ورود 200 پناهجو از یونان به ترکیه/ ترکیه کشوری ناامن برای مهاجران

با اجرای طرح جدید توزیع مهاجران، نخستین گروه از پناهجویان یونانی به ترکیه بازگردانده شدند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی ان ان؛ با اجرای طرح جدید توزیع پناهجویان غیرقانونی در اروپا، سه قایق حامل 202 پناهجو از جزایر "لسبوس" و "خیوس" یونان به ترکیه اعزام شدند.

پلیس ترکیه با ایجاد محوطه‌ای پوشیده از تجمع عکاسان و خبرنگاران برای مشاهده سرنشینان این قایق‌ها جلوگیری کرد. 

مسئولان یونانی اظهار کردند دو قایق لسبوس شامل 136 مهاجر از کشورهای آسیای جنوبی و پاکستان است؛ اما دو پناهجوی سوری نیز به صورت داوطلبانه در میان آن‌ها هستند. قایق جزیره خیوس نیز حامل 66 مهاجر از جمله 44 شهروند افغانی است.

بر اساس اظهارات مسئولان یونانی، این مهاجران برای پناهجویی اقدامی نکرده بودند. یک مسئول ترکیه ای اظهار کرده این کشور حاضر شده تا حداکثر 500 مهاجر را در هر روز بپذیرد.

این اقدامات بر اساس قانون جدید اتحادیه اروپا صورت گرفته است. بر اساس این توافقنامه افرادی که از تاریخ 20 مارس 2016 به صورت غیرقانونی وارد یونان شوند به ترکیه بازگردانده خواهند شد.

به ازای هر پناهجوی سوری که از اروپا به ترکیه بازگردانده می شود، یک پناهجو از ترکیه به اروپا فرستاده می‌شود، هرچند که تاکنون تعداد پناهجویان اعزامی به اروپا با سقف 72 هزار نفری تعیین شده است.

این توافق پس از بحران مهاجران سال 2015 اروپا تایید شد. بحرانی که باعث شد تا این قاره در سال 2015 با ورود 1 میلیون پناهجو مواجه شود. در حال حاضر 2.7 میلیون نفر پناهجو نیز در ترکیه به سر می‌برند.

هنوز مشخص نیست که آیا این طرح جدید می تواند از ورود بیش از اندازه مهاجران به آفریقا جلوگیری کند، ممکن است در مراحل بعدی این طرح، پناهجویان به کشورهایی همانند ایتالیا اعزام شوند.

در همین حال سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانیه ای، این طرح را محکوم کرد و اظهار کرد ترکیه کشوری ناامن برای پناهجویان است.

این سازمان اظهار کرده است ترکیه در ماه های اخیر بسیاری از پناهجویان سوری را به اجبار از کشور اخراج کرده است. در همین حال وزارت خارجه ترکیه پاسخ داده است این گزارش نادرست بوده و این کشور هیچ یک از پناهجویان را اخراج نکرده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار