آشنایی با چلسی؛

دلارهای نفتی میلیاردر روس بازنشستگان را جوان کرد

سرنوشت تیم فوتبال چلسی با ورود رومن آبراموویچ روس به طور کلی تغییر یافت.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، در این قسمت از معرفی تیم‌های بزرگ فوتبال اروپا با تیم فوتبال چلسی انگلیس آشنا می‌شویم.
 
در سال 1904 گاس میرس اهداف میدان استمفوردبریچ زمینی با هدف تبدیل به یک زمین فوتبال به دست آورد.
 
وی ابتدا قصد داشت این ورزشگاه را در نزدیکی فولام تاسیس کند که با مخالفت روبرو شد.
 
اما میرس تصمیم گرفت با ساختن ورزشگاه نام چلسی را برای ورزشگاه خود از میان نام هایی چون کنگرینگتون FC، استمفورد بریج FC و لندن FC انتخاب کند. در نتیجه در 10 مارس 1905 در آفتاب خانه مغازه فروش مشروبات الکلی (هوک قصاب) در مقابل در ورودی امروزی ورزشگاه استمفوردبریج باشگاه چلسی تاسیس شد.
 
این باشگاه تا سال های ابتدایی قرن 21 تیمی نه چندان قدرتمند در فوتبال انگلیس بود اما با ورود رومن آبراموویچ میلیاردر نفتی به چلسی برگ تازه‌ای در تاریخ آبی پوشان لندنی رقم خورد.

وی با صرف هزینه‌ای گزاف و خرید ستارگان نامدار جهان فوتبال و جذب مربیانی سرشناس چلسی را در کمتر از چهار سال به یکی از سه قدرت نخست فوتبال جزیره تبدیل کرد به گونه‌ای که فوتبال دوستان همه ساله به انتظار دست و دلبازی‌های آبراموویچ و یک خرید جنجالی با مبلغی کلان هستند.
 
داستان فروش چلسی به میلیاردر نفتی  
 
پس از مرگ گاس میرس باشگاه چلسی نسل به نسل از سوی فرزندان و نوادگان وی اداره می شد، تا این که در سال 1982برایان میرس از خواهر زاده‌های گاس فقید باشگاه‌ چلسی را به مبلغ یک میلیون پوند به کن بیتس فروخت.

بیتس نیز در مارس 1996 با ریسکی بزرگ سهام باشگاه را در بورس اوراق بهادار لندن قرار داد که سرانجام رومن آبراموویچ در 22 آگوست 2003 با خرید بیش از 90 درصد سهام از افراد و شرکت های مختلف به مبلغ 140 میلیون یورو مالک چلسی شد.
 
هزینه حدود 2 میلیارد یورویی تاکنون منجر به فتح جام چهار لیگ برتر جزیره، سه قهرمانی جام حذفی، سه جام اتحادیه، 2 سوپر کاپ جزیره، یک یورو لیگ، یک نایب قهرمانی جام باشگاه‌های جهان، 2 نایب قهرمانی سوپر جام اروپا و البته قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا در سال 2011- 2012 شده است.
 
دهن کجی آقای خاص به تاریخ 100 ساله
 
در تاریخ 110 ساله باشگاه چلسی 19 مربی از جمع 34 مربی غیر انگلیسی بوده‌اند.
 
دراین میان دیوید کالدرهلد با 25 سال نشستن روی نیمکت آبی‌های غرب لندن بین سالهای 1907 تا 1933 رکورددار است.
 
