تئاتر در هفته ای که گذشت؛

از دعوت ایران به معتبرترین فستیوال تئاتر تا تأخیر در اجراهای نوروزی

برای اولین بار طی ۶۹ دوره گذشته برگزاری فستیوال تئاتر آوینیون فرانسه، یک تئاتر ایرانی برای حضور در بخش اصلی فستیوال دعوت شد.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سرخط مهمترین خبرهای تئاتر ایران در نخستین هفته از سال 95 را در ادامه میخوانید.

خبرهایی از گوشه و کنار تئاتر

برای اولین بار طی ۶۹ دوره گذشته برگزاری فستیوال تئاتر آوینیون فرانسه، یک تئاتر ایرانی از سوی برگزار کنندگان این فستیوال معتبر بین‌المللی، برای حضور در بخش اصلی فستیوال دعوت شد. برگزار کنندگان این فستیوال، در هفتادمین دوره فستیوال تئاتر آوینیون از نمایش «شنیدن» به نویسندگی و کارگردانی امیررضا کوهستانی دعوت به عمل آوردند تا در بخش اصلی این رویداد مهم تئاتر جهان به صحنه برود. پیش از این هنرمندان شناخته شده تئاتر ایران نظیر آتیلا پسیانی، سیامک احصایی، کیومرث مرادی و رضا حداد و ... در بخش جنبی فستیوال تئاتر آوینیون آثار خود را به صحنه برده بودند ولی این برای اولین بار در تاریخ تئاتر ایران و همچنین فستیوال آوینیون است که یک اثر ایرانی برای اجرا در بخش اصلی فستیوال انتخاب و دعوت می‌شود.

«شنیدن» تا کنون در فستیوال‌ها و همچنین کشورهای مختلفی همچون سوئیس، هلند، آلمان، فرانسه و نروژ به صحنه رفته است.

با توجه به فرارسیدن سال نو و نوروز باستانی، موسسه فرهنگی هنری آرام آرت و گروه نمایشی "ما"، با هدف پروژه بازسازی نمایش عروسکی، 《شب‌های خیمه شب‌بازی》 را به کارگردانی محمد عاقبتی در دالاس روی صحنه برد.محمد عاقبتی کارگردان تئاتر مدتی است به دلیل ادامه تحصیل به نیویورک سفر کرده است اما فعالیت‌های او با گروه نمایشی "ما" همچنان ادامه دارد.

رحمت امینی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با اشاره به فعالیت های این مرکز در سال ۹۴، فعال کردن مجدد دفتر تئاتر بچه‌های مساجد را از جمله برنامه‌های سال ۹۵ حوزه هنری عنوان کرد.

همزمانی پنجاهمین سالگرد تأسیس تماشاخانه سنگلج با افتتاحیه سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر فجر اتفاقی خوب برای سنگلج رقم زد چرا که باعث شد شهرداری نگاه دیگری به این سالن داشته باشد و شرایط بازسازی زیربنایی و مرمت این مکان را فراهم کند به همین منظور از 20 اسفند به مدت ده روز مرحله اول بازسازی آغاز شد و  این فرایند بدون تعطیلی در سال 95 ادامه خواهد داشت.

تاخیر در اجراهای نوروزی

با آغاز نوروز طبق برنامه ریزی های انجام شده دور تازه ای از نمایش های به روی صحنه سالن های دولتی و تماشاخانه های خصوصی رفتند وخواهند رفت اما در این میان تغییراتی در زمان اجرای آن ها رخ داده است.

نمایش «پیام‌آوران نوروزی» به کارگردانی جواد انصافی که قرار بود از سوم فروردین‌ به صحنه رود بنا بر وقوع برخی مسائل به تعویق افتاده است و از روز جمعه، ششم فروردین‌ماه در ساعت 20 در سالن اصلی برج آزادی به روی صحنه می‌رود.این اثر حاصل پژوهش 5 ساله‌ی جواد انصافی است و احمد آهسته، محمدرضا قربانی، حمید رئوف، رضا معراجی، امیر محمد انصافی، امیر حسین انصافی، رامین عبداللهی، حسن مصطفی پوردر آن به ایفای نقش می‌پردازند.

ناصر آویژه کارگردان تئاتر که قرار بود از دوم فروردین ماه در مجموعه برج آزادی با نمایش «مش مش قلی‌خان» میزبان کودکان و علاقمندان باشد، تا اطلاع ثانوی به صحنه نمی‌رود.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار