مواد مخدر در افغانستان زیر نظر تروریست‌ها قاچاق می‌شود

معیین مبارزه با مواد مخدر وزارت امورداخلۀ افغانستان می‌گوید قاچاق مواد مخدر به گونۀ غیر مستقیم زیر مدیریت تروریست‌ها قرار دارد.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران،آقای احمدی روز یک‌شنبه(۲۲ حمل) در یک نشست خبری گفت که عمل‌کرد پولیس مبارزه با مواد مخدر در سال ۱۳۹۴ نسبت به یک سال پیش از آن افزایش چشم‌گیری را نشان می‌دهد و در سال جاری نیز با ارادۀ قوی و بزرگ و با درنظرداشت برنامۀ عملی و روی‌کردهای تازه، روند مبارزه ادامه خواهد داشت.

آقای احمدی گفت که در سال ۱۳۹۴ در مجموع نزدیک به سه هزار عملیات ضد قاچاق مواد مخدر راه‌اندازی شده که از این میان ۳۹۸ عملیات بزرگ، ۹۵ متوسط و و بیش از ۲۴۲۰ عملیات کوچک راه‌اندازی شده‌است.

معیین مبارزه با مواد مخدر گفت هم‌چنان بیش از ۲۹۰۰ قاچاق‌بر گرفتار گردیده و به قانون سپرده شده که ۴۳۴ نفر آن مافیای بزرگ، ۱۰۷ متوسط و ۲۳۶۵ تن آنان قاچاق‌چیان کوچک بوده‌اند.

به گفتۀ او در سال گذشته ۳۱۱ تُن مواد مخدر به دست آمده که شامل حدود ۲۵ تن تریاک، بیش از شش تُن هیرویین، ۳۲ تن مواد ساخت هیرویین، و مقدار زیاد مشروبات الکلی بوده‌است. او گفت که ۱۴ کارخانۀ بزرگ تولید مخدر هم تخریب شده‌است.

در جریان سال گذشته و عملیات‌هایی که راه‌اندازی گردیده ۲۸ نفر از نیروهای پولیس مبارزه با مواد مخدر نیز کشته شده و ۴۳تن‌شان زخمی گردیده‌اند.

در این مدت ۳۵ از افراد مسؤول نیز در پیوند به قاچاق مواد مخدر بازداشت شده‌اند که شامل ۲۱ پولیس و ۱۴ عضو ارتش می‌باشد.

به گفتۀ وزارت امور داخله میزان تخریب زمین‌های کوکنار ۱۰هزار و ۲۲ هکتار بوده و مقدار زیادی پول نقد قاچاق‌چیان هم به دست آمده‌است.

۳۰درصد کشف روی‌دادهای مربوط به مواد مخدر و قاچاق در سال ۱۳۹۴ نسبت به ۹۳ افزایش یافته و ۳۲ درصد عملیات‌های پولیس مبارزه با مواد مخدر.

باز محمد احمدی در این نشست خبری به خبرنگاران گفت که قاچاق غیر مستقیم زیر کنترول تروریستان و باندهای خطرناک مافیایی است و تلاش جریان دارد تا مبارزه با مواد مخدر در اولویت‌های برنامه‌های حکومت قرار دارد.

این در حالی‌ست که به تازه‌گی یکی از قاچاق‌چیان بین‌المللی به نام حاجی وطن باشندۀ ولسوالی اچین ننگرهار در ولسوالی غنی‌خیل این ولایت گرفتار شد.

در همین حال حاجی لالا، یکی دیگر از قاچاق‌بران بین‌المللی است که در کشورهای منطقه به سر می‌برد اما پسرش حاجی آغا محمد در ولایت ننگرهار با مواد مخدر بازداشت شده‌است.

از سویی، افغانستان هم‌چنان یکی از کشورهای ردۀ نخست جهان به لحاظ کشت، قاچاق و ترانزیت مواد مخدر است و ملیون‌ها تن در کشور نیز به گونه‌های مختلف این مواد معتاد اند.

سال گذشته وزیر مبارزه با مواد مخدر گفته بود بیش‌ترین کشت و تولید مواد مخدر در بخش‌هایی از افغانستان صورت می‌گیرد که زیر ادارۀ مخالفان مسلح دولت و خارج از دست‌رس حکومت اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار