خطاهای دارویی پرهزینه‌ترین خطای پزشکی است

معاون درمان وزیر بهداشت گفت: پرهزینه‌ترین خطاهای پزشکی به ترتیب شامل خطاهای دارویی عفونت‌های وابسته به درمان و لختگی خون می‌شوند.

آقاجانی معاون درمان وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان درخصوص پرهزینه‌ترین خطاهای پزشکی گفت: پرهزینه‌ترین خطاها در این حوزه به ترتیب خطاهای دارویی، عفونت‌های وابسته به درمان و لختگی خون هستند.

وی با اشاره به این که ایمنی بیمار یکی از چالش‌های نظام سلامت در تمام کشورهای دنیا محسوب می‌شود عنوان کرد: ایمنی بیمار در همه کشورها که خدمات را در قالب سیستم خصوصی و یا تحت اراده دولت ارائه می‌‌دهد در اولیت است.

آقاجانی ادامه داد: در 22 کشور منطقه مدیترانه شرقی که ایران هم شامل آن می‌شود با جمعیتی بیش از 530 میلیون نفر 4 هزار و 500 بیمارستان و 800 هزار تخت در بخش عمومی و ببش از 4 هزار و صد بیمارستان خصوصی وجود دارد.

وی اضافه کرد: براساس مطالعات پژوهشی به طور متوسط در 10 درصد از تمام موارد بستری بیماران به درجات مختلفی دچار آسیب می‌شوند. بررسی‌ها حاکی از آن است که 75 درصد از این خطاها قابل پیشگیری هستند.

معاون درمان وزیر بهداشت همچنین تصریح کرد: عدم وقوع آسیب‌های تصادفی ریشه در فرآیندهای خدمات بهداشتی درمانی دارند.

علم ایمنی با به کارگیری دانش تئوریک علوم روانشناسی روانشناختی، روانشناسی سازمانی، مهندسی و جامعه‌شناسی همراه با ارائه خدمات درمانی به سیستم‌های مراقبت سلامت خط آسیب غیرضروری را تا حد قابل قبول کاهش می‌دهد.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار