کرمان؛

لذت خوردن یک کاسه آش "اماچو" در این هوای بهاری

قدیم تر در کرمان رسم بود اولین باران بهاری که می بارید بعد از خشک شدن زمین زنان ودختران به صحرا و مناطق دور تر از رفت وآمد مردم می رفتند وگیاهی بنام "مکو" یا بولاغ اولاتی را می چیدند وبه خانه می آوردند تا از آن آش اوماج یا اوماچو درست کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ،آش اوماچو شبیه شوربا است اما در این آش از آرد نوعی دانه گیاهی بنام" کَرو"که شبیه دانه عدس است واز آن لپه نیز بدست می آید، استفاده می شود که متاسفانه به دلیل عدم شناخت از این گیاه داروئی سریع الهضم امروزه در کرمان به جای آن از آرد گندم استفاده می شود.

وقتی سبزی مکو از صحرا به خانه آورده شد تمیز شده وشسته می شود وبه همراه آرد" کرو" یا آرد گندم ،حبوبات از آن آشی خوشمزه بنام آش اوماچو یا اوماچ تهیه می کنند.

به همراه این آش قره قروت نیز صرف می شود و از خواص مهم این آش دباغی معده وتمیز کردن معده از غذاهای چرب است.

در کرمان هنوز هم مردم در فصل بهار از آش های خوشمزه ای چون آش اوماچو وآش شلغم استفاده می کنند واعتقاد دارند معده با خوردن این آش ها تمیز می شود.

در کرمان در تهیه انواع آش از ادویه هایی چون سیاه دانه، فلفل ، تخم شوید، کسرک وآویشن استفاده می شود .

امروزه کمتر از " مکو"استفاده می شود وبجای آن اسفناج وگشنیز وتره استفاده می شود اما هنوز هم روستا نشینان کرمان ارادت خاصی به این سبزی خودرو وهدیه الهی در بهار طبیعت دارند.

سبزی مکو از خانواده اسفناج ها وطعمی شبیه اسفناج دارد.

انتهای پیام/ح

برچسب ها: آش ، کرمان ، مکو ، بهار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد جواد
۲۰:۰۳ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
مکو در اکثر نقاط استان کرمان میروید وکوکو واش ان بسیار خوشمزه است در باغات پسته استان کرمان فراوان میروید گوارای وجودتان
آخرین اخبار