اراک؛

وجود یک میلیون 400 هزار معتاد در کشور

قائم مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدرگفت :یک میلیون 400 هزار معتاد به انواع مواد مخدردركشور وجود دارد كه يك چهارم اين افراد به مواد مخدر شيشه و روانگردان ها اعتياد دارند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک ، جزینی که در نخستین جلسه شورای همانگی مبارزه با مواد مخدر استان مركزی در سال جدید سخن می گفت ، افزود : 600 ماده مخدر جدید در جهان كشف و تحت كنترل دستگاه های حمایتی در آمده است كه 55 درصد آنها در حوزه روانگردان ها قرار دارند.

قائم مقام دبیركل ستاد مبارزه با مواد مخدر با یادآوری مصرف بیشترین مواد مخدر در كشور گفت: هم اكنون مصرف مواد مخدر تریاك و شیشه به ترتیب رتبه اول و دوم را در بین مصرف كنندگان مواد مخدر به خود اختصاص داده اند.
جزینی مبارزه با مواد مخدر و تحقق اقتصاد مقاومتی مورد نظر مقام معظم رهبری را از اولویت های این ستاد عنوان كرد و افزود: سالانه گردش مالی مواد مخدر در سطح جهان یك هزار تا یك هزار و 600 میلیارد دلار است كه 600 میلیارد دلار سود برای قاچاقچیان به همراه دارد كه سهم كشور از این میزان سه هزار میلیارد دلار است.
وی ادامه داد: گردش مالی این مواد لطمه های سنگینی را به اقتصاد جهان و كشور می زند كه نیاز است قدم های موثری در این خصوص برداشته شود.
جزینی گفت: با توجه به تاكیدهای مقام معظم رهبری در خصوص عملی كردن اقتصاد مقاومتی توجه به پنج اولویت اجتماعی از جمله حاشیه نشینی شهرها، مبارزه با مسائل اخلاقی، نقاط بحرانی و طلاق امسال در دستور كار این ستاد قرار دارد.
وی ادامه داد: هم اكنون 24 سازمان و وزارت خانه عضو ستاد مبارزه با مواد مخدر هستند كه پیشگیری، درمان و كاهش آسیب از مهمترین برنامه های این سازمان ها در مبارزه، صیانت و توانمند سازی جامعه است.
قائم مقام دبیركل ستاد مبارزه با مواد مخدر نخستین برنامه در راستای اقدام های پیشگیرانه را آموزش و فرهنگ سازی در محیط های آموزشی عنوان كرد و گفت: بر این اساس طرح آموزش چهره به چهره بین مربیان، اولیاء و دانش آموزان در استان قم به عنوان پایلوت اجرا شده است.
جزینی بهره گیری از صدا و سیما برای آموزش و پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر و ایجاد پروتكل درمانی روان گردان ها در كشور از دیگر برنامه های ستاد مبارزه با مواد مخدر در سطح كشور عنوان كرد.
وی ادامه داد: هم اكنون یك هزار و 500 بهبود یافته در سطح كشور وجود دارد كه با ایجاد اشتغال برای آنها می توان از روی آوری مجدد به مواد مخدر جلوگیری كرد.
قائم مقام دبیركل ستاد مبارزه با مواد مخدر ایجاد مجتمع خیرین پیشگیری از اعتیاد را از دیگر برنامه های این ستاد در سال جاری ذكر كرد و گفت: هم اكنون یك هزار و 100 مركز درمان معتادان متشكل از 750 تا 800 هزار بیمار توسط مردم و بخش خصوصی اداره می شود كه این رقم 90 درصد مراكز درمانی كشور رادر این بخش شامل می شود.
استاندار مركزی نیز در این نشست گفت: دستگاه های مسئول در حوزه مبارزه با مواد مخدر باید با ایجاد برش استانی از اولویت های ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ راهكارها مناسب برای اجرای هر چه بهتر آن در استانرا تبیین و اجرایی كنند.
زمانی قمی افزود: كاهش و رفع معضل اعتیاد تاثیر بسزایی در كم شدن آسیب های اجتماعی داشته و كشور و جامعه پویا زمانی محقق می شود كه آسیب های اجتماعی به حداقل خود برسد.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مركزی هم گفت: رویكرد اجرایی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اجتماعی كردن و استفاده حداكثری از ظرفیت های مردمی است.
شاه محمدی افزود: مقابله با عرضه، جمع آوری معتادان و خرده فروشان در 90 نقطه شهری و 10 محور مواصلاتی استان با همكاری نیروی انتظامی و دستگاه های اطلاعاتی از اولویت های این شورا است.
دراین نشست از محمد زیدوند تقدیر و نبی الله شاه محمدی به عنوان دبیر جدید شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مركزی معرفی شد.
انتهای پیام /

برچسب ها: اراک ، مواد ، مخدر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.