المانیتور: گسترش تنش میان ایران و عربستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل

رای موافق عربستان به تمدید مسئولیت احمد شهید به تنش‌های این کشور با ایران دامن خواهد زد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وب‌سایت خبری المانیتور در گزارشی نوشت: انتخاب مجدد احمد شهید به عنوان گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل، تنش‌های موجود میان ایران و همسایگان جنوبی خود را وارد مرحله تازه‌ای کرده است.

وزارت امور خارجه ایران ضمن ابراز نارضایتی از رای موافق عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر به تمدید مسئولیت احمد شهید، در واکنش به این اقدام، بار دیگر رعایت نکردن حقوق اولیه زنان و فعالان سیاسی از سوی دولت عربستان را مورد انتقاد قرار داد.

محمدجواد لاریجانی – رئیس شورای حقوق بشر قوه قضاییه ایران – نیز در یک سخنرانی در ژنو با انتقاد تلویحی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، مشارکت دولت‌های ناقض حقوق بشر در تعیین سرنوشت شورای حقوق بشر سازمان ملل را نامربوط خواند.

با این حال، رای موافق عربستان، امارات متحده عربی و قطر به تمدید مسئولیت احمد شهید به گفته برخی از تحلیلگران این فرصت را برای ایران فراهم کرده است تا برای تلافی این اقدام، موارد نقض حقوق بشر در شبه جزیره عربستان و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس را مورد توجه این نهاد بین‌المللی قرار دهد. 

المانیتور در ادامه یادآور شد، رای عربستان در ادامه اختلافات تازه‌ای است که پس از کشته شدن صدها زائر ایرانی خانه خدا در مراسم حج سال گذشته دامنگیر روابط این دو کشور شد و حمله تعدادی از شهروندان ایرانی به سفارت عربستان در ایران در اعتراض به اعدام شیخ نمر النمر– روحانی شیعه مخالف دولت عربستان – آتش این اختلافات را شعله‌ور کرد.

در حال حاضر بسیاری از کارشناسان مسائل سیاسی، موافقت عربستان با ابقای احمد شهید را نیز در ادامه تنش‌های موجود میان این دو کشور ارزیابی می‌کنند.

احمد شهید که در 23 مارس (4 فروردین) با اختلاف تنها 5 رأی مجددا و برای پنجمین بار به این سمت انتخاب شد، به‌تازگی طی بیانیه‌ای از اقدامات مثبت دولت ایران برای حل مسائل مورد مناقشه خود با شورای حقوق بشر سازمان ملل خبر داد؛ اما در عین حال، بار دیگر ادعاهای قبلی خود درخصوص فراوانی مجازات اعدام در ایران و بازداشت شهروندان ایرانی به جرم تلاش برای ایفاد حقوق شهروندی خود را تکرار کرد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۲ ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
خوب اگر غیر از این بود جای تعجب داشت وقتی کشورهای فکسنی مثل عربستان قطر کویت بحرین برای بقای حکومت خود دست به هرجنایتی می زنند واصلا در این چند کشور تنها چیزی که به حساب نمی اید وجزء بشر حساب نمی شوند مردم این کشورها هستن وعربستان می شود همه کاره حقوق بشر سازمان ملل چه انتظاری دیگر بای داشت مگر مردم یمن جزء انسانهای دنیاهستند ویا مگر غزه جزء مردم جهان هستند وقتی هرچه آدم کش ودزد از طرف عربستان وآمریکا وارد سوریه می شوند وتمام مردم سوریه را قتا عام می کنند انتظاری دیگر باید داشت یک زمانی سازمان حقوق بشر یک چیزی گفته بود آن هم هشتاد سال پیش که تازه تاسیس شده بود وامریکا عربستان دیگر کشور های غربی مردمشان در ان زمان می خواستن ادای ادمها را دربیاورند نه الان که هیچ یک از انها اصلا نمی فهمند انسان وانسانیت وانسان بودن یعنی چی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۹ ۲۱ فروردين ۱۳۹۵
داستان « احمد شفیق » مانند دستگاه اعصاب سنج است که در بعضی از پارکهای بازی نصب شده است.
یک حلقه را باید از سیمی مارپیچ و طولانی عبور داد و در مسیر با سیم تماسی نداشته باشد با هر تماسی دستگاه آلارم خواهد داد.

کارهای احمد شفیق و حامیان بیمقدارش با اعصاب ایرانیان ، دقیقا همین کار را میکند.

بهترین گزینه در مقابل احمد شفیق ، همین جناب محمد جواد لاریجانی خونسرد است.

امیدوارم جناب لاریجانی در پایان کار ، احمد شفیق را به خانه اصلیش ، یعنی آسایشگاه روانی ، روانه فرماید . !!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۲۱ فروردين ۱۳۹۵
این مردیکه بیشتر بهش احمد دروغ میاد تا احمد شهید.
-
ناشناس
۱۰:۰۵ ۲۱ فروردين ۱۳۹۵
تنها را چاره برای رهایی از شر اعراب پست ، موشکباران این شبه جزیره می باشد
آخرین اخبار