ارومیه؛

تکمیل مطالعات املاح دریاچه ارومیه با مشارکت بانک جهانی

مطالعات استحصال املاح معدنی با مشارکت، یکی از شرکتهای بانک جهانی تکمیل می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛ خانم دکتر لک مدیر کل دفتر برنامه ریزی، فناوری اطلاعات و بودجه سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در گفت‌وگو با صداوسیما در ارومیهگفت: براساس قرار داد شرکت آلمانی کاسپلن یکی از چهار شرکت معتبر بانک جهانی، وظیفه مطالعات املاح اقتصادی قابل استحصال در دریاچه ارومیه را بر عهده گرفته است.

خانم دکتر لک افزود: بر اساس نتایج مطالعات اولیه سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور بر روی آب، شورآبه، نمک ها، آب های بین منفذی دریاچه ارومیه، وجود عنصر منیزیم به نسبت 40 گرم در لیتر محرز شده است.

وی گفت: علاوه بر منیزیم، وجود سایر عناصر از جمله پتاسیم و لیتیوم نیز قطعی شده است و با تکمیل مطالعات شرکت آلمانی در شهریور امسال، می توان با معرفی معیشتی جایگزین در اطراف دریاچه ارومیه، تحولی در اقتصاد منطقه ایجاد کرد.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی، فناوری اطلاعات و بودجه سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور با اشاره به اثرات زیست محیطی این طرح گفت: با هدف جلوگیری از تخریب سیستم اکولوژیکی دریاچه، بهره برداری صنعتی از املاح دریاچه ارومیه باید مطابق با استاندارد های زیست محیطی صورت گیرد.

خانم دکتر لک افزود : چنین طرحی در دریاچه «بحر المیت» در اردن و «گریت سالت لیت» آمریکا به عنوان خواهر خوانده دریاچه ارومیه انجام می شود و برداشت املاح معدنی از این دریاچه در آمریکا سالانه بیش از یک میلیارد دلار سودآوری دارد.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.