پیش از دوران نوین چلسی از ابتدای سال 2003 جان لوکاویالی با هدایت این تیم بین سالها‌ی 1998 تا 2000 موفق شد یک جام حذفی، یک جام اتحادیه، یک سوپر جام اروپا، یک سوپر جام انگلیس و یک جام در جام اروپا را کسب کرد و موفق ترین سرمربی چلسی قبل از ورود آبراموویچ به باشگاه تلقی می‌شود اما در دوران اوج بازنشستگان لندنی باید از ژوزه مورینیو به عنوان برترین سرمربی این تیم نام برد.هر چند آقای خاص دنیای فوتبال تاکنون 2 بار دیگر اخراج از  چلسی را دریافت کرده اما با سه قهرمانی در لیگ برتر، 3 قهرمانی در جام اتحادیه، یک قهرمانی در جام حذفی و یک قهرمانی در کامینیوتی شیلد (سوپر جام انگلیس) در دوران شش ساله سرمربیگری در این تیم عملکرد درخشانی به جا گذاشته است.
 
همچنین کارلو آنچلوتی با یک قهرمانی در لیگ برتر، یک قهرمانی در جام حذفی و فتح یک سوپر جام کارنامه مناسبی در 2 سال نشستن روی نیمکت آبی‌های لندن به جا گذاشت.
 
روبرتو دی متئو نیز مانند هموطن ایتالیایی خود آماری بسیار درخشان در چلسی ثبت کرد و در یک فصل حضور در این تیم علاوه بر فتح یک جام حذفی در سال 2012، مهم‌ترین افتخار تاریخ باشگاه یعنی فتح لیگ قهرمانان اروپا را با غلبه بر بایرن مونیخ میزبان فینال سال 2011- 2012 در ضربات پالتی رقم زد.
 
القاب: آبی‌ها و بازنشستگان مهم‌ترین القاب تیم فوتبال چلسی است.
 
ورزشگاه: چلسی از ابتدای تاسیس دیوار‌های خانگی خود را در ورزشگاه استمفورد بریج واقع در غرب لندن با گنجایش 41798 نفر برگزار کرده است.
 
افتخارات: 5 قهرمانی لیگ جزیره، 2 قهرمانی در دسته دوم انگلیس، هفت قهرمانی در جام حذفی (FA CUP)، پنج قهرمانی در جام اتحادیه، چهار قهرمانی در سوپر کاپ انگلیس، یک قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا، یک قهرمانی در یورو لیگ، 2 قهرمانی در جام در جام اروپا و یک قهرمانی اروپا، یک قهرمانی و یک نایب قهرمانی در سوپر کاپ اروپا و یک نایب قهرمانی در جام باشگاه‌های جهان تالار افتخارات چلسی را تشکیل می‌دهد.
 
کاپیتان تری پس از هریس و پتر قرار  گرفت

رون هریس با 795 بازی بین سال‌های 1961 تا 1980 رکورد دار بازی در چلسی است.
 
تپربونتی با 729 بازی از سال 1959 تا 1979، جان تری کاپیتان کنونی چلسی با 696 بازی از سال 1998، فرانک لمپارد با 648 بازی از سال 2001 تا 2014 و جان هالینز با 592 بازی بین سال‌های 1963 تا 1984 در جایگاه‌های بعدی این فهرست قرار دارند.
 
فرانکی آقای گل چلسی است
 
فرانک لمپارد با 211 گل در 648 بازی در صدر بهترین گلزنان تاریخ این تیم لندنی قرار دارد.
 
پس از فرانکی، بابی تامبلینگ با 202 گل، کری دیکسون با 193 گل، دیدیه دروگبا با 163 گل و روی بنتلی با 150 گل حضور دارند.
 
تیم اتومبیلرانی یوکوها روبر از ابتدای فصل 2015- 2016 لیگ جزیره برای حک شدن نامش روی پیراهن چلسی و حمایت ملی از این باشگاه قرار داد همکاری بسته است. همچنین شرکت آدیداس تا پایان سال 2018 البسه  چلسی را تامین می‌کند.
 
باشگاه چلسی با در آمد 420 میلیون یورو در رتبه هشتم و با ارزش 595 میلیون پوند در جایگاه هفتم ارزشمندترین تیم‌های جهان فوتبال در سال 2015 قرار گرفت.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار