مسافرآستانه: هنر انقلابی با الهام از مواهب انقلاب و اسلام خلق می‌شود

اثر هنری انقلابی اسلامی، ریشه در عمق وجود و باور هنرمند دارد و با الهام از مواهب انقلاب و اسلام خلق می‌شود.

به گزارش حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ مسافرآستانه در گفتگو با ستاد خبری هفته هنر انقلاب اسلامی، درباره ذات هنر انقلابی-اسلامی گفت: هنر انقلابی اسلامی هنری است كه ریشه در عمق وجود و باور هنرمند داشته باشد و با الهام از مواهب انقلاب و اسلام خلق شود؛ اگر نه، تمام آنچه را كه درباره انقلاب و اسلام باشد، نمی‌توان به عنوان هنر انقلابی-اسلامی پذیرفت. آثاری كه برخاسته از الهام هنرمند خلق نمی‌شود و به سفارش با موضوع انقلاب اسلامی تولید می‌شوند، از همین نوع‌اند، ولو با مهارت و تخصص هنری تولید شده باشد.

مسافر آستانه در ادامه گفت: اینكه هنر واقعی و شكل یافته از الهام، به عنوان ذات هستی‌بخش هنر، نتوانسته جایگاه ویژه‌ای در جامعه داشته باشد، نقض هنر نیست بلكه شرایط سهل‌پسندانه‌ای كه هنر سفارشی در جامعه ایجاد كرده، اجازه عرضه هنر واقعی را نمی‌دهد.

او گفت: عموم مدیران فرهنگی، هنری را می‌پسندند كه موید مسئولیت آن ها باشد. یعنی هنر را به عنوان یك كالای تبلیغی و یا حداكثر سرگرمی قبول دارند. هنرمند در چنین شرایطی راهی جز هنرفروشی ندارد. وقتی یك هنرمند مضمونی را با الهامات هنری انتخاب نمی‌كند و آن را سفارش می‌گیرد، صرفا به فكر ارائه آن در یك فرم قابل قبول است، پس هیچ گونه هم‌راستایی بین فرم و محتوا نمی‌تواند شكل بگیرد. در چنین شرایطی چگونه می‌توان توقع داشت كه هنر انقلابی، اثرگذار باشد؟

این مدیر سابق تئاتر و سینمای كشور در ادامه گفت: هنرمند انقلابی طبعا باید خود را موظف به شناخت از مخاطب كند. باید بتواند زبان ارتباط با مخاطب را پیدا كند. هنر بدون مخاطب، هرچند با مهارت و تخصص عجین باشد هیچ تأثیری نخواهد داشت. البته این بدان معنا نیست كه هنرمند اثرش را نازل كند و ارزش هنری را كنار بگذارد بلكه او باید هنر ارتباط با مخاطب را به‌كار بگیرد. البته این اشكال هنری كه در این سال‌ها رواج پیدا كرده، آنقدر سلیقه مخاطب را ساده‌پسند كرده كه ارتباط هنر متفكرانه و اندیشمندانه را با مخاطب بسیار سخت كرده است.

مسافرآستانه ادامه داد: هنر واقعی با سفارش خلق نمی‌شود. الهام به عنوان آب حیات هنر والا، با زر و زور و تزویر به سراغ هیچ هنرمندی نمی‌رود. این مرغی نیست كه بر هر شاخه‌ای آشیانه كند. هنرمند را فهمی باید و تفكری تابان. الهام از جهان محسوس و نامحسوس اندیشه‌ای نو را در دل هنرمندجوانه می‌زند و غنچه‌ای می‌پروراند و چون گل شكوفا می‌شود و از رایحه چنین گلی، جان شیفته مخاطب لبریز می‌گردد. خلاصه اگر هنرمند را حالی نباشد، اثرش همه قال است و در این فضای قیل و قال، هنر برآمده از حال را مجال بروز و ظهور نیست.

هفته هنر انقلاب اسلامی از 20 تا 27 فروردین‌ماه 1395 با معرفی چهره سال هنر انقلاب در حوزه هنری برگزار می‌شود.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار