وزارت مبارزه با موادمخدر:

برنامه‌های وسیعی برای محو مواد مخدر داریم

وزارت مبارزه با موادمخدر ميگويد با آنكه ناامنی و كمبود بودجه، عمده ترين مشكلات آن وزارت بوده؛ اما برای محو موادمخدر در سال جاری پلان های وسيع روی دست دارد.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، سلامت عظیمی وزیر مبارزه علیه مواد مخدر كه دیروز در اولین برنامه تشریح كاركردهای سال گذشته و پلان كاری ١٣٩٥ وزارتها، صحبت میكرد، بدون ارایه جزییات گفت كه عملی نشدن تعهدات و نبود ظرفیت در برخی وزارت ها سبب شده است كه برنامه ها به موقع تطبیق نشود.

او  افزود با آن كه این وزرات دستاوردهای زیادی در سال گذشته داشته؛ اما پایین بودن ساختار تشكیلاتی این وزارت در ولایات و طولانی بودن پروسیجر اسناد تقنینی نیز از جمله چالشها در برابر تطبیق برنامه های شان بوده است.

وی گفت كه این وزارت از مجموع فعالیتهای پلان شده، موفق به تطبیق ٩٠ درصدی این برنامه ها در سال ١٣٩٤ شده است.

او افزود كه دستاوردهای عمدۀ این وزرات در سال گذشته، تدوین و طی مراحل تعدیل قانون مبارزه علیه مواد مخدر، تهیه پلان ملی عمل مبارزه با موادمخدر، ساخت استراتیژی ارتباطات، كاهش ١٩ درصدی كشت كوكنار، كاهش ٤٨درصدی تولید موادمخدر، ایجاد كمپلكس ١٥٠٠ بستری به منظور تداوی معتادین موادمخدر در كابل و  تداوی ٣٩ هزار معتاد در ١٠٨ مركز در سطح كشور میباشد.

عظیمی افزود كه وزارت مبارزه با مواد مخدر، برنامه های وسیعی را در امر مبارزه با مخدر روی دست دارد تا جلو قاچاق، كشت و ترافیك این مواد گرفته شود.

موصوف گفت كه تطبیق دور دوم برنامه زون غذا (Food Zone) در كندهار، نظارت از پروژه های زراعتی، تطبیق برنامه معیشت بدیل در شماری از ولایات، راه اندازی كمپاین های جلوگیری از كشت كوكنار، تدویر وركشاپها برای والیان، تدویر كنفرانس ملی مبارزه با مواد مخدر، تدویر كنگره جوانان، تدویر كنفرانس با حضور اعضای شورای علما و تجلیل از روز ملی مبارزه با مواد مخدر، از جمله برنامه های مهم این وزارت در سال روان خواهد بود.

او گفت تلاش صورت میگیرد كه در صورت منظوری، یك هفته را به نام "هفتۀ مبارزه با مواد مخدر" نامگذاری نمایند.

وی افزود كه در سال ١٣٩٥ از طریق كمپاینهای مختلف و نشر اعلانات متنوع از طریق رسانه ها، به مردم از كشت و اضرار موادمخدر آگاهی داده میشود.

به گفته او، مبارزه علیه مواد مخدر، تنها مربوط به وزارت مبارزه با مواد مخدر و وزارتهای سكتوری نمیباشد و باید مردم در این پروسه مهم سهیم شوند.

بیشترین مواد مخدر دنیا، در افغانستان تولید می‌شود و در حال حاضر، بیش از ٣.٥ میلیون تن به انواع موادمخدر در كشور معتاد می‌باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار