تبریز؛

وجود 18 درصد کانی‌های معدنی کشور در آذربایجان‌شرقی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی گفت: 25 درصد کانی‌های فلزی ، 12 درصد کانی‌های غیرفلزی و به طور متوسط 18 درصد کانی‌های معدنی کشور در استان آذربایجان شرقی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ بهبودی در نخستین جلسه شورای اداری ،آذربایجان‌شرقی را دارای بالاترین میزان ذخایر طبیعی در کشور عنوان کرد و افزود: 25 درصد کانی‌های فلزی و 12 درصد کانی‌های غیرفلزی و به طور متوسط 18 درصد کانی‌های معدنی را در کشور به خود اختصاص داده‌ایم.
وی درون‌زا کردن، برون‌گرا کردن، عدالت بنیان کردن، دانش‌بنیان کردن و مردمی کردن اقتصاد را رویکردهای اساسی اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و مقاوم بودن در برابر تهدیدها و مخاطرات، توانمندی در استفاده از تحولات فناورانه و اقتصادی دنیا برای پویایی رشد اقتصاد کشور، برخورداری از قدرت بالای برگشت‌پذیری به مسیر تعادلی جدید را از ویژگی‌های اصلی اقتصاد مقاومتی برشمرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه اقتصاد ما حداقل در پنج سال گذشته درون‌گرا بوده و به غیر از نفت تعاملات سازنده‌ای با بیرون نداشته است، ابراز داشت: بعضا مطرح می‌شود اقتصاد مقاومتی یک اقتصاد بسته است که حرکت درونگرایی را پیش‌بینی می‌کند در حالی که یکی از محورهای اصلی اقتصاد مقاومتی درون‌زایی و برونگرایی آن است.

این مسئول اضافه کرد: درون‌زایی اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه ما تمام محرک‌های توسعه پایدار را در درون جامعه بیابیم و در این زمینه حرکت کنیم.

وی اذعان داشت: استعدادهای طبیعی، ذخایر معدنی، سرمایه انسانی پربار و ... همه دلالت بر این دارد که ما اگر بر روی وضعیت عوامل درونی متمرکز شویم می‌توانیم شتاب و رشد اقتصادی زیادی را فراهم کنیم و از یک اقتصاد بسته به یک اقتصاد برون‌گرا حرکت کنیم.

این مسئول با بیان اینکه یکی از شاخص‌های اقتصاد مقاومتی جوشش از درون و توان تعامل با فضای اقتصاد جهانی است، خاطرنشان کرد: وقتی منافع طرفین در هم تنیده می‌شود و به هم پیوند می‌خورد موجب تقویت مقاومتی بودن اقتصاد و مانع تهدیدات و تخریبات و موجب ارتقای امنیت ملی می‌شود و ما باید با این رویکرد به ظرفیت‌های داخلی خود نگاه کنیم.

برخورداری از جایگاه اول ذخایر گاز جهان، جایگاه چهارم ذخایر نفتی جهان، برخورداری از ذخایر فراوان معدنی و بهره‌مندی تنوع و ذخایر معدنی، جایگاه ممتاز از نظر ترانزیت و ظرفیت‌های گردشگری را از جمله ظرفیت‌های درونی کشور دانست که باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به وجود نیروی انسانی تحصیل کرده در کشور ابراز امیدواری کرد که با پا گرفتن و رونق تولید در فضای پسابرجام بتوانیم استفاده موثری از این نیروی جوان تحصیل کرده داشته باشیم.
 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار