قم؛

دلیل تعطیلی نمازجمعه قم در مصلای قدس چه بود؟

مسئول نهاد نماز جمعه استان قم با اشاره به جریان ادعای مالکیت بخشی از زمین مصلای قدس از سوی یک خانم، گفت: اصلا چنین خانمی وجود ندارد و پس از بررسی ها مشاهده کردیم که دست هایی پشت صحنه بوده و نقشه استعماری است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛حجت الاسلام محمدباقر ولدان  در نشستی خبری با أصحاب رسانه استان قم ضمن تبریک سال نو و بهار فاطمی، اظهار داشت: امروز شاهد پدیده ای مبارک در عرصه فرهنگی و مذهبی در شهر مقدس قم هستیم که آن بهره برداری و بازگشایی از فضای معنوی مصلای قدس می باشد.

وی ابراز داشت: مصلای قدس قم زبانزد خاص و عام است و همواره مردم قم و ایران، این شهر مقدس را با حرم حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران و با گنبد نقره ای مصلای قدس می شناسند و ان شاءالله آیین بازگشایی این مصلی پس از 9 سال تعطیلی به علت پروژه مقاوم سازی، جمعه، بیستم فروردین ماه سال جاری انجام خواهد شد.

*تاریخچه نماز جمعه قم

مسئول نهاد نماز جمعه قم به تاریخچه مصلای قدس قم اشاره کرد و گفت:  نمازحجت الاسلام محمد باقر  ولدان _مسئول نهاد  نماز جمعه استان قم جمعه قم با فراز و نشیب های زیادی روبرو بوده و مستنداتی از دوران صفویه وجود دارد که نمازجمعه قم از سوی مرحوم میرزای قمی انجام می شده و در طول تاریخ علمای بزرگی این نماز را ادامه داده و در دوران معاصر نیز مرحوم آیت الله اراکی ابتدا در منزل خود و سپس از مسجد امام حسن عسکری(ع) و پس از انقلاب در صحن اتابکی حرم برگزار می شده است.

حجت الاسلام ولدان ادامه داد: پس از حرم مطهر، نمازجمعه مدتی به دبیرستان امام صادق (ع) منتقل و از سال 1366 به مصلای قدس قم منتقل شده است.

وی خاطرنشان ساخت: 19 سال نماز جمعه قم در مصلای قدس قم برگزار و کاربری های دیگری برای آن بوده است.

*دلیل تعطیلی اقامه نماز جمعه در مصلای قدس قم چه بود؟

مسئول نهاد نماز جمعه استان قم تصریح کرد: از سال 1386 کارشناسان استانداری قم اعلام کردند که وضعیت فنی مصلا مناسب نیست و با توجه به اینکه نزدیک خط زلزله قرار داشت، ایمنی آن تحت شعاع قرار گرفت و مقرر شد که عملیات مقاوم سازی انجام شود.

حجت الاسلام ولدان بیان داشت: در ابتدا قرار بود در طول یک سال این مقاوم سازی انجام شود؛ اما به دلیل مشکلات مالی و حوادث غیرمترقبه ای که پیش آمد، سبب شد 9 سال به طول بیانجامد.

وی اظهار داشت: در کنار مقاوم سازی مصلا، 71 منزل نیز با رضایت کامل صاحبان در اطراف آن خریداری و تملک شد تا حیاط مصلا گسترش پیدا کند.

*پاسخ به شبهات پیرامون مصلای قدس قم

مسئول نهاد نمازجمعه استان قم با اشاره به برخی شبهات موجود پیرامون مصلای قم ابراز داشت: گاهی شبهه می شود که این همه زمین از کجا آمده است که در اینجا باید از آیت الله شرعی به نیکی یاد کرد که این زمین را تهیه و در اختیار مصلای قم قرار داد.

حجت الاسلام ولدان با اشاره به اینکه امروز مصلای قدس قم نزدیک به 25 هزار متر فضا دارد، خاطرنشان ساخت: بخشی از این زمین ها متعلق به مرحوم حاج حسین بکائی بوده که از سوی وراث به مصلا تقدیم شده و مستندات آن وجود دارد.

*جریان ادعای مالکیت بخشی از زمین مصلا از سوی یک خانم چیست؟

وی با اشاره به جریان ادعای مالکیت بخشی از زمین مصلای قدس از سوی یک خانم، تصریح کرد: اصلا چنین خانمی وجود ندارد و پس از بررسی ها مشاهده کردیم که دست هایی پشت صحنه بوده و نقشه استعماری است.

مسئول نهاد نمازجمعه استان قم ادامه داد: بارها اعلام کردیم که اگر کسی سندی مبنی بر مالکیت حتی یک وجب از زمین مصلای قدس ارائه دهد، ما مژدگانی و جایزه خوبی برای او در نظر می گیریم و متأسفانه برای برخی از مصلاهای دیگر کشور نیز همین شبهه و شایعه وجود دارد؛ چراکه نمازجمعه عبادتگاه سیاسی و اجتماعی است و دشمن از این وحدت کلمه و تجمع هفتگی هراسان است و بهترین کار، زیرسوال بردن شرعیت زمین آن می باشد.

حجت الاسلام ولدان با اشاره به اینکه امروز در آستانه بازگشایی مجدد مصلای قدس قم هستیم، اظهار داشت: سال گذشته، سال همدلی و همزبانی بود و مردم و مسئولین پای کار آمده و به فرمایش رهبر معظم انقلاب جامه عمل پوشانده و مصلای قدس را راه اندازی کردند و امسال نیز سال اقدام و عمل است و ستاد برگزاری نمازجمعه با حضور 35 دستگاه جلسات گوناگونی را تا به امروز برگزار کرده تا بتواند بهترین برنامه ها را برای مردم داشته باشد.

وی افزود: همچنین ستاد مردمی نیز برای نمازجمعه قم تشکیل شده که متشکل از 200 عضو برادر و 200 عضو خواهر است که مسئولیت انتظامات را بر عهده دارند.

وی ابراز داشت: جمعه این هفته آیین بازگشایی مصلای قدس از ساعت 12 ظهر با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین تقوی، رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه آغاز و خطبه این هفته را حجت الاسلام والمسلمین سعیدی ایراد خواهد کرد.

مسئول نهاد نمازجمعه استان قم خاطرنشان ساخت: به غیر از برگزاری نماز جمعه در مصلای قدس قم، 30 کاربرد دیگر نیز برای این مصلا در نظر گرفته شده که در طول هفته و ایام سال انجام خواهد شد.

حجت الاسلام ولدان تصریح کرد: از همین مکان اعلام آمادگی می کنیم که در خدمت دستگاه های مختلف و هیئات مذهبی هستیم تا بتوانند برنامه های خود را در این مکان مقدس برگزار نمایند؛ چراکه این مصلی را قرارگاه فرهنگی ولایت دانسته و این آمادگی را داریم که با همت مسئولان نگاهی قرارگاهی را در آن ایجاد و برنامه های آن را برگزار نماییم.

وی بیان داشت: قریب به 10 میلیارد تومان هزینه مقاوم سازی و تملک های منازل اطراف مصلای قدس قم شده است.

مسئول نهاد نمازجمعه استان قم در پاسخ به این سؤال که نماز جمعه قم، چند امام جمعه دارد؟ اظهار داشت: شهر مقدس قم دارای 5 امام جمعه بزرگوار، آیات امینی، استادی و حسینی بوشهری و حجج اسلام والمسلمین سعیدی و اعرافی می باشد که مستقیما از سوی رهبر معظم انقلاب منصوب شده اند.

*چرا آیات امینی و استادی در قم ایراد خطبه جمعه نمی کنند؟

حجت الاسلام ولدان ابراز داشت: آیات امینی و استادی به دلیل کسالت جسمانی و کهولت سن توان ایراد خطبه نماز جمعه را نداشته و حتی آیت الله استادی سخنرانی تریبونی نیز ندارند؛ چراکه با زانو درد مواجه بوده و نمی توانند سرپا بایستند.

*امام جمعه اول قم کیست؟

وی خاطرنشان ساخت: قم امام جمعه اول ندارد و سه بزرگواری که در حال حاضر نماز جمعه قم را اقامه می کنند، به صورت ترتیبی ایراد خطبه می کنند؛ مگر اینکه عزیزی در سفر باشد و بزرگوار دیگر جایگزین او شود.

مسئول نهاد نمازجمعه استان قم در پایان گفت: انتقال نمازجمعه به مصلای قدس به این معنا نیست که تمام نمازها در آن برگزار شود؛ بلکه احتمال دارد به دلائل گوناگون در حرم مطهر نیز اقامه گردد.

برچسب ها: قم ، مصلی قم ، تاریخچه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.