گروه‌های تروريستی در افغانستان/ داعش منازل مردم را در ننگرهار تصرف كرده است

طالبان، شبكۀ حقانی، داعش، حزب اسلامی حكمتيار، لشكر طيبه،لشكرجهنگوی، ايغورهای مخالف چين وجنبش اسلامی ازبكستان باعضويت اتباع كشورهای تاجيكستان، ازبكستان،چچن،پاكستان وكشورهای عربی،ازاصلی‌ترين گروه‌های تروريستی در افغانستان هستند كه به مقابله با دولت وحدت ملی اين كشور برخاسته‌اند.

گروه‌های تروريستی در افغانستان/ داعش منازل مردم را در ننگرهار تصرف كرده استبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، نیروها وعناصر وابسته به این گروه ها، برای رسیدن به اهداف و امیال خود بیش ازآنكه به رویارویی مستقیم با نظامیان و نیروهای پلیس وامنیت ملی افغانستان بپردازند، به عملیات انتحاری وبمب گذاری اقدام می كنند كه نتیجه آن، كشتن مردم بی گناه در خیابان ها و معابر عمومی است.

افراد هركدام از این گروه های تروریستی دراستان های قندوز، بدخشان، ننگرهار، هلمند، فراه، غزنی، میدان وردك، بغلان، پكتیكا، پكتیا، تخار، ارزگان، سمنگان، نیمروز، زابل، لوگر، فاریاب و فراه حضور دارند كه در برخی از این استان ها به صورت پراكنده و در برخی دیگر از استان ها به صورت سازمان یافته استقرار یافته و مناطقی را تحت تسلط خود قرار داده اند.

ایرنا در این گزارش نوشت: برآوردهای محلی نشان می دهد كه نزدیك به 10هزار نفر در افغانستان سرگرم انجام عملیات تروریستی هستند و سازمان ملل متحد به تازگی گزارش داده است كه 6 هزار و 500 تروریست در افغانستان حضور دارند و گروه طالبان در سال گذشته نزدیك به یك هزارعملیات انتحاری یا انفجار انجام داده و حدود 3 هزارو 500 تن را به كام مرگ كشانده و همین تعداد را نیز زخمی كرده است.

گروه طالبان دراین میان بیشترین سهم حضور دراستان های مختلف افغانستان را برعهده دارد ومناطقی ازاستان های شمالی، جنوبی و شرقی را در تصرف خود دارد. این گروه با برخورداری از اطلاعات قوی، برق آسا از كاهش نیرو در یك منطقه باخبر می شود و بلافاصله حمله به منطقه یا مین گذاری در آن جا را تدارك می بیند.

عناصرداعش بیشتر دراستان شرقی ننگرهار حضور دارند و این روزها حمله های هوایی به مواضع این گروه تروریستی و تكفیری موجب شده تا به گفته برخی از منابع افغان به استان های دیگر از جمله «كنر» عزیمت كنند. پیشتر این گروه در «فراه» مستقر شده بود و پس از سركوب شدید آنها توسط ارتش افغانستان، به نقاط مرزهای شرقی افغانستان با پاكستان در ننگرهار نقل مكان كرده بود.

نیروهای نظامی وامنیتی افغانستان می گویند شمار زیادی از نیروهای این گروه، بارها درحمله هواپیماهای بی سرنشین ویا چرخبال نیروی هوائی افغانستان در شهرستان «اچین» استان ننگرهار كشته شده اند، اما مقام های محلی این اظهارات را واقعی نمی دانند و می گویند اغلب حملات نیروهای دولتی در مناطقی صورت گرفته كه افراد داعش در آنجا حضور ندارند.

مقام های محلی درشهرستان شینوار به خبرنگار ایرنا گفتند كه نیروهای داعش درحال حاضر درشهرستان«اسپین غر»استان ننگرهار مستقر هستند و تاكنون حمله ای علیه مواضع آنان در این شهرستان صورت نگرفته و صدها خانواده بخاطر تسلط داعش در این شهرستان، منازل خود را ترك كرده اند و منازل آنان را نیز داعشی ها تصرف كرده اند و اینك در آن منازل مستقر شده اند.

مقام های امنیتی و نظامی افغانستان، اما می گویند عناصر گروه داعش به صورت سازمان یافته در افغانستان حضور ندارند و تحركات آنان كاملا تحت نظر قرار دارد. وزارت دفاع آمریكا و سازمان ملل نیز در گزارش های خود تاكید كرده اند كه داعش در افغانستان، استان ننگرهار را به عنوان مركز اصلی فعالیت خود قرار داده است.

به نظرمی رسد تمركز بیش از حد بر فعالیت داعش تنها در استان ننگرهار، پوششی برای نفوذ خاموش آنان دراستان های دیگر است تا در فرصتی مناسب سر برآورند. منابع اطلاعاتی افغانستان در این باره می گویند كه تحركات داعش را زیر نظر دارند و اجازه نمی دهند این گروه در مناطق مركزی افغانستان جای پایی برای خود پیدا كند.

گروه موسوم به جنبش اسلامی افغانستان یكی دیگر از گروه های مسلح فعال در افغانستان است. «طاهر یولداش» نخستین رهبر این هفت سال پیش بر اثر حمله هواپیماهای بدون سرنشین در افغانستان كشته شد و «عثمان عادل» جانشین وی نیز دو سال بعد در حمله ای مشابه به سرنوشت یولداش دچار شد و اینك «عثمان غازی» سركردگی عملیات تروریستی این گروه را برعهده دارد.

غازی درسال 1393 با انتشار اطلاعیه ای به طور رسمی از داعش حمایت كرد.این گروه پیشتر درسال 1997میلادی از ملا«محمد عمر»رهبر پیشین طالبان پشتیبانی كرده بود و پس ازحمله پاكستان به منطقه وزیرستان كه این گروه همراه با شماری دیگر از گروه های تروریستی درآنجا مستقربودند، از طالبان خواست تا در افغانستان به فعالیت خود ادامه دهد و ملا محمد عمر به این گروه اجازه داد تا در افغانستان مستقر شود.

«منصور دادالله» معاون گروه انشعابی طالبان به رهبری «محمد عبدالرسول» با این گروه كه در منطقه «خاك افغان» استان زابل افغانستان مستقر شده بود، متحد شد و ملا «اختر محمد منصور» با اعزام نمایندگانی از اعضای ارشد طالبان از وی خواست تا از گروه موسوم به جنبش اسلامی افغانستان جدا شود، اما وی شرایطی را برای منصور قائل شد.

گروه طالبان می گوید منصور با شرایط اولیه وی كه واگذاری مسئولیت استاندار خودخوانده طالبان برای زابل بود، موافقت كرد، اما بعد از موافقت رهبر طالبان با این پیشنهاد وی استان دیگری را برای یكی از دوستان خود درخواست كرد كه با مخالفت منصور مواجه شد و رهبر طالبان نیروهای پرشماری را برای سركوب وی و گروه موسوم به جنبش اسلامی افغانستان به منطقه خاك افغان زابل اعزام كرد و دادالله را همراه با شمار زیادی از نیروهای جنبش اسلامی ازبكستان از بین برد.

یك فرمانده نظامی زابل كه خواست نام وی فاش نشود به خیرنگار ایرنا گفت كه هم اكنون بین 500 تا 800 خانواده در منطقه خاك افغان زابل كه از ازبكستان به این منطقه مهاجرت كرده اند، انواع و اقسام تجهیزات سبك و سنگین را در اختیار دارند و اگر دولت نتواند هر چه زودتر آنان را مورد حمله قرار دهد، این گروه كل این منطقه را به تسلط خود درخواهد آورد.

شبكه حقانی نیز یكی از شاخه های اصلی گروه طالبان است و شماری از رهبران این شبكه در شورای رهبری طالبان عضویت دارند. شبكه حقانی مانند جنبش اسلامی ازبكستان و داعش یكی از بی رحم ترین گروه های تروریستی در افغانستان است كه تاكنون مسئولیت چندین انفجار مهیب و نیرومند را برعهده گرفته است.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان معتقد است كه طالبان و داعش از گروه هایی هستند تهدید مستقیم برای شهروندان افغانستان به حساب می آیند، اما گروه های لشگر جنگوی و لشگر طیبه هم در كنار طالبان قرار گرفته اند و با شهروندان افغان مقابله می كنند و اتباع خارجی مانند چینی‌ها، عرب‌ها، ازبك‌ها، تاجیك‌ها، ایغورها و پنجابی‌ها نیز در افغانستان از سوی مخالفان این كشور تجهیز و تامین می شوند.

به گفتۀ وی، گروه داعش ابتدا در هلمند، فراه، زابل، غزنی، ارزگان و لوگر فعالیت‌های گسترده داشتند، اما مراكز آنان فعالیت آنان، از میان برداشته شده و حالا حضور جدی در این مناطق ندارند و این اواخر مراكز آنان در استان ننگرهار نیز از میان برداشته شده است.

سخنگوی وزارت دفاع می افزاید كه اعضای گروه تروریستی شبكۀ حقانی در استان های پكتیا، پكتیكا، لوگر، خوست، میدان وردگ، غزنی و ننگرهار فعالیت‌ دارند.

فعالیت دوباره القاعده در افغانستان نیز موجب نگرانی برخی از مقام ها و تحلیل گران سیاسی این كشور شده است. «محمد اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان هفته گذشته تصریح كرد كه القاعده به دنبال سازماندهی مجدد است و به كشورهای جهان هشدار داد كه تمركز بر داعش، نباید جهان را از عملیات دوباره القاعده غافل كند.

جاوید كوهستانی یك تحلیل گر ارشد افغانستان می‌گوید كه علاوه بر طالبان كه اكنون به چند شاخه تقسیم شده‌اند، بخش‌های باقی مانده از شبكۀ القاعده، شماری به داعش پیوسته‌اند و برخی دیگر از آنان در تلاش هستند تا دوباره خود را در افغانستان سروسامان دهند.

به گفته آقای كوهستانی، شماری از تروریست های آسیای میانه لانه امنی در افغانستان پیدا كرده‌اند و در هم‌سویی با گروه داعش و طالبان به فعالیت‌های تروریستی می‌پردازند و تروریست های اتباع این كشورها در بخش‌هایی از شمال افغانستان در استان های بدخشان، تخار، قندوز، سمنگان، فاریاب حضور دارند و عناصر داعش نیز همزمان در استان های غزنی، زابل، دارای پایگاه و فعالیت هستند.

این تحلیل گر و آگاه به مسایل نظامی می افزاید: شاخه نظامی حزب اسلامی افغانستان به رهبری گلبدین حكمتیار در استان كنر دارای فعالیت و همكاری با گروه های داعش و طالبان است و همزمان با سایر گروه های مسلح دیگر از قبیل «حزب التحریر» هم ارتباط دارد و تلاش می كند تا خود را حفظ كند.»

نمایندگان گلبدین حكمتیار رهبر حزب اسلامی افغاستان در روزهای گذشته گفت و گوهایی را با نمایندگان شورای عالی صلح افغانستان برگزار كرده اند و اعضای این شورا گفته اند كه این گفت و گوها نتایج مثبت داشته است و برخی از منابع افغان، این گفت وگوها را از جنبه روانی مهم دانسته و می گویند كه این احتمال وجود دارد كه پس از این گفت و گوها، طالبان هم به روند گفت و گوهای صلح بپیوندند، احتمالی كه شواهد نشان می دهد بسیار ضعیف است.

ایغورهای چین نیز شماری از مخالفان دولت چین هستند كه در افغانستان پناه گرفته اند و اغلب منابع افغان از شمار آنان اظهار بی اطلاعی می كنند، اما گفته می شود كمتر از یك هزار تن از آنان در استان های شمال شرق افغانستان مستقر شده اند. استان بدخشان در شمال شرق افغانستان با چین دارای مرز مشترك است.

یك عضو شورای عالی صلح افغانستان به خبرنگار ایرنا در كابل گفت كه در صورت همكاری نكردن چین در گفت و گوهای صلح افغانستان و تداوم حمایت پكن از مواضع غیرصادقانه پاكستان در قبال كابل، بدون شك مشكلات چین برای مقابله با ایغورهای مسلح مخالف عمیق تر خواهد شد.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار