۱۶۰ هزار تومان برای یک تست ازدواج در مراکز مشاوره !

مشاوره های روانشناسی به سرعت در حال فراگیری در جامعه است. تا به مشکلی بر می خوری، دوست و آشنا می گوید به مشاور مراجع کن. فرقی هم نمی کند که مشکل شما تحصیلی باشد، ازدواج باشد، افسرده شده باشید یا از از کار اخراج شده اید.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در ۱۰ سال گذشته جو مراجعه به دفاتر۱۶۰ هزار تومان برای یک تست ازدواج در مراکز مشاوره !
 مشاوره داغ داغ شده است. مشاوره هایی که در بسیاری از موراد می توانند شما را در مسیر زندگی کمک کنند. اما گاهی به دفاتری مراجعه می کنید که تعرفه های بالا و خارج از عرفی از شما می گیرند. سلامت آنلاین، زیر و بم سیستم مشاوره کشور را در گفتگو با مهدی میرمحمدصادقی، معاون مشاوره و امور روانشناختی مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور در آورده است. از نحوه شکایت، آموزش پیش از ازدواج، دفاتر مشاوره دانشگاهی و هر چیزی که به ذهن می رسد در این گفتگو آمده است. گفتگوی سلامت آنلاین با این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی و مسئول مستقیم و مسئول مستقیم مشاوره روانشناسی در سازمان بهزیستی را بخوانید.

نحوه ارائه مجوز به دفاتر مشاوره روانشناسی در کشور چگونه است؟

اگر فردی بخواهد مجوز مطب بگیرد باید به سازمان نظام روانشناختی مراجعه کند. اما این به معنی آن نیست که سازمان بهزیستی در این روند دخیل نباشد. اما باید گفت عمده مجوزها از سوی نظام روانشناسی صادر می شود. البته این را هم باید گفت که مراکز مشاوره باید مجوز تاسیس خود را از سازمان بهزیستی دریافت کنند.

چه تعداد مرکز مشاوره در سطح کشور وجود دارد؟

۱۶۰۰ مرکز مشاوره در کل کشور وجود دارد که مجوز آنها را سازمان بهزیستی صادر کرده است.

آیا بین مراکز مشاوره و روانشناسی تفاوتی وجود دارد؟

بله. این تفاوت به طور کامل وجود دارد. حتی بین مراکز مشاوره هم تفاوت هایی هست. یک سری از مراکز مشاوره، عمومی هستند که با کلینیک های پزشکی عمومی شباهت دارند و دسته دیگر، مراکز تخصصی هستند. ما در مراکز تخصصی، مجوز مشاوره های تخصصی تحصیلی، ازدواج و خانواده، روان درمانی، کودک و نوجوان، موضوعات جنسی، صنعتی و روانی و ... صادر می کنیم.

در بحث مشاوره تلفنی چه امکاناتی برای مردم فراهم شده است؟

مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ تحت نظر خود سازمان بهزیستی در مراکز استان ها اداره می شود. در این مراکز، مشاوران حقوق خود را از سازمان بهزیستی دریافت می کنند. اما در مورد مشاوره های خصوصی تلفنی، مبلغ مشاوره روی قبض تلفن می آید. وقتی هزینه روی قبض تلفن می آید، ۳۰ درصد آن مبلغ را مخابرات و ۷۰ درصد را مرکز مشاوره دریافت می کند. ضمن اینکه اگر مرکز مشاوره روانشناسی از بهزیستی مجوز اولیه خود را ردیافت کرده باشد، برای مشاوره تلفنی باید دوباره مجوز بگیرد. تعرفه این تماس ها بسیار پایین است و به همین دلیل، روانشناسان و مشاوران خواستار افزایش تعرفه ها هستند. به همین خاطر، سازمان نظام روانشناسی پیگیر افزایش مبلغ تعرفه هاست.

آیا بررسی و تحقیقی در مورد رضایت مندی مردم از مشاوره های تلفنی انجام شده است؟

در پیمایش هایی که تاکنون انجام شده، سامانه ۱۴۸۰ توانسته رضایت مندی مردم را جلب کند. اما نکته اینجاست که تعداد مراکز دولتی مشاوره کمتر از مراکز خصوصی است و چون در خود سازمان مستقر هستند، کنترل و نظارت بر آنها ساده تر است.

در بررسی صلاحیت ها چه مواردی را در نظر می گیرید؟

درجه علمی، موضوع پایان نامه، گزینش علمی، تجربه و سوپرویژن لحاظ می شود.

در صوررتی که مشاوره شونده از مشاور شکایت داشته باشد، شکایت او چگونه رسیدگی می شود؟

اگر فرد از فرد شکایت داشته باشد، می تواند به سازمان نظام روانشناسی مراجعه کند. اما اگر این شکایت از مرکز مشاوره صورت بگیرد، مرجع رسیدگی، سازمان بهزیستی است. در مورد مشاوره های تلفنی هم می توان به بخش «صدای مشاور» سازمان بهزیستی مراجعه کرد.

برخورد سازمان بهزیستی و سازمان نظام روانشناسی با مراکز متخلف چگونه است؟

اگر به هر کدام از این دو نهاد نظارتی شکایتی برسد، ابطال یا تعلیق مجوز مرکز در کمین آن مرکز مشاوره است.

آیا نباید تعرفه مشاوره در شهرستان ها فرق داشته باشد؟

تعرفه مشاوره در شهرستان های مختلف به صورت منطقی باید متفاوت باشد. روانشناسی که در تهران مطبی را کرایه می کند، مبلغ بسیار بیشتری را نسبت به یک شهرستان با جمعیت و وسعت کم پرداخت می کند. به همین دلیل درخواست تغییر استان به استان تعرفه ها را در برنامه داریم. حتی باید در استان تهران نیز، تفاوت هزینه مشاوران را در شهرهای مختلف لحاظ کرد.

می دانیم بسیاری از مردم توان پرداخت هزینه های بالای مشاوره را ندارند. مخصوصا در مورد مراکز و مطب های خصوصی مشاوره که برای طبقات درآمدی متوسط و ضعیف جامعه، هزینه هنگفتی را به سبد هزینه خانوار تحمیل می کند. آیا شما برای حل این معضل اقدامی کرده اید؟

سازمان بهزیستی برای بسیاری از افرادی که هزینه های مشاوره را ندارند، یارانه پرداخت می کند. بر همین اساس، سازمان بهزیستی در سال ۹۴ مبلغ سه میلیارد تومان یارانه مشاوره پرداخت کرده است.

مرجع شناسایی کسانی که شایسته دریافت این یارانه هستند، کیست؟

این مددکاران و خود مشاوران هستند که این موضوع را تشخیص می دهند.

به نظر شما این مسئله خیلی سلیقه ای نیست؟

ما در حال بررسی راه های بهتر شناسایی این افراد هستیم. روند فعلی چنین است که افراد به سازمان بهزیستی مراجعه می کنند، در صورت مسلم شدن نیاز افراد به این مبلغ، «یاری برگ» دریافت و به مراکز خصوصی مراجعه می کنند. به این ترتیب یا بخش و یا حتی کل مبلغ از سوی سازمان بهزیستی پرداخت می شود. سازمان بهزیستی و مراکز مشاوره روانشناسی، طبق ماده ۲۶ تنظیم بخشی مقررات دولت، موظف به ارائه خدمات مشاوره به جامعه هستند.

آیا بهتر نیست این یارانه به افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی پرداخت شود که مسلما نیاز به حمایت ها و پوشش های خیریه و دولتی هستند؟

بخشی از مبلغ سه میلیارد تومان به مددجویان این دو نهاد حمایتی پرداخت شده است. اما قاعدتا نمی توان توقع داشت که سازمان بهزیستی به افراد تحت پوشش این دو نهاد، یارانه مشاوره پرداخت کند. چون به این ترتیب هزینه بسیار گزافی باید پرداخت شود. لازم نیست، فرد حتما تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی باشد. بیشتر این مبلغ یارانه به مشاوره های تخصصی ازدواج و طلاق که مشاوره های استراتژیک هستند پرداخت می شود. اگر بخواهیم به همه افراد و در همه تخصص ها یارانه داده شود، باید بیمه ها به میدان بیایند.

آیا در زمینه افزایش تعرفه ها اقدامی صورت گرفته است؟

از طریق وزارت رفاه و سازمان نظام روانشناسی در حال پیگیری هستیم. اما صنعت بیمه هنوز مصمم نیست که به یاری ما بیاید. اما باید مجلس وارد شود و کمک کند.

آیا این افزایش تعرفه اجرایی خواهد شد؟

افزایش تعرفه ها به سال ۹۵ خواهد رسید.

شما در زمینه تست های ازدواج، نظارت دارید؟ آیا می دانید که در بعضی از مطب ها و مراکز روانشناسی و مشاوره، تست هایی با مبلغ ۱۶۰ هزار تومان گرفته می شود؟

Testing تعرفه خاص خودش را دارد که این مبلغی که شما می گویید قطعا خارج از تعرفه هاست. البته در هر مشاوره ازدواج، نیازی به تست نیست. در ضمن همکاری با پژوهشکده خانواده دانشگاه شهید بهشتی در حال رایزنی هستیم تا به استاندارد لازم برای Testing ازدواج برسیم. چون در بیشتر  موارد، تاکید در مشاوره ازدواج، روی مصاحبه است. اما گاهی هم نیاز به تست وجود دارد.

در همین مشاوره های ازدواج وقتی حمایتی از سوی دولت نمی شود و تعداد جلسات مشاوره زیاد می شود، جوانان چطور می توانند این هزینه ها را پرداخت کنند؟

قطعا باید کمک هایی صورت بگیرد. چون روانشناس با یک جلسه نمی تواند تشخیص بدهد که یک ازدواج، درست و صحیح هست یا خیر. این گونه مشاوره ها نیاز به حداقل ۴ جلسه حضوری دارد. اما قرار هم نیست که همه جوانان برای مشاوره ازدواج به مشاور مراجعه کنند. وقتی خود عروس و داماد در ازدواج خود اشکالی نمی بینند، خانواده ها هم موافق هستند، دیگر نیازی به مشاوره وجود ندارد.

اما همه افراد جامعه نیاز به آگاهی از مشاوره های ازدواج دارند؛ اینطور نیست؟

درست است. به همین خاطر ما پروژه آموزش پیش از ازدواج را مطرح کرده ایم. ۱۳ سال است که سازمان بهزیستی این مشاوره ها را به خانواده ها و جوانان ارائه می کند. در همین سال ۹۴ تعداد ۱۵۰ هزار نفر از این آموزش ها استفاده کردند.

علاوه بر مراکز آموزش مشاوره خانواده ها، برخی از دانشگاه ها نیز دفاتر مشاوره تاسیس کرده اند و به دانشجویان مشاوره ازدواج تحصیلی و ازدواج می دهند که بعضا مشاهده می کنیم که فرد مشاور در آن مراکز، درس مشاوره نخوانده و به صورت حرفه ای مشاور نیست. آیا این مراکز با سازمان بهزیستی تعامل دارند؟

همانطور که گفتید مشاوره یک تخصص است. اما بعضی از ریش سفیدان خانواده ها و محله ها هم به مشاوره می پردازند. اما این کار آنها در واقع مشورت دادن است تا مشاوره. در مورد دانشگاه ها باید تاکید کرد که بعضی از دانشگاه ها برای تاسیس این دفاتر ازسازمان بهزیستی مجوز گرفته اند. اما ما همه این دفاتر را تایید نمی کنیم.

در پایان یک نکته حساس باقی می ماند. آیا در بحث افشای اطلاعات افراد و مراجعان، فرایندی برای عدم افشا و حتی شکایت از مشاوران نسبت به این افشای اطلاعات خصوصی افراد وجود دارد و تعریف شده است؟

مشاوران نیز مانند پزشکان، در بسیاری از موارد محرم اسرار مراجعان هستند. اما نکته این جاست که اگر فرد قصد خودکشی داشته باشد، یا بخواهد فردی را به قتل برساند، مشاور نمی تواند دست روی دست بگذارد و باید به خانواده او و مراجع ذی صلاح اطلاع دهد. اما اگر افشای اطلاعات خصوصی هیچ توجیهی نداشته باشد، فرد مراجع و آسیب دیده می تواند به سازمان بهزیستی و سازمان نظام روانشناسی شکایت کرده تا پرونده رسیدگی شود.

منبع:سلامت آنلاین
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار