لرستان؛

جلوه گری شقایق ها درسر زمین شقایق ها

طبیعت استان لرستان این روز ها به یمن بارند گی های مناسب طراوت و زیبایی خاصی یافته است

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛ از لرستان ؛ بارش، عمده‌ترین عامل در تعین پوشش گیاهی استان لرستان است.

این روز ها کوههاو کوه پایه های جنگل و مراتع لرستان از چنان طراوتی بر خوردار است که دل هر رهگذر را می رباید بارش 474 میلی‌متر در لرستان و افزایش 60 در صد ی ان بر جذابیتهای این استان در فصل بهار افزوده است.


این روز ها در هر کو هپا یه ای چشمه ایست جاریست و سرابی روان است مراتع سر سبز جنگل های زیبا و وجودانواع گیاهان خوراکی و دارویی که بوی انها در کوچه ها و خیابانها پیچیده همه وهمه انسان را به یاد خالق هستی می اندازد.


آنچه بیش از همه در طبیعت لرستان ااین روز ها خود نمایی می کند چیزی نیست جز شقایق های وحشی که این استان را بنام سر زمین شقایق ها معروف کرده است.

جلوه گری شقایق ها در سر زمین شقایق ها

شقایق گیاهی علفی، زیبا و به ارتفاع ۲۵ تا ۹۰ سانتی متر است و در مزارع، اماكن سایه دار، دشتها و دامنه های كم ارتفاع كوهستانی وجود دارد.

برگهای شقایق پوشیده از كرك و دارای پهنكی منقسم است. گلهایی به رنگ قرمز و زیبا و منفرد در قسمت انتهایی ساقه دارد.

كاسه گل آن پس از باز شدن گلبرگها، می ریزد، به طوری كه گلهای شكفته شقایق، عاری از كاسبرگ است.
 
زمان باز شدن گل شقایق معمولاً در اواسط بهار است و گلهای آن بی بو است و با آن كه مواد قندی نوش در قاعده گلبرگهای آن به وجود نمی آید، با این وجود زنبور عسل برای به دست آوردن دانه گرده فراوان به سمت گل شقایق هجوم می آورد.


به جز نوار شمالی استان که بیشتر گستره آن را اراضی زراعی و مراتع تشکیل می‌دهند، سایر نواحی استان را غالباً پوشش جنگلی فراگرفته است. استان لرستان از نظر سطح پوشش جنگل در کشور در جایگاه دوم قرار دارد. ترکیب و سیمای این جنگل‌ها نسبت به ارتفاع از سطح دریا، عرض جغرافیایی، مقدار باران، فشردگی کوه‌ها، جهت ناهمواری‌ها و طول فصل سرد و گرم، مختلف و متفاوت است. در بعضی دامنه‌ها جنگل‌های تنک و پراکنده و در برخی دیگر جنگل‌های انبوه و نیمه انبوه دیده می‌شود. حدود 20 درصد از جنگل‌های زاگرس در استان لرستان قرار دارند.


دامنه‌های زاگرس غالباً از جنگل‌های بلوط پوشیده شده است. گونه‌های جنگلی پسته، بادام، ارس، زالزالک، ارژن، زیتون، نارون، گردو، زبان گنجشک، ارغوان، کیکم، میوه‌های جنگلی مانند گلابی وحشی، آلبالو و گیلاس جنگلی وجود دارد. اکثر جنگل‌های لرستان در کوه‌های هشتاد پهلو، سفیدکوه (اطراف خرم‌آباد)، نورآباد، الشتر، کوه‌های بلوران، چنگری، فاوه، شاه‌نشین، کوه تخت (اطراف زاغه)، زز و ماهرو (اطراف الیگودرز) پراکنده است.

انتهای پیام/م-پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار