روند پژوهش‌های ادبی در کشور ما کند است

روند پژوهش ادبی به دلایلی چون بی‌رغبتی ناشران خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها در کشور ما کند است.

احمد شاکری، نویسنده، منتقد و چهره سال داستان‌نویسی جشنواره «رسول‌ آفتاب» در سال 1394 در خصوص وضعیت پژوهش ادبی در سالی که گذشت، به خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: همانطور که مستحضر هستید ادبیات داستانی از چند بخش مهم بهره می‌برد و پژوهش ادبی یکی از این بخش‌هاست.
 
وی افزود: ما در سال گذشته شاهد انتشار آثار متعدد قابل توجهی در حوزه پژوهش ادبی بودیم و به نظر می‌رسد در این حوزه روند کمی و کیفی قابل توجهی داشتیم و شاید یکی از دلایل آن این باشد که برخی از آثار در سال‌های گذشته آماده انتشار بودند و با کمی تاخیر در سال 1394 منتشر شده‌اند. 

اما در مجموع روند پژوهش ادبی در کشور ما کند است و عموما ناشران خصوصی به دلیل آگاهی از این امر که آثار پژوهش ادبی مخاطبان خاص خود را دارند، تمایل چندانی به سرمایه‌گذاری در این حوزه ندارند. 

این نویسنده اظهار داشت: از دلایل دیگر کند بودن روند پژوهش ادبی در کشورمان می‌توان به این امر اشاره کرد که عموما نقدهای ما نقدهای شفاهی است و مکتوب نیست؛ یعنی اکثر آثار پژوهشی و نقادانه مکتوب نیستند. 

شاکری ادامه داد: به نظر فضای کشور قدرت پذیرش نقدهای جدی را ندارد و عموما کسانی که آثارشان نقد می‌شود، نقد را پس می‌زنند و این هم یکی دیگر از دلایل کند بودن روند پژوهش ادبی به حساب می‌آید. 

وی تصریح کرد: یکی دیگر از دلایل کندی روند پژوهش ادبی این است که نقدهای ما نگاه کاربردی و جدی به ادبیات کشور ندارد و آثاری نقد می‌شوند که مخاطب چندانی ندارند. 

این منتقد افزود: هم‌اکنون رویکردهای انتقادی رویکردهایی هستند که دغدغه‌های انقلاب را بر نمی‌تابند و هدف و غایت کارکرد ادبی در آنها دیده نمی‌شود یا جدی گرفته نمی‌شود. 

شاکری گفت: از دلایل دیگر کندی پژوهش‌های ادبی در کشورمان می‌توان به این امر اشاره کرد که نهادها، دانشگاه‌ها و سازمان‌ها سرمایه‌گذاری لازم را در این حوزه نمی‌کنند و حتی دانشگاه‌ها که رسالت پژوهش و تقویت آن را دارند هم در این زمینه راکد هستند. لذا کم رونق بودن پژوهش آسیب رسان است. 

وی ادامه داد: نتیجه کند بودن روند پژوهش ادبی در کشور مستقیما به رویکرد ادبیات بر می‌گردد و آنچه در کمبود نقد رشد می‌کند، ادبیات عامه‌پسند است. 

چهره سال داستان نویسی جشنواره «رسول آفتاب» اظهار داشت: از نتایج دیگر کندی روند پژوهش‌های ادبی می‌توان به جابجایی ارزش‌ها و ضدارزش‌ها اشاره کرد.
 
شاکری در قسمت پایانی سخنان خود در قالب یک عیدانه ادبی گفت: چند کتاب در حوزه ادبیات دینی منتشر شده‌اند که به نظر می‌رسد خواندنشان برای همه مفید باشد و از این زمره می‌توان به کتابهای «رویای نیمه‌شب» نوشته مظفر سالاری، «حاء سین نون» به قلم سید علی شجاعی و «فرمانروای مصر» نوشته مهدیه ارطایفه اشاره کرد. 

وی خاطرنشان کرد: انتظار من از مسئولان فرهنگی این است که بیشتر به پیشنهادها گوش بدهند و به وعده‌های خود عمل کنند. 


انتهای پیام/ 




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار