یزد؛

منطقه حفاظت شده مهریز وشناسايي 551 گونه جانوری و گياهي

551 گونه جانوری و گياهي در منطقه حفاظت شده مهريز شناسايي شدند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ رييس اداره محيط زيست مهريز از شناسايي 551 نوع گونه جانوري و گياهي در منطقه حفاظت شده كالمند ، بهادران اين شهرستان خبر داد .

مهدي تيموری گفت: از اين تعداد 70 گونه پرنده ، 20 گونه پرستاندار ، 16 گونه خزنده و 450 گونه بقيه نيز گياهي هستند.

وي ادامه داد: بيشترين جمعيت آهو ، كل ، بز و گورخر ايراني به همراه بالاترين تنوع گونه هاي گربه سانان استان در منطقه شكار ممنوع ( حفاظت شده ) اين شهرستان قرار دارد .
رييس اداره محيط زيست مهريز افزود: پيشتازی مهريز در راهكارهاي مديريتي نو بطوريكه بالاترين زيستگاه هاي معرفي شده و در دستور كار شورايعالي حفاظت محيط زيست براي ايجاد قرق هاي خصوصي در كشور از آن اين شهرستان است .

تيموري گفت: در منطقه حفاظت شده مهريز هم اكنون طرح تكثير و پرورش گونه ارزشمند گور خر ايرانی به عنوان مركز ملي تحقيقات مشغول فعاليت است .

وي ادامه داد: طيبعت گردي ( اكو توريسم ) در شهرستان مهريز بخاطر داشتن مناطق مناسب بخصوص منطقه حفاظت شده كالمند ، بهادران يك فرصت منحصر به فرد است .

منطقه كالمند بهادران مهريز يزد در سال 1355 به دليل تخم گذاری پرنده با ارزش و كمياب هوبره و همچنين برخورداري از وضعيت اكولوژيكی مناسب جهت ادامه حيات گونه هاي ارزشمند جانوري و گياهي مختلف از جمله آهو و زاغ بور به عنوان منطقه شكار ممنوع و از اول خرداد ماه سال 1370 با تصويب شوراي عالي محيط زيست بصورت رسمي در زمره مناطق چهار گانه تحت مديريت سازمان حفاظت محيط زيست قرار گرفته و به عنوان حفاظت شده اعلام گرديد.

اين منطقه در حد فاصل 54 درجه و 20 دقيقه تا 55 درجه و 15 دقيقه طول جفرافيايی و 31 درجه و 5 دقيقه تا 31 درجه و 35 دقيقه عرض جفرافيايي واقع شده است و در 20 كيلومتري شهرستان مهريز و 50 كيلومتري مركز استان و بهادران در 85 كيلومتري بزد قرار گرفته است.
وسعت اين منطقه حدود 250 هزار هكتار برآورد شده كه بيش از نيمي از مساحت آن را نقاط دشتي و مابقي را ارتفاعات صعب العبور، كوهپايه ها و تپه ماهور ها تشكيل داده است.

بلندترين نقطه منطقه مزبور در كوه مدوار با ارتفاع 3290 متر و پست ترين نقطه آن در كفه مهدی آباد 1400متر از سطح دريا ارتفاع دارد. ميزان بارندگي در نقاط مختلف اين مظقه متفاوت بوده و از حداقل 50 تا حداكثر 150 ميلي متر در سال متغير مي باشد.

منابع آبي موجود در منطقه حفاظت شده كالمند بهادران به دليل وسعت زياد و كويری بودن آن جوابگوی نياز حيات وحش منطقه نبوده است .

سنگ آب های موجود در منطقه كه در اثر انحلال آهكي به طور طبيعي تشكيل شده اند، از نظر ذخيره و ظرفيت نگهداري آب متفاوت و ميزان آب آنها تحت تاثير نزولات جوی بوده و در سال هاي اخير كمبود بارشهاي جوي موجب گرديده تا ذخيره آبي چشمه ها و سنگ آب هاي منطقه بسيار كم شود.
شهرستان مهريز با 50 هزار نفر جمعيت در 30 كيلومتري شهر يزد قرار دارد .
انتهاتی پیام/ی


انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار