مروری بر عملکرد استقلال در سالی که گذشت،

درس‌های پسران‌ آبی از روزهای نیمه‌ آفتابی

استقلال تهران سال 1394 را با صدرنشینی در لیگ برتر و حضور در فینال جام حذفی به پایان رساند تا نسبت به سال 93 عملکردی کاملاً متفاوت داشته باشد.

، تیم فوتبال استقلال تهران در سال 1394 با تغییر کادر فنی خود، عملکرد بهتری نسبت به دو فصل گذشته‌اش داشت.

عملکردی که باعث شد این تیم در پایان سال گذشته صدرنشین لیگ برتر و یک پای فینال جام حذفی باشد هر چند آبی‌ها برای فتح این دو جام کار بسیار دشواری پیش رو دارند، اما موقعیت فعلی استقلالی‌ها پس از دو فصل ناکامی، تا حدود زیادی باعث رضایت هوادارانشان شده است.

** رفتن امیرخان، آ‌مدن پرویزخان

سه فصل پیش، حضور امیر قلعه‌نویی روی نیمکت استقلال با قهرمانی این تیم در لیگ برتر همراه شد تا ژنرال همچنان پرافتخارترین سرمربی تاریخ لیگ برتر باشد آبی‌ها پس از این قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا هم خودش درخشیدند و به عنوان بهترین تیم غرب آسیا تا نیمه‌ نهایی آن مسابقات هم بالا رفتند استقلال با عبور از سد تیم‌هایی مانند الهلال عربستان، الشباب امارات و بوریرام تایلند حریف اف سی سئول در نیمه نهایی لیگ قهرمانان شد اما در این مرحله با شکست 2 بر صفر در سئول و تساوی 2 بر 2 در ورزشگاه آزادی از دور رقابت‌ها کنار رفت این شکست سرآغاز نزول استقلال شد و آبی‌ها در لیگ‌های سیزدهم و چهاردهم با هدایت قلعه نویی به ترتیب پنجم و ششم شدند.

استقلال دو سال پیش در لیگ قهرمانان آسیا هم توفیقی نداشت و در مرحله گروهی حذف شد.

هر چند در پایان لیگ سیزدهم و حضور استقلال در رتبه پنجم جدول، قلعه‌نویی در سمت خود ابقا شد اما ژنرال در لیگ بعد نتیجه بدتری گرفت و‌آبی‌پوشان با هدایت او این بار ششم شدند استقلال همچنین در لیگ چهاردهم پس از حدود 20 سال در دو بازی رفت و برگشت مغلوب پرسپولیس شد این ناکامی در کنار اختلاف قلعه‌نویی با ستاره‌های استقلال مانند آندو تیموریان، جواد نکونام و مهدی رحمتی و جدایی آن‌ها از جمع آبی‌های پایتخت آتش خشم هواداران این تیم را شعله‌ور کرد هرچه بازی‌های لیگ چهاردهم به پایان خود نزدیک‌تر می‌شد هواداران استقلال شعارهای بیشتری علیه قلعه‌نویی سر‌می‌دادند بالاخره با پایان لیگ چهاردهم قلعه‌نویی با تصمیم هیئت مدیره از استقلال کنار گذاشته شد با رفتن امیر از جمع آبی‌ها استقلالی‌ها و در رأس آنها بهرام افشارزاده مدیر عامل این تیم به فکر یافتن جانشینی برای قلعه‌نویی شدند که بتواند زخم‌های استقلال را التیام بخشد در این میان، یک روز صحبت از حضور فرهاد مجیدی، کاپیتان پیشین استقلال روی نیمکت این تیم می‌شد و روز بعد شایعه حضور استیماچ کروات در جمع آبی‌ها قوت می‌گرفت اما هیچکدام از این دو نفر به استقلال نیامدند تا پرویز مظلومی پس از سه فصل دوری از جمع آبی‌ها دوباره به استقلال برگردد حضور مظلومی در این تیم، بازگشت مهدی رحمتی را هم درپی داشت تا یک بار دیگر استقلالی‌ها به آینده امیدوار شوند.

(شروع کوبنده در لیگ)

استقلال لیگ پانزدهم را با برتری 2 بر یک مقابل سیاه‌جامگان در مشهد آغاز کرد دو گل از سجاد شهباز‌زاده استقلال را در همان گام نخست به عنوان مدعی قهرمانی معرفی کرد پسران آبی در گام دوم ملوانی‌ها را در ورشگاه آزادی 2 بر صفر شکست دادند که امیر قلعه نویی را در یک قدمی نیمکت خود می‌دید اما استقلال خیلی زود و در هفته سوم نخستین شکست خود را در خانه مقابل ذوب‌آهن تجربه کرد این شکست تلنگر خوبی برای آبی‌ها شد تا هفته بعد در دیداری سخت همنام اهوازی خود را در خوزستان شکست دهند.

برتری 2 بر یک مقابل نفت در هفته پنجم باز هم آبی‌ها را به صدر لیگ برد روند پیروزی‌های مظلومی و شاگردانش در هفته ششم با برد 2 بر صفر مقابل گسترش فولاد تبریز تداوم داشت اما داستان هفته هفتم متفاوت بود و راه‌آهن در ورزشگاه آزادی در دیداری پر حرف و حدیث استقلال را با تساوی 3 بر 3 متوقف کرد آبی‌ها در هفته بعد هم دو امتیاز ارزشمند را مقابل پدیده در مشهد از دست داد تا موقعیتش در جدول رده‌بندی به خطر بیفتد هر چند پرسپولیس در ابتدای لیگ با برانکو نتایج خوبی نمی‌گرفت اما نوع بازی سرخپوشان خیلی‌ها را متقاعد کرده بود که در ادامه پرسپولیس به حریف اصلی استقلال تبدیل خواهد شد از سوی دیگر استقلال خوزستان هم با عبداله و سپس پا به پای همنام تهرانی خود در صدر جدول پیش می‌آمد و همین تیم بود که در هفته نهم سومین تساوی پیاپی را در ورزشگاه آزادی بر شاگردان مظلومی تحمیل کرد استقلال پس از سه هفته که رنگ برد را ندیده بود، کاری کرد کارستان و در اصفهان، سپاهان را 3 بر صفر درهم کوبید تا پیش از دربی هشتاد و یکم خط و نشان بزرگی برای دیگر مدعیان باشد.

( شهرآورد هشتاد و یکم و رویارویی که بر باد رفت!)

استقلال پس از پیروزی قاطع مقابل سپاهان با روحیه‌ای مضاعف گام به دربی هشتاد و یکم گذاشت.

دیداری که می‌توانست طلسم سال‌ها ناکامی آبی‌ها را در دربی باطل کند، مظلومی که در بردهای پیاپی دربی رکوردار است با اندیشه یک پیروزی دیگر مقابل حریف سنتی خود تیمش را روانه میدان کرد و زمانی که استقلال با ارسال خسرو حیدری و ضربه سر تماشایی جابر انصاری سنگر سرخ‌پوشان را فروریخت، پرویزخان در یک قدمی بروی دیگر قرار گرفت همه چیز مطابق خواسته استقلالی‌ها پیش می‌رفت، اما زمانی که چهار دقیقه وقت تلف شود هم به پایان رسیده بود و همه انتظار سوت محسن ترکی را می‌کشیدند پرسپولیس در شلوغی مقابل دروازه‌ استقلال با ضربه‌ای که جری نبگستون ناخواسته به توپ زد، قفل دروازه رحمتی را گشود تا برانکو از شکست حتمی بگریزد و آه از نهاد مظلومی برخیزد.

(تداوم قدرت‌نمایی استقلال و ماجرای همیشگی کرار)

هر چند آبی‌ها در فتح دربی ناکام شدند اما در هفته دوازدهم با شکست 2 بر صفر در اهواز روند امتیازگیری خود را ادامه دادند اما در این میان، کرار جاسم که شب دربی در اقدامی عجیب اردوی استقلال را ترک کرده بود،‌ باز هم برای این تیم حاشیه درست کرد بالاخره پس از کش و قوس‌های فراوان کرار برای همیشه از استقلال جدا شد تا مظلومی بدون آقای حاشیه، نگران آینده باشد.

نگرانی‌ای که چندان هم بی مورد نبود و استقلال پس از جدایی کرار هرگز نتوانست یک هافبک باز بسیار موثر جذب کند حضور فرشید اسماعیلی جوان هم نتوانست به نقطه اتکای آبی‌ها در میانه میدان بدل شود به هر ترتیب استقلال بدون کرار به لیگ ادامه داد و در هفته‌های سیزدهم و چهاردهم دو تساوی مقابل سایپا و تراکتورسازی کسب کرد هر چند آبی‌های تهران در هفته پایان نیم فصل مقابل صبا یک بر صفر پیروز شدند، اما امتیازات از دست داده آن‌ها باعث شد تا استقلال خوزستان قهرمان نیم فصل لیگ برتر لقب بگیرد.

(بازگشت به صدر)

شاگردان مظلومی نیم فصل دوم را هم خوب آغاز کردند و با شکست 3 بر یک سیاه‌جامگان در کورس قهرمانی باقی ماندند، اما آبی‌پوشان هفته بعد در انزلی و در حالی که می‌توانستند قوی سپید را شکار کنند تن به تساوی دو بر دو مقابل ملوان دادند تا باز هم مظلومی به ویسی بفرما بزند!

استقلال در هفته هیجدهم هم مقابل ذوب‌آهن در آزادی با تساوی بدون گل متوقف شد تا موقعیتش متزلزل شود، اما از بخت بلند آنها استقلال خوزستان در دربی این استان مغلوب فولاد شد تا تهرانی‌ها همچنان صدرنشین بمانند در عوض هفته نوزدهم هفته خوش یمنی برای استقلال تهران نبود و این تیم مقابل استقلال اهواز قعرنشین در آزادی یک بر یک متوقف شد.

مظلومی هفته بیستم را هم با شکست تلخ یک بر صفر مقابل نفت پشت سر گذاشت تا منصوریان باز هم مانع کامیابی آبی‌های تهران شود این شکست باعث شد آبی‌پوشان خوزستان با تساوی مقابل تراکتورسازی جای هم‌نام تهرانی خود را در صدر جدول بگیرند، اما این جابه‌جایی دیری نپایید و استقلال در هفته بیست و یکم با برد خانگی 2 بر یک مقابل گسترش فولاد تبریز دوباره صدر جدول را از آن خود کرد.

(راه میانبر به لیگ قهرمانان آسیا)

مسئولان استقلال که دو سال از حضور در لیگ قهرمانان آسیا محروم شده بودند، صعود به این رقابت‌ها را اولویت خود در فصل 95-94 قرار دادند.

نزدیک‌ترین راه و در واقع میانبر استقلال برای آسیایی شدن، جام حذفی بود به این ترتیب آبی‌پوشان پایتخت جام حذفی را جدی گرفتند.

آنها در گام نخست با درخشش پروپچیچ و سجاد شهباززاده، شهرداری سمنان رقیب کم‌آوازه خود را از پیش روبرداشتند تا در مرحله دوم حریف فولاد خوزستان شوند، شاگردان مظلومی فولاد را هم در ورزشگاه آزادی سه بر یک شکست دادند تا حریف نفت در یک چهارم نهایی شوند. دیداری که با درخشش فوق‌العاده مهدی رحمتی در ضربات پنالتی به برتری پنج بر چهار استقلال ختم شد.

حالا آبی‌پوشان باید در تبریز به مصاف تراکتورسازی می‌رفتند تیمی که قلعه‌نویی را در رأس کادر فنی خود می‌دید استقلال در آن دیدار هم با درخشش سجاد شهباز‌زاده و دوبار گلزنی این بازیکن در مقابل تک گل سزار برزیلی، تراکتور امید را در تبریز پنچر کرد تا راهی فینال جام حذفی در خرمشهر شود.

جایی که ذوب‌آهن و یحیی گل‌محمدی انتظار استقلال را می‌کشند. مظلومی در صورت پیروزی در این دیدار، علاوه بر آسیایی کردن استقلال، برای دومین بار متوالی آبی‌های تهران را قهرمان جام حذفی می‌کند و استقلال به این ترتیب می‌تواند با هفت قهرمانی، به تنهایی بدل به پرافتخارترین تیم جام حذفی ایران شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار