تشخیص دیابت با آزمایش ارزان و سریع ژنتیک

محققان بتازگی نوعی آزمایش ژنتیک ارزان قیمت ابداع کرده‌اند که به پزشکان در تشخیص ساده‌تر دیابت کمک می‌کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، دیابت از جمله بیماری‌های شایعی است که شمار زیادی از افراد را در دنیا مبتلا کرده است و اغلب آن را با دو نوع دیابت نوع ۱ و نوع ۲ می‌شناسند. دیابت نوع یک کمتر از ۱۰ درصد بیماران را شامل می‌شود و زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن، سلول‌های مسئول ترشح انسولین را از بین می‌برند و بدن مبتلایان به دیابت نوع یک بدون تزریق انسولین قادر به جذب قند نیست. بیشتر موارد ابتلا به این نوع دیابت در سنین جوانی مشاهده می‌شود.

دیابت نوع ۲ اغلب با چاقی مرتبط است و ممکن است در هر سنی فرد را مبتلا کند. در این حالت، بدن قادر به استفاده از انسولین ترشح شده نیست و ممکن است به پانکراس آسیب وارد شود. این نوع دیابت گاهی با رعایت نوع رژیم غذایی و کاهش وزن قابل کنترل است.

تشخیص زودهنگام بیماری دیابت اهمیت زیادی دارد و‌ گاه تشخیص دیرهنگام آن می‌تواند جام فرد را به خطر بیاندازد اما کار تشخیص این بیماری بویژه در کشورهای غربی که چاقی رو به گسترش است، برای پزشکان بسیار دشوار شده است. در واقع، تشخیص بالینی دیابت بیشتر به سن و درصد چاقی فرد مبتلا بستگی دارد.

اکنون محققان مدرسه پزشکی دانشگاه Exeter انگلیس روشی ارزانقیمت برای تشخیص سریع‌تر و ساده‌تر دیابت ابداع کرده‌اند که در قالب نوعی تست ژنتیک می‌توان ابتلا به یماری را در افراد شناسایی کرد.

محققان در این تست ژنتیک عوامل پرخطر دیابت نوع یک را اندازه‌گیری می‌کنند. در صورتی که فرد از نظر ژنتیک آمادگی ابتلا به دیابت را تا حد زیادی داشته باشد، احتمال ابتلا به دیابت نوع یک در آن‌ها بالا‌تر است. در نقطه مقابل، چنانچه خطر ژنتیک ابتلا به دیابت نوع یک پایین باشد، فرد بیشتر مستعد ابتلا به دیابت نوع ۲ است.

این تست ژنتیک حدود ۳۰ متغیر ژنتیکی را در DNA اندازه‌گیری می‌کند و تمام خطرات مرتبط با آن‌ها را در یک نمره واحد ترکیب می‌کند. اگر نمره فردی بالا باشد، خطر ابتلا به دیابت نوع یک و اگر نمره فرد پایین باشد، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ بالاست.

محققان در تلاشند با گسترش تست ژنتیک یادشده، این آزمایش ارزان و سریع را در تمام بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بهداشتی رواج دهند.


منبع: سلامت آنلاین

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۱ ۱۶ خرداد ۱۳۹۷
فکر خیلی خوبیه راستی یه سوال دارم من قند خونمو طرف عصر گرفتم 170بود ایا من مشکل قنددارم تو رو خدا جواب بدین
آخرین اخبار