آموزش پیشگیری از معلولیت های ذهنی در نظام سلامت جای کار دارد

معلولیت های ذهنی شایع ترین بیماری ژنتیکی در ایران است و پس از آن، بیماریهای عصبی و عضلانی از شیوع بالایی برخوردار است.

فاضلی رییس مرکز ملی ذخائر ژنتیکی و زیستی ایران در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان افزود: فرهنگسازی و چگونگی استفاده از خدمات مشاوره ژنتیک و ارتقای سطح آگاهی خانواده ها برای سالم سازی نسل آینده امری مهم است که باید جامعه نسبت به این مهم حساس شود و متولیان باید در راستای آموزش این امر گام بردارند.

وی گفت: متاسفانه خانواده های دارای فرزند معلول ذهنی، دیر متوجه معلولیت فرزندشان می شوند و از انجایی  که معلولیت ذهنی مانند معلولیت جسمی، بارز نیست و دیر متوجه علائم آن می شوند و بسیاری از خانواده ها تلاشی در قبول کردن معلولیت ذهنی فرزندشان ندارند تا زمانی که فرزندشان از درس و زندگی روزمره که افتاد مداخلات را آغاز می کنند.

رییس مرکز ملی ذخائر ژنتیکی و زیستی ایران افزود: نظام سلامت کشور، برای آموزش عمومی مردم، نکات کلیدی مربوط به عوارض معلولیت ذهنی نظیر عدم تمرکز، عدم گیرایی و یادگیری، اختلال رفتاری و ... را لحاظ کند تا مردم با آگاهی از این نکات، متوجه اختلالات ذهنی فرزند خود شده و با مراجعه به مشاوره ژنتیک، پیگیر روند درمان یا کنترل بیماری شوند.

شاهزاده فاضلی در ادامه افزود: با توجه به پیشرفت علم ژنتیک و وجود متخصصان مجرب ژنتیک در ایران و قابلیت تشخیص برخی از بیماریهای ژنتیکی در کشور به عموم مردم بوی‍ژه افراد با بیماری های ژنتیکی توصیه می شود که قبل از بارداری و یا در حین بارداری، به مشاور ژنتیک مراجعه کرده و در صورت لزوم، نسبت به انجام آزمایش های مربوطه، اقدام کنند.

وی افزود: مشاوره قبل و حین بارداری، از تولد نوزاد بیمار جلوگیری می کند، ضمن آنکه مردم توجه داشته باشند که پس از تولد فرزند معلول و دارای مشکلات ژنتیکی، برای بارداری بعدی، به توصیه های مشاوران ژنتیک توجه کنند تا فرزندان بعدی سالم به دنیا بیایند.

وی در پایان خواستار حمایت مسئولان از این خانواده ها شد و گفت: با تحت پوشش قرار دادن خدمات مشاوره و آزمایشگاهی ژنتیک که هزینه بالایی دارد می توان از تولد نوزاد معلول جلوگیری نمود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.