وزير مهاجرين: از اخراج اجبارى پناهجويان افغان جلوگيرى شده است

وزارت خارجۀ افغانستان، بر بازگشت داوطلبانۀ پناهجويان افغان تاکيد نموده می‌گوید که تا ختم سال گذشتۀ ميلادى، ٢٥٠ هزار افغان در کشورهاى اروپايى درخواست پناهندگى داده و ممکن است چهل درصد اين پناهجويان پذيرفته نشوند.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان؛سید حسین عالمی بلخی وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان، که دیروز به مجلس عمومی مشرانوجرگه به منظور ارایه معلومات درمورد مشکلات پناهجویان افغان در کشورهای اروپایی و اخراج اجباری آنها فرا خوانده شده بود گفت که برخی کشورهای اروپایی تصمیم داشتند بدون قید و شرط، حدود ۴۰ فیصد پناهجویان افغان (حدود یک صد هزار تن) را  به صورت اجباری اخراج کنند.
وی افزود: "مذاکرات و جلسات پیهم ما باعث شد تا اتحادیۀ اروپا متقاعد گردد که وارد مذاکرات شود و پناهجویان افغان را به شکل اجباری اخراج نکنند... در حال حاضر، از اخراج اجباری جلوگیری شده است."
بلخی گفت که دولت افغانستان، به برگشت داوطلبانه پناهجویان تاکید دارد؛ اما در برابر هرنوع تبعیض علیه پناهجویان خاموش نخواهد بود.
بنا بر معلومات وزیر امور مهاجرین، تا آخر سال گذشته میلادی، بیش از ۲۵۰ هزار افغان، درخواست پناهندگی در کشورهای اروپایی داده اند و به اساس پیشبینی مقامات اتحادیه اروپا، درخواست ۴۰ درصد آنها پذیرفته نخواهد شد.
وزیر امور مهاجرین  گفت که دولت افغانستان، مصمم است که قبل از اجلاس بروکسل در ماه اکتوبر سال جاری میلادی، با اتحادیه اروپا در ارتباط با پناهجویان افغان به یک نتیجۀ واحد برسد.
 وی گفت: "ما با یک آجندای مشخص و آمادگی کامل، در اجلاس بروکسل اشتراک خواهیم کرد."
همچنان موصوف یادآور شد که اقامت حدود یک عشاریه شش میلیون تن در پاکستان و حدود یک عشاریه چهار میلیون تن در ایران تمدید شده است.
او مهاجرت را یک پدیدۀ ملی و منطقوی خوانده گفت که تحولات اخیر، افزایش نا امنی ها و بیکاری در افغانستان، باعث شد تا مهاجرت ها بیشتر شود.
به گفته او این در حالی است که مهاجرت، اختصاص به افغان ها ندارد و پدیدۀ مهاجرت به بحران بین المللی مبدل شده است.
به گفته موصوف از سال ۲۰۰۱ میلادی تاکنون، حدود شش میلیون مهاجر افغان به شکل داوطلبانه به کشور عودت کرده و بیش از هفت میلیون و دوصد هزار تن دیگر، تا حال نیز در برخی کشورهای منطقه، اروپایی و امریکایی به سر میبرند.
وی علاوه کرد که در حدود سه میلیون پناهجوی افغان در پاکستان، بیش از دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن در ایران و ۶۵۸ هزار تن دیگر در سایر کشورهای جهان به سر میبرند .
بلخی گفت که از سال ٢٠٠١ به این طرف، حدود ۷۷۱ هزار افغان، در برخی کشورهای دنیا تابعیت دومی به دست آورده اند.
حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت امور خارجه که در نشست دیروز مشرانوجرگه حضور داشت، خواهان سرى شدن جلسه شد و اين خواست او، از سوى جرگه پذيرفته شد.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار