شهرکرد؛

تولید ۱۵ هزار تن گز در بلداجی

برای ایام عید نوروز امسال، ۱۵ هزار تن انواع گز در بلداجی، پایتخت گز ایران، تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی شد.

تولید 15 هزار تن گز در بلداجیبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان چهارمحال و بختیاری، از تولید ۱۵ هزار تن گز در بلداجی، پایتخت گز ایران در آستانه عید نوروز امسال خبر داد.

سید نعیم امامی افزود: این مقدار گز تولید شده شامل انواع سکه‌ای، لقمه‌ای، شکلاتی، رژیمی، زعفرانی و آردی بود که روانه بازارهای داخلی و خارجی شد.

وی اضافه کرد: هم اکنون، گز بلداجی به کشورهای آسیای میانه و حاشیه خلیج فارس، و به صورت چمدانی به اروپا و آمریکا هم صادر می‌شود.

امامی گفت: گز بلداجی به دلیل کیفیت بالا و مرغوبیت، بهترین نوع گز ایران است که با کسب نشان ستاره طلائی ژنو، به رقیب شیرینی و شکلات‌های سوئیسی در منطقه تبدیل شده است.

وی، با اشاره به فعالیت ۱۰۰ کارگاه بزرگ تولید گز در شهر بلداجی، یادآور شد: این تعداد کارگاه، زمینه اشتغال افزون بر شش هزار نفر را فراهم کرده است.

به گفته امامی؛ گز یکی از شیرینی‌های معروف و پرطرفدار محلی است که از ترکیب انگبین گیاهی، عسل، شکر، سفیده تخم‌مرغ و مغز پسته یا بادام تولید می‌شود و دارای سهم ۱۰ درصدی از صادرات نیم میلیارد دلاری صنعت شیرینی و شکلات کشور است.

شهر بلداجی با ۱۹۸۵۰ نفر جمعیت، از توابع شهرستان بروجن در چهارمحال و بختیاری است که در فاصله ۲۵ کیلومتری شهر بروجن و ۶۵ كیلومتری شهر شهرکرد مركز این استان قرار دارد و مركز تولید شیرینی گز در کشور و یا به اصطلاح «پایتخت گز ایران» محسوب می شود و کمتر مسافر و گردشگری است که از سوغات «گز» این شهر، چشم پوشی کند.

بقعه متبرکه امامزاده حمزه ابن علی (ع) هم در ۵ کیلومتری غرب شهر بلداجی واقع شده است.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.