگر ...

وی در خصوص صحبت‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص آزادی قلم و بیان گفت: آزادی بیان تا زمانی که مانع آزادی بیان دیگران نشود، مورد حمایت است و مانع آن نمی‌شویم. در جمهوری اسلامی استقلال و آزادی از وحدت ملی و تمامیت ارضی جدایی‌ناپذیر است و هیچ نهاد و شخصی حق ندارد به بهانه آزادی در وحدت و استقلال و تمامیت ارضی خلل ایجاد کند و یا به بهانه وحدت ملی، استقلال و تمامیت ارضی مانع آزادی شخص یا نهادی شود.

نوش‌آبادی همچنین با اشاره به اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال تئاتر بیان کرد: سال گذشته از لحاظ اقدامات و افزایش بودجه سال خوبی برای تئاتر بود. سالن‌های تئاتر و خانه‌های تئاتر بازسازی و نوسازی شدند، نمایشگاه‌های هنری برگزار شد و نمایشگاه‌های استانی نیز برقرار بوده است. سالن تئاتر شهر نیز بازسازی و نوسازی شد و این اقدامات برای تئاتر در سال 94 انجام شد.


* بسیاری از سایت‌های همسریابی فاقد مجوز هستند

سخنگوی وزارت ارشاد در پاسخ به سوال یک خبرنگار مبنی بر سایت‌های همسریابی و گسترش آنها گفت: تعداد سایت‌های مجاز همسریابی در کشور انگشت‌شمار است و بسیاری از این سایت‌ها که هر روز مثل قارچ سبز می‌شوند، مجوز ندارند. ما در مرحله‌ای اقدام به مسدود کردن این سایت‌های غیرمجاز کردیم که با برخورد دستگاه قضایی کشور مواجه شد و آنها اعتقاد داشتند که این حوزه مربوط به آنهاست. امیدواریم هر چه سریع‌تر در این خصوص نیز اقدامی صورت بگیرد.


اظهار نظر درباره وضعیت محمدرضا شجریان

سخنگوی وزارت ارشاد پرایمون مراحل درمان بیماری شجریان ابراز داشت: باید دنبال سلامتی و بهبودی ایشان بود مسئله سلامتی ایشان مهمتر از دادن مجوز یا ملاقات است.همه هنرمندان کشور عزیزند خصوصا هنرمندانی که حقی به گردن موسیقی سنتی ایران دارند امیدواریم سلامتی خود را بازیابند فکر نمی‌کنم ایشان نیاز به کمک ارشاد برای تامین هزینه ها داشته باشد. مسائل دیگری وجود دارد که خود ایشان هم می‌توانند نقش مهمی برای بازگشت به عرصه موسیقی کشور ایفا کنند.


* جنتی به شخصه پیگیر شکایت از رسانه‌ای نبوده است

وزیر فرهنگ، وی در خصوص اظهارات وزیر ارشاد مبنی بر شکایت نکردن از برخی رسانه‌ها به توصیه رئیس‌جمهور عنوان کرد: راه و شیوه دولت یازدهم بر این بوده که وقت و ذهن خود را درگیر اینگونه مسائل نکند و ما در حوزه فرهنگ و هنر و وزارت ارشاد نیز خیلی کم شاهد پیگیری و شکایت از رسانه‌ها بوده‌ایم. هر چند که انتقاد از برخی رسانه‌ها و سایت‌ها وجود دارد که کرامت و اخلاق رسانه‌ای را رعایت نمی‌کنند اما وزیر ارشاد به شخصه تا به حال شاکی و پیگیر مورد خاصی نبوده است و نیست. اما اینکه سایر مقامات در بخش‌های مختلف دولت شکایتی کرده‌اند، مربوط به ما نمی‌شود.


* برخورد قهری با متخلفان فضای مجازی وظیفه ما نیست

نوش‌آبادی در خصوص فضای مجازی و وظیفه وزارت ارشاد در این حوزه اظهار داشت: وظیفه وزارت ارشاد در حوزه فضای مجازی این است که فرهنگ استفاده درست از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را ترویج دهد و به ارتقای محتوا و نشر مطالب مناسب کمک کند اما نهادهای دیگر نیز در این زمینه مسئولیت دارند. شورای عالی فضای مجازی برای رصد محتوا و مسائل فنی و اجرایی شبکه‌ها و سایت‌ها تشکیل شده و وزارت ارشاد هم یکی از اعضای این شورا است اما وظیفه قهری و برخورد قانونی را با متخلفان این حوزه ندارد.




انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.